Kirjoittaja Aihe: Mikä on hajalla? [Ratkaistu]  (Luettu 5594 kertaa)

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Mikä on hajalla? [Ratkaistu]
« : 14.05.12 - klo:23.51 »
Outo vika joka viime kerralla vain häipyi kun käynnistin pari kertaa uudelleen.

Ubuntu käynnistyy normaalisti siihen asti kun näkyy latausruutu, sen jälkeen ruutu jää mustaksi ja login-ruutua ei ilmesty ollenkaan. Live-cd:llä näkee kovalevyn sisällön normaalisti.

Mikä mahtaa olla rikki:
- Ubuntun asennus?
- emolevy?
- kovalevy?

Ubuntun versio on 10.04 ja ollut tässä kokoonpanossa vajaat ½-vuotta. Itse epäilen että päivitykset on sekoittanut, mutta pelkään kovalevyn mahdollisuutta. Arveluttaa vain se, kun viime kerralla asia korjaantui boottaamalla. Päivitysvika ei korjaannu siten...
« Viimeksi muokattu: 18.05.12 - klo:22.47 kirjoittanut Ked »

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #1 : 15.05.12 - klo:07.25 »
Live-cd:n levytyökalulla voit katsoa kovalevyn kuntoa.
Minulla kävi samanlainen tapaus: Ubuntu ei käynnistynyt. Levytyökalu ilmoitti, että ubuntu-osiolla on "a few bad sectors". Päättelin, että muutamakin huono sektori on liikaa, kopioin tarpeellisen datan talteen live-cd-istunnosa ja vaihdoin kovalevyn.
Voihan vika olla muuallakin, mutta kannatta ainakin katsoa, mitä levytyökalu sanoo.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #2 : 15.05.12 - klo:08.40 »

X ei käynnistynyt ? Kokeile ctrl+alt-f1 - alt-f6 päästääksesi tty istuntoon.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #3 : 15.05.12 - klo:16.07 »
ctrl+alt-f1 ei toimi, tuntuu että kone ei reagoi mihinkään siinä musta ruutu tilassa.

Millä komennolla tässä versiossa (10.04) sai boottivalikon näkyviin että voi kokeilla vanhemmalla kernelillä (voi olla, että se latasi päivityksen edellisenä päivänä). Mulla on valikko nyt piilotettuna... entä live-levyltä käsin kovalevyn tarkistus?

Mmm... siihen muuten tuli se Ubuntun logo, ja sen jälkeen vasta musta ruutu. Ekan bootin jälkeen se ajoi levyntarkistuksen, mutta ei ilmoittanut mitään virhettä. Sen jälkeen jatkoi eteenpäin ja jäi taas mustaan ruutuun.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #4 : 15.05.12 - klo:16.33 »
Millä komennolla tässä versiossa (10.04) sai boottivalikon näkyviin että voi kokeilla vanhemmalla kernelillä (voi olla, että se latasi päivityksen edellisenä päivänä). Mulla on valikko nyt piilotettuna... entä live-levyltä käsin kovalevyn tarkistus?
Grubin (käynnistyslataaja) versiosta riippuen Shift pohjassa käynnistyksessä kunnes valikko näkyy (tämä todennäköisesti) tai sitten esc:iä kun ruudulla mainitaan Grub.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #5 : 15.05.12 - klo:21.31 »
Ei edes vilahda mikään grub-teksti. Kokeilin molemmat, Esc ja shift - kumpikaan ei vaikuta mitään. Menee eteenpäin Ubuntun käynnistyslogoon asti ja jäätyy sen jälkeen mustaan ruutuun.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #7 : 15.05.12 - klo:23.53 »
Noniin, boot-repair teki kyllä mitä lupasi ja nyt tulee boottivalikko. Edelleenkään ei silti boottaa, ei vanhemmallakaan kernelillä.

