Kirjoittaja Aihe: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?  (Luettu 3489 kertaa)

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« : 28.05.12 - klo:12.07 »
Pääsisinkö helpommalla vai tulisiko ongelmia, jos asentaisin 10.04:n päälle 12.04:n pelkän juuriosion (/) ja jättäisin /home osion koskematta?

Tarkoituksena on välttyä kaikelta säätämiseltä ja omien tiedostojen palauttamiselta. (Varmuuskopioiden teoltahan ei säästy. Päivityshän olisi helppo, mutta se ei tässä tapauksessa käy levytilan pienuuden takia.)

Onko uusi Ubuntu niin paljon uudistunut, että entiset 10.04:n asetustiedostot vain sotkevat kaiken?

Nykyinen 10.04 on asennettu / ja /home omiksi osioikseen ja molemmat tietysti ext4 muotoon.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #1 : 28.05.12 - klo:12.32 »
Jos ne ovat jo valmiiksi omilla osioillaan, niin pystyy, mutta muuten joutuu vähän kikkailemaan.


Edit siis tarkoitan /home-osiota /var-osion (Tai muidenkaan) jättämistä en suosittele.
« Viimeksi muokattu: 28.05.12 - klo:12.34 kirjoittanut kamara »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #2 : 28.05.12 - klo:12.34 »
Periaatteessa kyllä, itse olen joskus asentanut uuden Ubuntun melkein noin. Erona se, että siirsin kotihakemiston uudelle nimelle, vaikka teinkin saman nimisen käyttäjän. Sitten laitoin uudestaan vanhan kotihakemiston käyttäjän ja ryhmän ja kopioin tiedostot uudelle käyttäjälle. Samalla jätin jotain turhia tiedostoja pois.

Sinällään ei ole tarpeen tehdä sitä noin hankalasti, mutta sitten pitää varmistaa että käyttäjien id:t on samat, jottei siitä tule ongelmia. Käytännössä yhden käyttäjän järjestelmässä ne ovat samat, sillä Ubuntussa käyttäjän oletus id ei liene vaihtunut välillä. Sittenkin ne oikeudet voi kyllä antaa uudestaan, mutta kirjautumaan (no työpöydälle ainakaan) ei pääse.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #3 : 28.05.12 - klo:13.07 »
Päivitys voisi onnistua, jos saat noin 1Gt vapaata tilaa juuriosioon. Mulla on läppärillä 4Gt juuriosio ja päivitykset ovat onnistuneet tähän asti ihan hyvin. Ennen päivitystä poistan ylimääräiset kernelit, ne vie noin 100Mt/kpl, ja ladatut ohjelmapaketit (sudo apt-get clean). Noiden jälkeen käytössä oli vajaa kolme gigaa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #4 : 28.05.12 - klo:13.15 »
Päivitys voisi onnistua, jos saat noin 1Gt vapaata tilaa juuriosioon. Mulla on läppärillä 4Gt juuriosio ja päivitykset ovat onnistuneet tähän asti ihan hyvin. Ennen päivitystä poistan ylimääräiset kernelit, ne vie noin 100Mt/kpl, ja ladatut ohjelmapaketit (sudo apt-get clean). Noiden jälkeen käytössä oli vajaa kolme gigaa.

Enpä suosittelisi 1Gt:n juurta. Itseltä tuntuu hyvältä n. 15 Gt:n juuri, jonka jälkeen ei tarvitse miettiä mahtuuko jokin ohjelma koneeseeni. Tällä hetkellä itselläni on juuressa käytössä 7,6Gt, enkä ole miettinyt tarvitsenko juuri tota softaa välttämättä, vaan asennellut muuten vaan, jo ehkä tarvitsen.

marsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #5 : 28.05.12 - klo:13.20 »
Olen asentanut uuden linux version tuohon tyyliin.Asennuksen vaiheessa jossa liitetään osioita tulevaan käyttikseen olen /juuren uudelleen liittämisen yhteydessä klikannut täpän siihen pieneen alustus -ruutuun jolloin juuriosio menee puhtaaksi samalla.Itse olen mintun käyttäjä ja mulla on oma osio alussa /bootille ja sen jälkeen tulee /juuri .Swap tulee siihen /juuren ja /homeosion väliin.

Lisäyksenä vielä että olen asennuksen yhteydessä  alustanut juuren lisäksi myös boot osion. /bootille varattu 500kt, /juurelle 10 gigaa ja swap on 1giga ja loput on annettu /homelle.
« Viimeksi muokattu: 28.05.12 - klo:13.39 kirjoittanut marsu »

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #6 : 28.05.12 - klo:15.01 »
Kiitos rohkaisusta!

Kokeilemallahan tuo selviää. Teen hyvät varmuuskopiot ja ajelen uuden / osion. Raportoin sitten kuinka kävi. Saattaa mennä muutama päivä kun ei juuri nyt ole käytettävissä kunnon yhteyttä .iso:n lataamiseen.

