Jos käynnistät ohjelmat päätteeltä niin ei ole mitään tarvetta käyttää gksudo:a. Gksudo on olemassa sitä varten, että graafisia ohjelmia voidaan käynnistää root-oikeuksilla avaamatta/lataamatta terminaalia. Terminaalilta kun käynnistää ohjelmia niin se on jo ladattu ja valmiiksi auki ja samalla sudo on myös nopeampi kuin gksudo (joka lataa ja pompauttaa sen "Anna salasana" popupin ruudulle, sen sijaan että sen salasanan kirjoittaisi suoraan sinne terminaaliin.)
Gksudo on siis olemassa "Suorita ohjelma"-sovellusta ja itse järjestelmää varten.Edit: taino:
gksudo sets HOME=~root, and copies .Xauthority to a tmp directory. This prevents files in your home directory becoming owned by Root. (AFAICT, this is all that's special about the environment of the started process with gksudo vs. sudo).
Itse olen aina käyttänyt pelkkää sudo:a eikä ole ongelmia esiintynyt.. Tiedä häntä sitten. Ei ole nykyisessä järjestelmässä edes koko gksudoa edes asennettuna
Ei sinällään mahdu minun kaaliini, että miten vaikkapa /etc/fstab avaaminen sudo gedit/leafpad/geany jne. voisi asettaa osan /home-hakemistostani rootin omistukseen...
Lieneekö vaara sitten olemassa vain esim. tiedostonhallinnan kanssa? Vai asettaako se sitten käytetyn ohjelman /home-hakemistossa sijaitsevien asetustiedostojen yms. omistuksen rootille?