Kirjoittaja Aihe: Ubuntu-koneen hankinta?  (Luettu 6074 kertaa)

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Ubuntu-koneen hankinta?
« : 03.05.12 - klo:15.39 »
Tulikohan oikealle alueelle? Joka tapauksessa, Vanha Linuxkoneeni IBM thikbad t30 alkoi herjaamaan kovalevyn rikkoutumisesta eikä suostu tekemään enää oikeastaan mitään. Minulla on Acer aspire 5735z jossa windows vista , mutta näiden nykyisten tietoturvapeloitteiden takia pankkiasioissa käyttäisin mieluummin linuxia Kysyisinkin, asennanko tähän rinnalle Jonkun linux-sovelluksen, ja minkä, olisko Ubuntu?  Vai ostanko sitä varten jonkun miniläppärin ja saako niitä mistään oulusta jossa olis linux asennettuna. Ja jos joutuisin asentamaan itse niin mikä merkki soveltuisi parhaiten. Ajattelin että käyttäisin sitä vain "herkempään" kuten pankkiasiointiin. Minulla on tässä acerissa suojana vain avastin ilmaisohjelma enkä tiedä voiko siihen oikein luottaa.
ibm t30 thikpad

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #1 : 03.05.12 - klo:15.56 »
Kaikkein lähes turvallisin pankki-koneeksi lieneen, kun käyttää vain Live-Rompulta. Siihen käyneen suoraan t30:ssäkin, vaikka siinä kovalevy olisikin kuollut, kunhan vaan koneessa on riittävästi muistia ja romppuasema toimii edelleen.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #2 : 03.05.12 - klo:19.46 »
Tulikohan oikealle alueelle? Joka tapauksessa, Vanha Linuxkoneeni IBM thikbad t30 alkoi herjaamaan kovalevyn rikkoutumisesta eikä suostu tekemään enää oikeastaan mitään. Minulla on Acer aspire 5735z jossa windows vista , mutta näiden nykyisten tietoturvapeloitteiden takia pankkiasioissa käyttäisin mieluummin linuxia Kysyisinkin, asennanko tähän rinnalle Jonkun linux-sovelluksen, ja minkä, olisko Ubuntu?  Vai ostanko sitä varten jonkun miniläppärin ja saako niitä mistään oulusta jossa olis linux asennettuna. Ja jos joutuisin asentamaan itse niin mikä merkki soveltuisi parhaiten. Ajattelin että käyttäisin sitä vain "herkempään" kuten pankkiasiointiin. Minulla on tässä acerissa suojana vain avastin ilmaisohjelma enkä tiedä voiko siihen oikein luottaa.

Minä asentaisin rinnalle Linuxin (jos Vistolle on jotain käyttöä)
Tai jos Linuxin käyttö oikeasti vähäistä niin mikäettei joku live...

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #3 : 03.05.12 - klo:20.12 »
Niin...itse käyttäisin mieluusti pelkästään linuxia, pärjäisin vallan mainiosti, mutta (huokaus) se ei ole yksin minun vallassani... 8)
ibm t30 thikpad

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #4 : 03.05.12 - klo:22.24 »
Kaikkein lähes turvallisin pankki-koneeksi lieneen, kun käyttää vain Live-Rompulta. Siihen käyneen suoraan t30:ssäkin, vaikka siinä kovalevy olisikin kuollut, kunhan vaan koneessa on riittävästi muistia ja romppuasema toimii edelleen.
Ei näin. Silloin käytät jatkuvasti järjestelmää jossa ei ole viimeisimpiä tietoturvapäivityksiä. Tai mikäs siinä jos tarkoituksen mukaisesti haluaa käyttää useamman kuukauden parhaimman tietoturvan perässä laahaavaa järjestelmää.

Dualboot on tapauksessasi minusta järkevin. Windowsista häipyy muutamat gigatavut tyhjää tilaa ja muuten eroa ei huomaa kuin käynnistyksessä vilahtavassa valikossa....

