Kirjoittaja Aihe: Linus Torvalds:n puhe Aalto-yliopistolla  (Luettu 2913 kertaa)

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Linus Torvalds:n puhe Aalto-yliopistolla
« : 17.06.12 - klo:11.38 »
Linus Torvalds:n puhe Aalto-yliopistolla:
http://www.youtube.com/watch?v=MShbP3OpASA

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Linus Torvalds:n puhe Aalto-yliopistolla
« Vastaus #1 : 17.06.12 - klo:14.36 »
Moi! Katsoin tämän saman viodeon ja jäin vain ihmettelemään sitä, että nimenomaan NVidia on vissiin edelleen ainoa näytönohjain, jolla saa rautapurun HD-videoihin NVidian omilla suljetuilla ajureilla  ???.
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Linus Torvalds:n puhe Aalto-yliopistolla
« Vastaus #2 : 18.06.12 - klo:15.48 »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Linus Torvalds:n puhe Aalto-yliopistolla
« Vastaus #3 : 18.06.12 - klo:22.57 »
Moi! Katsoin tämän saman viodeon ja jäin vain ihmettelemään sitä, että nimenomaan NVidia on vissiin edelleen ainoa näytönohjain, jolla saa rautapurun HD-videoihin NVidian omilla suljetuilla ajureilla  ???.
Eikö tuo VAAPI nimenomaan ole kiihdytykseen ja ollut 2009 asti?
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Acceleration_API

Pakko kyllä kompata Torvalidsia ja todeta, että vaikka kuinka monesti olen lukenut, että Nvidia on lähes "must" Linux koneissa, niin ehdottomasti eniten olen joutunut kyseisillä romuilla taisteleen. En tiedä sitten olenko aina onnistunut omistaan ne huonoimmat mallit, mutta Atit on toimineet lähes aina suhteellisen kivuttomasti.

Muutenkin tuntuu, että kannettavat&nvidia=takaa emolevyvian muutaman vuoden sisään. Ainakin äkkiseltään tuntuu, että nvidian piirit on paljon huonompia läppäreissä kestoiän kannalta. Tekevätkö sitten paljon lämpöä vai mikä niissä on.
« Viimeksi muokattu: 18.06.12 - klo:22.59 kirjoittanut qwertyy »

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Linus Torvalds:n puhe Aalto-yliopistolla
« Vastaus #4 : 19.06.12 - klo:00.47 »
Nvidia suljetuilla ajureilla on todella hyvä linux käytössä. Mutta varmaan itse herra linuxkin tarkoitti että nvidialla ei pärjää ilman kolmannen osapuolen ohjelmia. Intel on hyvä linux käytössä ja ati on myös ok avoimilla ajureilla (ei atin omilla), nvidia ainoastaa suljetuilla. Näin omien kokemusten mukaan.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Linus Torvalds:n puhe Aalto-yliopistolla
« Vastaus #5 : 19.06.12 - klo:00.55 »
Joo, Torvalds varmaan viittasi siihen, ettei Nvidia tee yhtään mitään auttaakseen avoimen puolen kehitystä. Suljetut ajurit toimivat, mutta ne eivät Linusta kiinnosta.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.