Kirjoittaja Aihe: Backports muuttunut  (Luettu 7028 kertaa)

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Backports muuttunut
« : 28.09.05 - klo:00.44 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=69681

Tuollainen siis tuli vastaan...
New is now and will never be the same again...

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #1 : 28.09.05 - klo:11.14 »
Kiitos.  :D

Teen tarpeelliset muutokset suomentamaani Ubuntuguideen.
Englanninkielisessä versiossa tuota archive.ubuntu.com-riviä ei ollut lainkaan vielä tätä viestiä kirjoitettaessa.

Mikko

Mikko Saarinen

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #2 : 28.09.05 - klo:13.55 »
Jee, suomenkielinen ubuntuguide on askeleen edellä kuin alkuperäinen...  ;D ;D
Eipä kyllä yllätä ettei alkuperäisessä guidessa vielä mainita tuota, kun eilen postasin tuon oli ilmoitus tunnin ikäinen. Kaipa tuo "virallinen" epävirallinenkin guide tuosta päivittyy :)
New is now and will never be the same again...

moonstone

  • Vieras
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #3 : 29.09.05 - klo:11.55 »
Ei muuten toimi nuo multimedia codekkien asennus. Aika pitkälti koko ubuntuguide on rikki.
Tässäkin puhdas asennus ja ei asenna enää tuota menueditoriakaan (smeg), pyytää riippuvuuksia python-xgd (joka ei kuulema kelpaa). Mitäs nyt?

coyctecm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #4 : 29.09.05 - klo:12.34 »
Itse ihmettelen mikä noissa backportteissa kiehtoo. Ainakin ubuntun development irc-kanavalla kehittäjät sanovat että backportdrja ei ole viisasta käyttää. Tietoturva on vaarassa, koska security tiimin tuottamat päivitykset eivät välttmättä päde oikein enään backportattuun ubuntuun. Toinen vaara on siinä että backportit rikkovat järjestelmän. Pahimmassa tapauksessa glibc:n, jonka jälkeen voitte olla varmoja uudelleen asennuksen tarpeellisuudesta.

Itsekäytän mieluummin vakaata ja toimivaa järjestelmää kuin epävirallisilla backporteilla päivitettyä, riskialtista järjestelmää.

moonstone

  • Vieras
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #5 : 29.09.05 - klo:12.59 »
Itsekäytän mieluummin vakaata ja toimivaa järjestelmää kuin epävirallisilla backporteilla päivitettyä, riskialtista järjestelmää.

Samoin, mutta jostain olisi kiva saada nuo codeekit ym. Ubuntun oma Wiki on vähän sekaisin kun siellä osa pätee vielä wartyynkin.

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #6 : 29.09.05 - klo:13.44 »
Minulla kone on lelu eikä sitä opi käyttämään muuten kun leikkimällä sillä...
Jos koneeni olisi oikein työkäytössä ja tekisin tällä jotain oikeasti järkevää, olisin samoilla linjoilla ja arvostaisin vakautta ja tietoturvaa. Toistaiseksi kuitenkin leikin, rikon ja korjailen tätä vain ;D
New is now and will never be the same again...

moonstone

  • Vieras
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #7 : 30.09.05 - klo:08.03 »
Itsekäytän mieluummin vakaata ja toimivaa järjestelmää kuin epävirallisilla backporteilla päivitettyä, riskialtista järjestelmää.

Näin kylläkin, mutta entäs jos tarvitsen vaikka toistaa MP3 muotoon pakattua musiikkia, tai sitten katsoa DVD:tä? Tuo backports on tietääkseni ainut paikka mistä nuo kodeekit saa "virallisesti".

Olettehan muuten huomanneet, ettei ubuntuguidessa olevat ohjeet toimi kunnolla, kun tuo backports vaihtui? mm. Gstreamerin-lame kodekkia ei enää löydy, saati sitten w32codekkeja.

Keitsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #8 : 30.09.05 - klo:08.45 »
W32-koodekit saa asennettua näin:

wget ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/pool/main/w/w32codecs/w32codecs_20050412-0.0_i386.deb

sudo dpkg -i ./w32codecs_20050412-0.0_i386.deb

Itse tappelin RealPlayerin ja Helixplayerin kanssa enkä saanut videoita näkymään vaikka mielestäni asensin kaikki mahdolliset kilkkeet. Sitten älysin asentaa Totem-soittimeen wmv-tuen ja nyt toimii. Tosin esim. yle:n uutiset täytyy avata erilliseen playeriin, mutta kuitenkin...

moonstone

  • Vieras
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #9 : 30.09.05 - klo:09.31 »
W32-koodekit saa asennettua näin:

wget ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/pool/main/w/w32codecs/w32codecs_20050412-0.0_i386.deb

sudo dpkg -i ./w32codecs_20050412-0.0_i386.deb

Itse tappelin RealPlayerin ja Helixplayerin kanssa enkä saanut videoita näkymään vaikka mielestäni asensin kaikki mahdolliset kilkkeet. Sitten älysin asentaa Totem-soittimeen wmv-tuen ja nyt toimii. Tosin esim. yle:n uutiset täytyy avata erilliseen playeriin, mutta kuitenkin...