Päivitystä en lähden rustaamaan, koska / osiolle on tilaa vain 3,5 GiB. ja vapaana juuri sen 1 Gib;n verran. Saattaisi vaikka onnistuakin, mutta koitanpa nyt tätä keinoa, kun olen joskus saanut ymmärtää, että nuo erilliset osiot tehdään juuri tästä syystä.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #7 : 28.05.12 - klo:15.06 »
Päivitystä en lähden rustaamaan, koska / osiolle on tilaa vain 3,5 GiB. ja vapaana juuri sen 1 Gib;n verran.
Käytössä ei ilmeisesti ole ihan normaali Ubuntu, kun noin vähän vie? Tosin jos oli tai muuten Ubuntun asentaminen on mielessä niin huomaa että uusin taitaa vaatia peräti 4,4 Gt tilaa (saattahan siinä olla vähän ilmaakin varmuudeksi). Tietenkin voit halutessasi joko GPartedilla tai levytyökalulla kokeilla vähän siirrellä noita osioita sillä asennuslevyllä, mikäli vaan jostain muualta voi saada sitä tilaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #8 : 28.05.12 - klo:15.30 »
Heitin sen 1Gt vapaata vanhasta muistista. Oli näet joskus vähemmän vapaana, kun yritin päivittää, ja päivitys herjasi että levytilaa tarvitaan vähintään 1Gt. Ehkä nykyään menee enemmän. Mielestäni päivitys ei kuitenkaan etene alkutarkistusta pidemmälle, jos tila ei riitä.

Mulla on tuolla em. läppärillä xubuntu. Se vie varmasti vähemmän kuin perus ubuntu. Toisaalta mulla on muistaakseni pöytäkoneessakin vain 6Gt juuriosio ja siinä on ubuntu. Hyvin tuo on riittänyt vaikka on tullut asenneltua vähän sitä sun tätä.

Jos tuota ubuntun peruspakettia haluaa laihduttaa, officen poisto lienee helpoin konsti. Se on varmaan isoin vakiopaketti (olipa se sitten open- tai libre-mallia tahansa).

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #9 : 28.05.12 - klo:19.53 »
Päivitystä en lähden rustaamaan, koska / osiolle on tilaa vain 3,5 GiB. ja vapaana juuri sen 1 Gib;n verran.
Käytössä ei ilmeisesti ole ihan normaali Ubuntu, kun noin vähän vie? Tosin jos oli tai muuten Ubuntun asentaminen on mielessä niin huomaa että uusin taitaa vaatia peräti 4,4 Gt tilaa (saattahan siinä olla vähän ilmaakin varmuudeksi). Tietenkin voit halutessasi joko GPartedilla tai levytyökalulla kokeilla vähän siirrellä noita osioita sillä asennuslevyllä, mikäli vaan jostain muualta voi saada sitä tilaa.

Hmm... jos tosiaan noin paljon tarvitaan levyä voi olla sitten parempi jatkaa Arch linjalla suosiolla. Ajattelin ensin antaa Ubuntulle ja Unitylle mahdollisuuden ihan periaatteen vuoksi. (Tuo Dash on tosi hyvä keksintö. Ihan senkin takia käyttäisin mieluiten Ubuntua.) Sehän kävisi päinsä kyllä jos muutan 4 Gt:n dev/sda ja 16 Gt:n dev/sdb ssd-muistit yhdeksi 20 Gt:n dev/sda ssd-muistiksi. Silloin tosin ei voi tietää kummalla "levyllä" mitäkin on, ja niillä on melkoinen ero toimintansa nopeudessa.

Joo... kyllä on ihan oikea perus Ubuntu 10.04 Lucid Lynx. Kokoa on, kaikki turhuudet poistettuna, Conkyn mukaan / osiolla varattuna 2,49 GiB ja vapaana 1,02 GiB. Tai turhuudet ja turhuudet... on siellä silti Picasaa ja Xoscopea ja jotain muutakin turhaa jäljellä, joten pienemmäksikin saisi, mutta Openofficen tai LibreOfficen lasken kyllä välttämättömiin. Tuon 1 GiB:n alle en paljoa päästä vapaata tilaa. Ja mainiosti on Lucid palvellut nämä pari vuotta. Ihan ikävä tulee.

Ehkä koitan varovaisesti kuinka käy... Uusi asennus kuitenkin tehtävä johonkin suuntaan, niin mikäpä tässä...
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #10 : 28.05.12 - klo:21.49 »
Pieni välikommentti, systeemiosiota ei kannata yrittää liian niukaksi jos haluaa myös printtailla tuolla koneella.  Itselle kävi joskus juuri noin.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #11 : 29.05.12 - klo:07.23 »
Pieni välikommentti, systeemiosiota ei kannata yrittää liian niukaksi jos haluaa myös printtailla tuolla koneella.  Itselle kävi joskus juuri noin.

Pieni tarkennuskysymyn tuohon printtailun vaatimaan tilaan liittyen:

Kumpi kone sitä tilaa tarvitsee, se josta printataan vai se jossa printteri on?
(Kurkkasin juuri, ja tulostinpalvemessa näyttää olevan juuriosiolla tilaa 1,6G - nyt ei töitä jonossa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #12 : 29.05.12 - klo:11.40 »
Pieni välikommentti, systeemiosiota ei kannata yrittää liian niukaksi jos haluaa myös printtailla tuolla koneella.  Itselle kävi joskus juuri noin.
Kumpi kone sitä tilaa tarvitsee, se josta printataan vai se jossa printteri on?
(Kurkkasin juuri, ja tulostinpalvemessa näyttää olevan juuriosiolla tilaa 1,6G - nyt ei töitä jonossa)

Käsittääkseni molemmat koneet tarvitsevat tilaa Megoissa ennemmin kuin Gigoissa.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Voiko asentaa pelkän uuden / osion?
« Vastaus #13 : 29.05.12 - klo:20.04 »
Onko uusi Ubuntu niin paljon uudistunut, että entiset 10.04:n asetustiedostot vain sotkevat kaiken?

Minulla pidginin äänipuhelu ei toiminut ennen kuin vedin /home osion puhtaaksi. Yritin ensin poistella kaikki mahdolliset asetustiedostot - ei auttanut, tai en tarpeeksi poistanut.