Kirjoittaja Aihe: Xubuntun käyttöönotto  (Luettu 7978 kertaa)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3329
    • Profiili
Vs: Xubuntun käyttöönotto
« Vastaus #20 : 09.07.12 - klo:15.11 »
Itse en juuri koskaan graafista sudoa ole tarvinnut, en ainakaan asetustiedostojen editointiin, komentorivipohjainen nano on ihan riittävän helppo ja selkeä käyttää. Mutta kunhan kysyin.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

masterboy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Xubuntun käyttöönotto
« Vastaus #21 : 13.08.12 - klo:22.56 »
Tutullekin asensin *buntu distroja testattavaksi. Päättyi sitten xubuntuun. Ainoa miinus on tuo käynnistyspaneeli joka on näytön yläpuolella. Täytyy sanoa, että minuakin vähän häiritsee tuo paneelin "väärä sijainti". Eli, saako sitä käynnistyspaneelia alareunaan?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Xubuntun käyttöönotto
« Vastaus #22 : 13.08.12 - klo:23.49 »
Ensin kannattaa miettiä mitä tekee piiloutuvalla alapaneeli 2:lla ennen kuin siirtää yläpaneelin alas. Paneelin siirto alas:
Klikkaa paneelin vapaata osaa hiiren oikealla >> valitse Paneeli >> Valitse Paneelin asetukset >> Valitse Paneeli 1. Ruksi pois kohdasta "Lukitse paneeli". Tartu hiiren vasemmalla painikkeella paneelin päässä olevaan kahvaan ja vedä alas. Lukitse paneeli. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2629
    • Profiili
Vs: Xubuntun käyttöönotto
« Vastaus #23 : 19.08.12 - klo:04.55 »
Millä ohjelmalla Xubuntu voisi kertoa tietoja koneestani?
lshw, lspci, lsusb, dmesg, top,df,sensors...conky kevyt monitori
« Viimeksi muokattu: 19.08.12 - klo:04.58 kirjoittanut Postimies »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2629
    • Profiili
Vs: Xubuntun käyttöönotto
« Vastaus #24 : 19.08.12 - klo:05.13 »

gksudo sets HOME=~root, and copies .Xauthority to a tmp directory. This prevents files in your home directory becoming owned by Root. (AFAICT, this is all that's special about the environment of the started process with gksudo vs. sudo).

Itse olen aina käyttänyt pelkkää sudo:a eikä ole ongelmia esiintynyt.. Tiedä häntä sitten. Ei ole nykyisessä järjestelmässä edes koko gksudoa edes asennettuna  :P Ei sinällään mahdu minun kaaliini, että miten vaikkapa /etc/fstab avaaminen sudo gedit/leafpad/geany jne. voisi asettaa osan /home-hakemistostani rootin omistukseen...

Lieneekö vaara sitten olemassa vain esim. tiedostonhallinnan kanssa? Vai asettaako se sitten käytetyn ohjelman /home-hakemistossa sijaitsevien asetustiedostojen yms. omistuksen rootille?

Monelle on epäselvää mitä eroa on su, 'su -', sudo, gksudo. Suosittelen välttämään X ohjelmia root oikeuksilla. nano, mc, vim,...on keksitty. Oikea root-tili käyttää /root kansion alla olevia asetuksia ei käyttäjän /home kansion asetuksia. root käyttäjän ympäristömuuttujat esim. polku, lokaalit, .. voivat olla hyvin erilaiset kuin normikäyttäjän. Ubuntussa kyllä hieman poikkeava viritys.