Kiitos, tuolla sain toimimaan. Realplayerin sain toimimaan niin, että latasin sen realin sivuilta ja asensin. Toimii Ylen uutiset :D

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #10 : 30.09.05 - klo:19.48 »
Vaikuttaa vähän siltä, että koko UBUNTU on aika lailla sekaisin tässä vaiheessa, kun uusi versio on "lähestulkoon valmis". Elikkäs ei oikeen toimi repositoryt eikä mitkään. Itse olen tullut siihen tulokseen, että oottelen viikon pari ennenkuin asennan uuden Breezyn ja tässä välillä on hyvä kokeilla muita distroja "syrjähyppynä". Oma systeemi meni totaalisesti sekaisin Firefoxin päivityksen myötä. Ja päivitykset näköjään tökkii muuteski. Ei millään pahalla, mut palataan asiaan, sit kun aihetta ilmenee.

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #11 : 01.10.05 - klo:23.28 »
Myös mulla tilttas Firefox edellisten päivitysten yhteydessä, en ole vielä jaksanut paneutua ongelmaan ja korjata sitä. Oisko lie vika siinä että en ole vielä sources.lst:iin korjannu tätä backports juttua...
-V-

Mobutu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #12 : 02.10.05 - klo:01.45 »
Älkääs ny pojat, hegulix ja vimme, heti vieraisiin lähtekö, jossei natsaa. Firefox on vaan semmonen, että se tykkää Linuxissa asentua mieluusti tyhjälle pöydälle. Eli kantsii poistaa vanha versio, ennenkuin asentaa uuden. Mulla kävi kans huonosti firefoxin päivityksen kanssa, kun en muistanu jutskaa. Sitten poistin vanhan, ja asensin taas uuden. Voila, taas toimii!.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #13 : 02.10.05 - klo:14.16 »
Älkääs ny pojat, hegulix ja vimme, heti vieraisiin lähtekö, jossei natsaa.

juu, backportsin käyttö on kyllä kiueltämättä aina riski. yleensä ei kyllä mikään järin suuri riski, mutta joskus ongelmia voi tulla kuten aina epävirallisilla paketeilla.

toki jossain vaiheessa on ehkä hyväkin kokeilla muitakin distroja jos siltä tuntuu. tosin jos aihe tyytymättömyyteen on backports niin, aina pian sitä huomaa, että muilal distroilla virallisista repositooryistä löytyy vielä vähemmän paketteja ja epävirallisia (rikkoontumisherkempiä) paketteja joutuu haalimaan monestakin eri paikasta jotka eivät välttämättä ole edes keskenään yhteensopivia. johan alkaa ubuntu tuon jälkeen maistumaan vaikka tietysti siinäkin on puutteensa ;)

Firefox on vaan semmonen, että se tykkää Linuxissa asentua mieluusti tyhjälle pöydälle. Eli kantsii poistaa vanha versio, ennenkuin asentaa uuden. Mulla kävi kans huonosti firefoxin päivityksen kanssa, kun en muistanu jutskaa. Sitten poistin vanhan, ja asensin taas uuden. Voila, taas toimii!.

tämä ei pidä ihan täsmällen paikkaansa, mutta se voi hyvinkin näyttää tuolta päällepäin. homma riippuu vähän paketoinnista ja riippuvuuksista. ubuntulla olen kyllä törmännyt tilanteeseen jossa firefoxin päivitys aiheutti hieman ongelmaa, mutta tosiaan se mikä ei mene apt-get dist-upgradella ohi, niin menee kyllä yleensä posito asennus systeemillä. riippuvuuksista ja järjestelmän yleisestä päivityksestä tuossa on yleensä kyse.
Janne

vimme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #14 : 03.10.05 - klo:11.46 »
Ei tässä vieraisiin olla lähtemässä, kun Ubuntulle on sanonut tahdon ;)

Täytynee koittaa tuota poistamista ja uudelleenasentamista.

Edit: niin siis FF:n uudelleenasentamista.
-V-

moonstone

  • Vieras
Re: Backports muuttunut
« Vastaus #15 : 03.10.05 - klo:17.13 »
Ei enää oikein onnistu minkään asennus. DVD:Rip softakaan ei asennu koska transcode puuttuu... eikä sitä löydä mistään. Yritin kääntää tuon transcoden itse, mutta se tarvitsee paljon riippuvuuksia, joita ei myöskään löydy repositoryistä... ei myöskään backportseista. Jospa tuo breezyn valmistuminen korjaisi tämänkin tilanteen. Tympii kylläkin, tekisivät prkl avoimia standardeja videoformaatteihin niin ei olisi näin vaikeaa!

Eikös tuo perus MPEG 1-3 ole patenttien alaisia kaikki?