Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] ubuntu 12.04 ja tuulettimen möykkä  (Luettu 1777 kertaa)

Kemppis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Tässä pitkästä aikaa päätin palata ubuntun pariin ja asensin Win 7:n rinnalle ubuntun 12.04 version.

Muuten matka on mennyt melko mukavasti alkukankeuden jälkeen, mutta tuulettimen jatkuva täysillä puhaltaminen ottaa hiukan ottalohkoon. Mitä luultavammin kyseessä lienee näytönohjaimen tuuletin joka moista puhallusta pitelee (koska windowsin puolellakaan ei ole itsellä käytössä mitään kotelotuulettimien hallintapaneelia ja kun raskaimpia peliä alkoi pelailemaan niin alkoi vastaavasti tämänkaltainen puhallus).

Onko siis ATI:n ajurit ladattava jostain muualta ja säädettävä jotain että ubuntu osaa säätää tuulettimen nopeutta tarpeen vaatiessa? Vai mistä tämä saattaisi johtua?

Koneen tietoja, jos niistä on jotain hyötyä:
Emolevy: Asus P5Q3 Intel P45
Prosessori: Intel Core2 Quad Q9400 S775
Näytönohjain: Asus Radeon HD4890 1Gt PCI-E
« Viimeksi muokattu: 06.05.12 - klo:17.54 kirjoittanut Kemppis »
Ubuntu 12.04 LTS

lassematias

  • Vieras
Vs: ubuntu 12.04 ja tuulettimen möykkä
« Vastaus #1 : 02.05.12 - klo:20.59 »
Uskon että se olis kummiski kotelotuulettimet.
Itelläkään Ubuntu ei osaa hallita tuulettimia. Täysillä 2200 Rpm pyörii, 37 db.
Testaas irrottaa kotelotuulettimet hetkeksi ja pidä sivupaneeli auki, jos loppuu möykkääminen, tulos on selvä.
Onko kone itse kasattu vai paketti kone? Itsekasatuilla menee säätämiseksi.

Storck

  • Vieras
Vs: ubuntu 12.04 ja tuulettimen möykkä
« Vastaus #2 : 02.05.12 - klo:21.05 »
Koneen tietoja, jos niistä on jotain hyötyä:
Emolevy: Asus P5Q3 Intel P45

Minulla P5Q ja bioksesta säätänyt asetukset => quiet jolloin kone on melko äänetön.

Onko kone itse kasattu vai paketti kone? Itsekasatuilla menee säätämiseksi.

Bioksesta usein saa asetukset laitettua. Minulla itse kasattu.

Kemppis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: ubuntu 12.04 ja tuulettimen möykkä
« Vastaus #3 : 06.05.12 - klo:17.54 »
Näemmä auttoi kun pisti Asetukset->Lisäajurit kohdasta ATI/AMD:n suljettu FGLRX-grafiikka-ajuri kohdan käyttöön.

Nyt se osaa säädellä näyttiksen tuulettimen nopeutta oikein, eikä ole entisenlaista möykkää.

Kiitos kuitenkin vastauksista :)
Ubuntu 12.04 LTS