Kirjoittaja Aihe: (Ratkaistu)12.04 ja asennus ei tunnista NTFS-osiota  (Luettu 2751 kertaa)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Nyt loppuivat taikurilta temput! Kaiken kiihkeän testaamisen ja virittelyn jälkeen halusin tehdä uuden, puhtaan asennuksen. Eipä onnistu! Olen ladannut uuden 12.04 levykuvan monestakin eri paikasta, eri työpöytä versiona (Ubuntu,Xubuntu), md5sum on OK. Tikun tekoon käytin "Käynnistyslevyn luonti"-työkalua. Unetbootin ohjelmaa en ole vielä kokeillut. Polttelin vanhasta muistista live-CD:t, ei auta. Asennus ei kysele winsu puolen käyttäjän tilin tuontia, tästä huomaa ettei asennus tule onnistumaan ja grubin asennus ei onnistu! Mitenkäs nyt? Tilanne on itselleni outo ja uusi.

Ps. Minulla saattaa olla tallessa 14.04.2012 Ubuntun levykuva ja sillä olen pystynyt tekemään puhtaat asennukset. Päivitys urakka vaan on hirmuinen! Kirjoittelen tätä Mintin 12 hätäapu-asennuksella.
« Viimeksi muokattu: 30.04.12 - klo:10.47 kirjoittanut Timo Virtanen »
"Linux, made in Finland"

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: 12.04 ja asennus ei tunnista NTFS-osiota
« Vastaus #1 : 29.04.12 - klo:19.37 »
...
Asennus ei kysele winsu puolen käyttäjän tilin tuontia, tästä huomaa ettei asennus tule onnistumaan ja grubin asennus ei onnistu! Mitenkäs nyt? Tilanne on itselleni outo ja uusi.
...

Oletko asentamassa WUBIa? Vai mistä tuo winsu-juttu?

Mikset voisi asentaa rinnalle tai virtuaalisena ... ? Jälkimmäisenhän aina voi tehdä kokeiluna, turvallisesti sotkematta mitään ... tosin et ole kertonut fyysisestä koneestasi muuta kuin tuon "winsu" - mitä se sitten tarkoittaakaan?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: 12.04 ja asennus ei tunnista NTFS-osiota
« Vastaus #2 : 29.04.12 - klo:20.15 »
Itse törmäsin outoihin grub2 ongelmiin ainakin betavaiheessa. Omassa tapauksessa näistä pääsi yli kun asennuksessa teki oman /boot osion. En oikein kyllä ymmärrä miksi tuo ratkaisi asian. Yksi mahdollisuus ehkä voisi olla, että osioita taitaa silloin yleensä tulla sen verran paljon, että asemalle joutuu luomaan onkos se nyt hienolta nimeltään looginen osio (extended)?

Yhdessä tapauksessa jouduin jyräämään kiintolevyltä GPT-mbr:n pois ja asettamaan sen msdos tyyppiseksi Gpartedissa. Vaikuttaa kyllä että jostain syystä grub2 on ottanut pahasti takapakkia 12.04:ssä yhteensopivuuden suhteen? Käsittääkseni GPT:n ei pitäisi olla nyky grubissa kuitenkaan mikään este asennukselle?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: 12.04 ja asennus ei tunnista NTFS-osiota
« Vastaus #3 : 29.04.12 - klo:20.38 »
Tuohon vielä, riippuen mikä on tilanne - normaalin Win 7 Enterprise asennuksen jäljiltä (itse tehty puhdas asennus), Ubuntu 11.10 ei asentunut. Kyseessä oli puhdas Ubuntu asennus. Piti putsata Gparted:lla (SSD) levy ensin.

Samanlaista raportoi joku tällä Foorumilla pari kuukautta sitten ja ratkaisu oli sama.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: 12.04 ja asennus ei tunnista NTFS-osiota
« Vastaus #4 : 29.04.12 - klo:21.36 »
Onnistuuko jos teet vaikka gparted livellä tyhjää tilaa asemalle? (Tai jollain Windows-puolen apuohjelmalla) Itse asensin Ubuntun alunperinkin raivaamalla ensin tilaa Easeus Partition Masterilla, Windows osiolta (pienensin osiota), ja tungin sitten Ubuntun vapautuneeseen tilaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: 12.04 ja asennus ei tunnista NTFS-osiota
« Vastaus #5 : 29.04.12 - klo:21.41 »
Tuohon vielä, riippuen mikä on tilanne - normaalin Win 7 Enterprise asennuksen jäljiltä (itse tehty puhdas asennus), Ubuntu 11.10 ei asentunut. Kyseessä oli puhdas Ubuntu asennus. Piti putsata Gparted:lla (SSD) levy ensin.

Samanlaista raportoi joku tällä Foorumilla pari kuukautta sitten ja ratkaisu oli sama.
Tästä tulikin mieleen, että normaali 7-asennus tosiaan muuttaa kyselemättä MBR:n GPT-muotoon, joka on ihan hyvä kyllä tiedostaa.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: 12.04 ja asennus ei tunnista NTFS-osiota
« Vastaus #6 : 30.04.12 - klo:10.47 »
Asennus onnistui. Jostain syystä koko kiintolevy ei näkynyt oletuksena vaan se piti osiointi valikon alareunasta valita käsin. Oletuksena oli joku Ubuntun osioista. Nyt asennusohjelma tajusi, että kiintolevyllä lymyilee myös wanha Windows XP. GRUB asentui hienosti ja tietokone käynnistyy normaalisti.

Ongelma oli siis yksinkertainen mutta miksi se tapahtui niin monta kertaa peräjälkeen asennuksessa on mysteeri. Olenko itse kämmännyt? Kyllä-ei, olen ainakin yrittänyt käyttää vanhoja toimintatapoja ja valmiita osioita, kuten ennenkin. Ihmetyttää miksi tuo "hätäapu Mint 12" asentui mukisematta? Olen taas yhtä kokemusta rikkaampi. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"