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #5 : 03.05.12 - klo:22.59 »
Asennus USB-tikulle?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #6 : 04.05.12 - klo:00.10 »
Pankkiasiointiin käy ihan normaali Linux.

Eihän tuossa IBM:ssä mitään oikeaa vikaa ole - kovalevyjä saa mistä hyvänsä asiantuntevasta PC-kaupasta - laittavat varmaan kiinnikin, jos on jonkunlainen palveluliike.

IBM:ää on täällä kehuttu, en tunne itse, Ubuntu käytössä. Laita siihen Ubuntu ja unohda Windows ... tai käytä Windowsia Acerilla toisarvoiseen työhön, ei siis pankkiasiointiin, jos sitä oikeasti johonkin tarvitset.

Ubuntun asentamiseen kannattaa pyytää joku avuksi, jos käyttöjärjestelmän asennus on aivan outo tapahtuma - tuurilla voi onnistua muutenkin. Asiantuntija pystyisi sen sinulle opettamaan parissa tunnissa, jonka jälkeen osaisit tehdä jatkossa itse.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #7 : 04.05.12 - klo:10.35 »
Levyä vaihtaessa pitää muistaa että tuossa mallissa on IDE-liitäntäinen levy. Niitä kyllä saa vielä, mutta valikoima on niukka ja hinnat suhteessa korkeampia kuin sata-levyissä. Levy on sinällään kyllä tosi helppo vaihtaa.

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #8 : 06.05.12 - klo:17.53 »
 ???Niin, itse en ehkä alkaisi levyä vaihtamaan. Saan kyllä apua, mutta voisitko silti  lyhyesti hieman valaista kuinka helppo se olis vaihtaa.  8)
ibm t30 thikpad


joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #10 : 06.05.12 - klo:19.15 »
No eipä nuin äkkipäätä näyttäs ihan ylivoimaselta, täytyypä ruveta kokeilemaan. ;D
ibm t30 thikpad

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #11 : 06.05.12 - klo:19.53 »
Kovalevykelkan irroitus on yleensä vain muutaman ruuvin irrotus, ovat ehkä eri pituisia, mikä täytyy painaa mieleen.

Kovalevy on kiinni kelkassa ja sen irrotus siitä on parin ruuvin takana. Vanhemmilla levyillä, IDE-levyillä, uuden standardikovalevyn liittimet eivät välttämättä ole samat kuin mitä koneen liittimet ovat. Niinpä nekin täytyy vaihtaa vanhasta levystä uuteen levyyn. En ole varma onko noissa videoissa varmasti kaikki vaiheet kerrottu.

Sinänsä, itsestään selviä asioita kun vähän katselee. Vahinkoa tuskin saa aikaiseksi, jos vain muistaa irrottaa akun ja kaiken muunkin vaihdon ajaksi.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #12 : 07.05.12 - klo:00.34 »
Tuolla on ThinkPad T30:n käsikirja ladattavissa:

http://download.lenovo.com/ibmdl/pub/pc/pccbbs/mobiles_pdf/92p1840.pdf

Ohje on sama kuin nettisivulla, mutta kuvat ovat isompia.

Alkuperäinen kovalevy on 2,5" IDE 60GB 5400 RPM (osanumero 08K9700):

http://www.impactcomputers.com/08k9700.html

Läppärin BIOS ei ehkä tue 128-gigaista isompaa levyä. Turvallinen valinta olisi max 120GB.