Ajoin live-levyltä käsin tarkistuksen järjestelmälevylle, mielestäni ei mitään erikoista:
Koodia: [Valitse]
ubuntu@ubuntu:~$ sudo e2fsck -f -y -v /dev/sdb1
e2fsck 1.41.11 (14-Mar-2010)
Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes
Pass 2: Checking directory structure
Pass 3: Checking directory connectivity
Pass 4: Checking reference counts
Pass 5: Checking group summary information

  307024 inodes used (22.85%)
     139 non-contiguous files (0.0%)
     210 non-contiguous directories (0.1%)
         # of inodes with ind/dind/tind blocks: 0/0/0
         Extent depth histogram: 273597/50
 1694050 blocks used (31.54%)
       0 bad blocks
       1 large file

  225038 regular files
   40334 directories
      61 character device files
      26 block device files
       0 fifos
     502 links
   41554 symbolic links (33278 fast symbolic links)
       2 sockets
--------
  307517 files

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #8 : 16.05.12 - klo:00.06 »
No nyt saatiin vähän kättä pidempää, recovery modessa ajoin pakettien korjauksen ja pääsin kirjautumaan tekstitilassa. Startx antaa seuraavaa:
Koodia: [Valitse]
init: ureadahead-other main process (1112) terminated with status 4
init: ureadahead-other main process (1125) terminated with status 4
init: ureadahead-other main process (1136) terminated with status 4
 * Starting AppArmor profiles
Skipping profile in /etc/apparmor.d/disable: usr.bin.firefox [ OK ]

* Setting sensors limits
[ 18.152912] hub 4-1:1.0: config failed, can't read hub descriptor (err -22)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #9 : 16.05.12 - klo:02.02 »
Onko sinulla jokin laite kiinni usb-piuhalla koneessa? Irrota se ja testaa, toistuuko virheilmoitus.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #10 : 16.05.12 - klo:04.00 »
Näppäimistö on ainoa usb-laite, mutta se on ollut käytössä jo ennen vikaa. Olisihan päivitysten yhteydessä voinut usb3-ajureihin tulla joku emolevyn kanssa epäyhteensopiva päivitys?

Edit: Kokeilin käynnistää niin että koneessa ei ole yhtään usb-laitetta kiinni (näppiksen tilalla vanhanaikainen näppis ja hiiri irti). Ei vaikuta käynnistymiseen millään tavalla.
« Viimeksi muokattu: 16.05.12 - klo:21.47 kirjoittanut Ked »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #11 : 17.05.12 - klo:17.37 »
Jos ei kerran mikään tunnu toimivan, niin ehkäpä seuraavankaltaista logiikkaa voisi yrittää. Tämä ei välttämättä ole juuri oikein, koska sinun pitää analysoida itse mitä oikeasti tapahtuu missäkin vaiheessa ... mutta näin periaatteessa ... listalla on joka tapauksessa monta varsin mahdollista vikakohtaa.

1.
Unohda kovalevy-bootti hetkeksi. Irrota kovalevy ja boottaa CD:ltä. Toimiiko?

Jos toimii, niin sitten laitteisto lienee suunnilleen kunnossa - kovalevy ja kovalevyohjain tässä eivät tule testatuksi. Seuraavaksi kannattaa testata toisella kovalevyllä ja toisella asennuksella ... jms ... tämä on oma polkunsa.


2.
Jollei toimi, irrota kaikki ylimääräiset laitteet, myös sisäiset. Toimiiko?

3.
Jollei toimi, ala vaihtelemaan laitteita yksi kerrallaan ja katso missä vaiheessa alkaa toimia. Toimiiko?

4.
Jollei toimi, vaihtamasi toinen/uusi laite ei ole ollut ehjä tai sitten kyse on jostakin jäljellä olevasta laitteesta.

5.
Jäljelle jäi ehkä muistikammat. Testaa ne - toisaalta ehkä tämä kannattaisi tehdä ensin, koska tämä on helppo tehdä.

6.
Olettaen että muistitesti meni läpi - vaihda myös CD/DVD-asema. Tai irrota se kokonaan ja boottaa USB-tikulta.

USB-tikulta boottaaminen on oma tieteenhaaransa, mutta tuurilla saat sen toimimaan helpostikin. Kokeile USB-tikun toimivuutta jollakin toisella koneella ja katso saatko sillä boottaamaan. Jollei USB-bootti toimi, niin se ei välttämättä kerro mistään muusta asiasta koneessa mitään - mutta jos toimii, niin sitten se kertoo.

Toisaalta tämänkin vaiheen voisit tehdä heti aluksi, koska tämä on sinänsä melko helppoa kokeilla.

Saitko toimimaan?


7.
Jollei toimi, niin vika on edelleen siinä mitä et ole kuitenkaan vaihtanut, kuten poweri ja emolevy.

Poweri-kokeilu olisi kannattanut tehdä jo aiemmin, koska se on nopeata tehdä - siis jos on sellainen varastossa.

