System76 on oman käsityksen mukaan ihan asiallinen valmistaja maailmalla. Suomalaisista toki tuntuu oudolta, kun ei heidän tuotteitaan löydä kotimaasta.
Mitä taas tulee siihen, onko tuota järkeä lähteä tilaamaan USA:sta niin ei välttämättä ole vaivan arvoista.
Ensinnäkin; hinta ei ole erityisen edullinen, etenkin kun alv:t joudutaan maksamaan Suomeen ja toimituskulujakin tulee.
Toisekseen; jenkkinäppis ja virtalähteen kanssa puljaaminen. Kokemuksesta voin sanoa, että jenkkinäppis alkaa jossain vaiheessa ärsyttämään (vaikka toki sen kanssa toimeen tuleekin (etenkin jos käytät kahta eri konetta, joissa toisessa jenkkinäppis ja toisessa ei
).
OMG!Ubuntu!n puolella pähkäiltiin, että onko tuo kyseinen läppäri vain kasattu Ubuntu-sertifioiduista palikoista, vai onko System76 tehnyt oikeasti jotain "omaa" puhtaan 12.04:en päälle taatakseen sen täydellisen toimivuuden tuossa kyseisessä läppärissä. Tätähän on vaikea tietää, joten loppuviimeksi riskinä on, että vaikka tuon vaivautuu tilaamaan USAsta saakka ja maksaa vähän ylimääräistä, saa vain perusläppärin jossa yhteensopivat osat (joita löytyy muistakin läppäreistä ja ihan kotimaastakin) ja puhdas 12.04 ilman sen kummempia optimointeja.
Itse hankkisin Ubuntu sertifioidun läppärin (ja lukisin kokemuksia esim. tältä foorumilta) Suomesta (tai Saksasta josta sen voi saada oikeasti paljonkin edullisemmin) ja asentaisin sen Ubuntun itse. Saa vaivattoman Ubuntu-kokemuksen, asianmukaisen takuun, kotimaassa vaivattoman virtalähteen ja norminäppiksen.
Jos taas erityisesti haluaa esiasennetulla Ubuntulla niin itse katsoisin Saksan tarjonnan läpi, mikäli vastaavia löytyisi sieltä. Saksasta tietotekniikka kun on edullista ja EU-alueeseen kun kuuluu niin alvitkin maksetaan melko suurella todennäköisyydellä Saksaan.
Edit:
Ja mitä ilmeisemmin System76:n koneet on tosissaan Clevo:n valmistamia. Ja tuossa System76:en läppärissä on ilmeisesti System76:n itse värkkäilemät ajurit jotka on saatavillakin täältä:
http://planet76.com/repositories/Tuo nyt toki antaa sitten lisäarvoa laitteelle, kun on tiedossa, että System76 on oikeasti nähnyt vaivaa, että se Ubuntu toimisi niin hyvin kuin mahdollista.
P.S Nyt on muuten ehkä huonoin aika ostella läppäriä jos ei hirveä kiire ole. Intelin uudelle Ivy Bridgellä varustettuja kannettavia kun alkaa tippumaan myyntiin tämän vuoden aikana. Ivy Bridgessä kun on parempi integroitu grafiikkapiiri (HD 4000), ne ovat vähävirtaisempia, tehokkaampia ja ainakin Intelin omien puheiden mukaan myös edullisempia.
Eli jos aikaa on, niin kannattaa odotella sen verran, että näkee mitä uutta tulee tarjolle. Tai ainakin voi sitten saada noita vanhempia Sandy Bridgellä varustettuja malleja edullisemmin.