ThinkPad T30:lla on oma wiki:

http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:T30
« Viimeksi muokattu: 07.05.12 - klo:01.01 kirjoittanut khaosaming »

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #13 : 08.05.12 - klo:12.35 »
No menimpä sitte siitä paikasta ja ostin levyn vaikka ei tullut luettua noita viimesiä varotuksia, mutta homma onnistu ja kone pelittää niinku uusi, Uusi levy Hinta: 104 £ Western Digital Scorpio Blue 80GB 8MB 5400 rpm 228812 Nuo ei mulle muuta sano ku 80 gigaa. Uskaltasko tuon 10.04 :n päivittää suoraa tuohon uusimpaan versioon vai pitäskö polttaa ensin levylle, Ja millä ohjelmalla ubutussa voi polttaa. löytyykö noista omista paketeista?
ibm t30 thikpad

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #14 : 08.05.12 - klo:14.11 »
No menimpä sitte siitä paikasta ja ostin levyn vaikka ei tullut luettua noita viimesiä varotuksia, mutta homma onnistu ja kone pelittää niinku uusi, Uusi levy Hinta: 104 £ Western Digital Scorpio Blue 80GB 8MB 5400 rpm 228812 Nuo ei mulle muuta sano ku 80 gigaa. Uskaltasko tuon 10.04 :n päivittää suoraa tuohon uusimpaan versioon vai pitäskö polttaa ensin levylle, Ja millä ohjelmalla ubutussa voi polttaa. löytyykö noista omista paketeista?

Levy on varmaan ihan hyvä.

Päivityksen onnistumisesta kukaan ei varmaan halua sanoa mitään varmaa. Aina pitää ottaa datasta varmuuskopiot joka tapauksessa - ja kaikesta erityisesti mitä on asennellut ja otellut käyttöön (just oli muualla kysymys salausavaimista ja niiden talteenotosta).

Poltto voi onnistua vakio-ohjelmillakin, mutta minulla ne eivät ole toimineet. Vanhemmissa lataan aina erikseen Gnome Bakerin joka osaa kyllä polttaa hyvin - löytyy ihan normaalisti Software Centerin kautta. Poltto on tietysti lajia "Burn CD image" tai "DVD image" jos sellaisen kautta haluat tehdä.

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #15 : 12.05.12 - klo:17.28 »
Yritin asentaa polttamaani 12.04:jää, boottasin, levyn sisälle ja sieltä tuli ilmoitus: This kernel requires an *86-64 CPU, but only detected an i686 CPU. Unable to boot- please use a kernel appropriate for your CPU. Epäonnistuiko lataaminen tai poltto vai  mitä,,, ??? ???  En ossaa kieliä ja ei ole kavereita :-\ Ja tuo tähti on kertomerkki tuon 86-64 edessä mutta kun en osaa ottaa noita merkkejä tuolta IBM:ltä
ibm t30 thikpad

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #16 : 12.05.12 - klo:17.32 »

joentu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #17 : 12.05.12 - klo:22.43 »
No, on kyllä aika erilainen ku tuo mihin on tottunut. Pitäs olla jo ohje, mut kait tuohonki tottuu. vähä jäykähkö mielestäni...
ibm t30 thikpad

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #18 : 12.05.12 - klo:23.01 »
Jos kaipailet Gnome Classicia, voit lisätä sen näillä ohjeilla:

http://askubuntu.com/questions/94201/how-do-i-install-the-cinnamon-desktop/94202#94202

Lainaus
sudo add-apt-repository ppa:gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install cinnamon

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Ubuntu-koneen hankinta?
« Vastaus #19 : 13.05.12 - klo:00.38 »
Aah, IBM T30! Minulla oli testiläppärinä sellainen kauan, vuosia. Hyvä linux kone! Näytönohjain on läppärissä hieman nuhapumppu, joten Unityyn tutustuminen kannattaa aloittaa 2D versiolla. 2D valinta löytyy kirjautumisikkunasta. Klikkaa sitä "palloa" salasana rivin ylä oikealla, avautuu pieni valikko, valitse "UBUNTU 2D", terveisin Timo

edit: korjattu typo "UBUNTU 2D"
« Viimeksi muokattu: 13.05.12 - klo:10.03 kirjoittanut Timo Virtanen »
"Linux, made in Finland"