Toimiiko?

8.
Jollei toimi, niin disabloi emolevyltä kaikki turhat ja tarpeellisetkin laitteet (kuten bluetooth, 2. LAN, firewire, äänikortti ja mitä siellä nyt on). Toisaalta tämän vaiheen olisi voinut tehdä paljon aiemminkin, koska tämä on nopeata tehdä.

Kaithan olet muutenkin kokeillut fail-safe asetuksilla?

Toimiiko?

9.
Jos emolevy on rikki, niin silloin vasta "kone on oikeasti" rikki - kaikkea muuta voi helposti vaihtaa. Prosessori ei ole rikki.

Tässä tapauksessa, vaihda emolevy.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #12 : 17.05.12 - klo:22.17 »
Booti cd:ltä toimii normaalisti ja myös vikasietoiseen graafiseen tilaan pääsee. Taidan tänään asentaa uuden 12.04:n siihen tilalle. Emo on niin uusi, että vanhempi versio taitaa siksi kiukutella (vaikka onkin puoli vuotta toiminut ok).

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #13 : 18.05.12 - klo:09.58 »
Booti cd:ltä toimii normaalisti ja myös vikasietoiseen graafiseen tilaan pääsee. Taidan tänään asentaa uuden 12.04:n siihen tilalle. Emo on niin uusi, että vanhempi versio taitaa siksi kiukutella (vaikka onkin puoli vuotta toiminut ok).

Se, että toimii bootti cd:ltä normaalisti, tarkoittaa tietysti ihan jotain muuta kuin sitä polkua josta kirjoittelin.

Emon kiukuttelu - epätodennäköistä tuosta johtuen.

Vastaava, mutta tuskin aivan sama tapaus, osui kohdalle juuri. Päivityksiä ei ole asennettu vuosiin tuolla koneella. Yksi levyistä on lentänyt pois päältä jo pidemmän aikaa, kuormituksen aikana. En tiedä, että onko kyse levystä vai siitä että yleensä jotakin levyä kuormitetaan enemmän/kauemmin (Samban kautta).

Nyt kun aloin tutkia sitä tarkemmin, niin kone ei bootannut enää ollenkaan (pelkkä musta ruutu) ennenkuin otin kaikki levyt irti. Edes CD-asema ei toiminut vaikka levyt ovat SATA ja CD-asema on IDE - eli IDE-väylä, jossa oli myös yksi levy, lopetti toimintansa.

Kaikki palautui kuitenkin entiselleen kun laittelin kaikki yksitellen kiinni, ja lopulta olivat kaikki kiinni - ota tuosta sitten selvää  :)  ... eli nyt taas toimii kaikki.

Tuota käytöstä voi selittää - ehkä - ainoastaan sillä, että kaikki testauksen bootit eivät olleet "kylmiä bootteja kondensaattorit tyhjäksi" - vaikka olivatkin kylmiä bootteja. Luulisin, että elektroniikka ei toiminut, koska emolle jäi jotain varauksia, joissakin kokeilun vaiheessa ja jostain virhetilanteesta.

Ehkäpä jutun moraali on se, että emo/levy/levyohjain - ongelmat voivat joskus olla hankalia selvittää.
« Viimeksi muokattu: 18.05.12 - klo:13.02 kirjoittanut Ganymedes »

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #14 : 18.05.12 - klo:22.47 »
Asensin palautumistilassa uusimman versin näytönohjaimen suljetuista ajureista (ati). Kone lähti kerralla toimimaan - vanhalla versiolla jatketaan vielä. Kiitos vastanneille. :)
« Viimeksi muokattu: 18.05.12 - klo:22.50 kirjoittanut Ked »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #15 : 19.05.12 - klo:19.40 »
Asensin palautumistilassa uusimman versin näytönohjaimen suljetuista ajureista (ati).
...

Suljetut ajurit eivät päivity normaalien päivitysten kanssa.

Aina kun näytönohjaimien ajureita vaihdetaan, kannattaisi erikseen noteerata mitä on tehty ja mitä sen jälkeen tapahtui. Vaikeaksi tietysti menee jos avoimet ajurit vaihtuvat huomaamattomasti ja ne välillä toimivat ja välillä eivät - kuten tapauksen kulkua alussa luonnehdittiin.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #16 : 22.05.12 - klo:22.37 »
Vaikeaksi tietysti menee jos avoimet ajurit vaihtuvat huomaamattomasti ja ne välillä toimivat ja välillä eivät - kuten tapauksen kulkua alussa luonnehdittiin.

Siis suljetut ajurit tässä on ollut koko ajan, jostain syystä ne vain ei enää toimineet.

Uusi 12.04 pelittää ilman suljettuja ajureitakin, mutta uunituoreeseen koneeseen oli pakko silloin asentaa tuo valmistajan oma paketti. Saisikohan tuohon vanhempaan versioon jo avoimet kanssa, vai onko ne tehty vain uudempaa versiota varten? En viitsisi päitittää, kun Gnomen kakkosversio on niin mukava käyttää. :D

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #17 : 23.05.12 - klo:12.45 »
Uusi 12.04 pelittää ilman suljettuja ajureitakin, mutta uunituoreeseen koneeseen oli pakko silloin asentaa tuo valmistajan oma paketti. Saisikohan tuohon vanhempaan versioon jo avoimet kanssa, vai onko ne tehty vain uudempaa versiota varten? En viitsisi päitittää, kun Gnomen kakkosversio on niin mukava käyttää. :D
Aina on yleensä käytettävissä avoimet ajurit, jos suljetun poistaa tai sitä ei ole vielä asennettu. Itse ajelen ATI:n avoimilla ajureilla kun on sen verran iäkästä rautaa alla, ettei suljetut ajurit edes tue niitä.

12.04:ssä Gnome 2:n korvaajasta on montaa mieltä, mutta suosittelen tutustumaan vaikka livenä XFCE:hen(Xubuntu) tai LXDE:hen(Lubuntu), joilla itse olen korvannut Gnome2:n asiakkaillani. XFCE on hyvin muokattavissa oleva ja GTK-pohjainen kuten Gnome2:kin. Lubuntu on sitten taas spartalainen vauhtiveikko, sekin muokattavissa kohtuullisesti. Olen asiakkaillani korvannut 10.04 -> 12.04 päivitysten yhteydessä Gnome2:n nimenomaan XFCE:llä, eikä sopeutumisessa ole ollut mitään vaikeuksi, vaikka osa käyttäjistä on jopa yli 80v.

Muita 12.04:ään tyrkyllä olevia Gnome2:n tapaisia työpöytiä ovat ainakin MATE(en ole kokeillut) ja Gnome Classic(surkeasti muokattava). Mate vaatii kuitenkin sivupoluille poikkeamisen eli ei läydy Ubuntun pakettivarastoista.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Pertti.N

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla? [Ratkaistu]
« Vastaus #18 : 23.05.12 - klo:15.31 »
Minulla hp envy tekee saman, jättää ruudun mustaksi. Minulla homma korjaantuu painamalla ruudun valoisuutta suuremmaksi. Ubuntu ei jotenkin tunnista taustavaloa.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Mikä on hajalla?
« Vastaus #19 : 23.05.12 - klo:16.31 »
12.04:ssä Gnome 2:n korvaajasta on montaa mieltä, mutta suosittelen tutustumaan vaikka livenä XFCE:hen(Xubuntu) tai LXDE:hen(Lubuntu), joilla itse olen korvannut Gnome2:n asiakkaillani.

Oon käyttänyt Lubuntua mini-läppärissä jo toista vuotta, mutta "isossa koneessa" olen tykännyt kyllä enemmän Gnomesta. XFCE:tä on tullut käytettyä silloin tällöin ja mulla on siitä itseasiassa osia nytkin käytössä. Sekään ei silti yksinään ole oikein sytyttänyt. Classic-työpöytää ole testannut toisella koneella jossa on uusi 12.04, mutta siinä on ollut pieniä bugeja.

Noh, eiköhän tässä jossain vaiheessa kypsy joku ratkaisu. Itselläni tärkein ominaisuus on, että pystyy hallitsemaan useampaa auki olevaa kansiota yhtä aikaa.

Minulla hp envy tekee saman, jättää ruudun mustaksi. Minulla homma korjaantuu painamalla ruudun valoisuutta suuremmaksi. Ubuntu ei jotenkin tunnista taustavaloa.

Juu, mutta mulla X ei käynnistynyt ollenkaan.