Kirjoittaja Aihe: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa  (Luettu 16056 kertaa)

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Mahtaako löytyä kevyttä, helppoa ja ilmaista cad-ohjelmaa sähköasentajan perustarpeisiin (toistaiseksi lähinnä opiskeluun)? Tarkoitus olisi tehdä piirrustuksia valaistus-asennuksista jne.

Muutaman ohjelman olen jo löytänyt ja asentanutkin, mutta kun eivät vastaa odotuksiani. En saa niillä aikaiseksi sitä, mitä yritän.
Kiva, jos viitsit ehdottaa jotakin.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #1 : 25.04.12 - klo:17.21 »
Draftsight on paras ilmaisista 2D cad-ohjelmista.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #2 : 25.04.12 - klo:20.35 »
Juu. Asensin ja kokeilin Draftsight:in, mutta en löytänyt sähkö-osastoa lainkaan.
Samoin kävi FreeCad:in kanssa.

arsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #3 : 25.04.12 - klo:20.59 »
Sähköcad tyylisiä  ohjelmia ei taida netistä ilmaiseksi löytyä.
Et kyllä menetä mitään.Joskus töissä kun 8 tuntia piirtelee ,niin alkaa maistua puulta.
Tosin minun ei tarvitse piirustella kovin usein.Lähinnä muutoskuvat puhtaiksi dwg:si.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #4 : 26.04.12 - klo:10.52 »
Oikeasti ei ole olemassa helppoa CAD-ohjelmaa. Jotta nillä saataisiin jotain aikaiseksi, niissä on paljon ominaisuuksia, jotka vaan täytyy opiskella ensiksi, jotta saisi jotain muutakin aikaan, kuin suoria viivoja.
Tosin sähköpiirustuksissa ei kovin paljon tarvita muuta.

Sähköpalikat voi piileskellä missä tahansa rakennuspiirtämiseen soveltuvassa CAD:issa.
Useimmiten täytyy ohjelma ensin asentaa, että pääsee tonkimaan sen komponenttikirjastoa, jossa sähköpiirtämiseen tarvittavat objektit lymyävät. Jos objekteja ei ole valmiina, me voi yleensä itse piirtää ja lisätä kirjastoon.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
entinen Autocad-myyjä & -käyttäjä
myös sähköpiirrellyt @TTY/sähkövoimatekniikka
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #5 : 26.04.12 - klo:11.14 »
Entäs LT-versio Autocadista, kuinka kalliiksi tulee jos sellaisen hommaa vaikka sitten käytettynä?

Isäukko on moista käytellyt niin rakennus kuin sähköpiirroksiinkin.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #6 : 26.04.12 - klo:12.50 »
Eikait LT-AutoCadissäkään ole mitään komponenttikirjastoja valmiiksi? En ainakaan muista sen sisältäneen mitään. Siihen taitaa kyllä jo saada tietysti ostettua päälle kirjastoja eri käyttöön, mutta kyllä se noin niin kuin Jallu59 tuolla aiemmin on maininnut, että pääsääntöisesti tehtävä itse.

Eihän tuo DraftSight sekään minusta sovi edes peruspiirtelyyn oletusasetuksilla, vaan itse ainakin olen joutunut tehdä oman profiilin viivakoille yms.

*edit*
Voi olla että olen menny hiukan väärää kautta tuon suhteen, koska eri standardit sieltä kuitenkin löytyy viivatyypeille jne. ja ehkä jostain olisi löytynyt skaalausominaisuutta tms. Plus ihan LT-lisenssikin taisi muistaakseni yli 1000€, eli opiskelijat saa tämän vaihtoehdon sulkea käytännössä heti. Tosin siitä taisi kyllä löytyä joku vesileimaava kokeiluversio. Osassa CAD-ohjelmia on vain ikävä demo-ominaisuus, että työtä ei voi tallentaa.
« Viimeksi muokattu: 26.04.12 - klo:12.55 kirjoittanut qwertyy »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #7 : 26.04.12 - klo:13.14 »
Itse olen joskus pieniin tehtäviin käyttänyt qcad:iä, joka on siis vapaa 2D - cadi, ja löytyy repoista. Ominaisuudet eivät siinä ole kuitenkaan kovin hyviä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #8 : 26.04.12 - klo:14.43 »
En nyt ihan ymmärtänyt mitä tarvitaan, kun ei ole tuon alan koulutusta, mutta ilmeisesti Kicad ei tee sitä mitä haluat? Vai nimenomaan tekee? Ihan helppo se ei ole, mutta ainakin kytkentäkaaviot ja piirilevyt sillä on onnistuneet näin harrastelijakäytössä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #9 : 26.04.12 - klo:20.13 »
Ei tuo taida kuitenkaan oikein soveltua "normaalille sähköasentajalle"?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #10 : 26.04.12 - klo:20.49 »
Ei tuo taida kuitenkaan oikein soveltua "normaalille sähköasentajalle"?
Silläpä kyselinkin, että tekeekö se mitä halutaan.

Muokkaus: Muuten muistin tämmöisen, liittyy ainakin löyhästi (?) aiheeseen: https://www.circuitlab.com/
« Viimeksi muokattu: 27.04.12 - klo:22.54 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #11 : 26.04.12 - klo:21.04 »
Eikait LT-AutoCadissäkään ole mitään komponenttikirjastoja valmiiksi? En ainakaan muista sen sisältäneen mitään. Siihen taitaa kyllä jo saada tietysti ostettua päälle kirjastoja eri käyttöön, mutta kyllä se noin niin kuin Jallu59 tuolla aiemmin on maininnut, että pääsääntöisesti tehtävä itse.

Eihän tuo DraftSight sekään minusta sovi edes peruspiirtelyyn oletusasetuksilla, vaan itse ainakin olen joutunut tehdä oman profiilin viivakoille yms.

*edit*
Voi olla että olen menny hiukan väärää kautta tuon suhteen, koska eri standardit sieltä kuitenkin löytyy viivatyypeille jne. ja ehkä jostain olisi löytynyt skaalausominaisuutta tms. Plus ihan LT-lisenssikin taisi muistaakseni yli 1000€, eli opiskelijat saa tämän vaihtoehdon sulkea käytännössä heti. Tosin siitä taisi kyllä löytyä joku vesileimaava kokeiluversio. Osassa CAD-ohjelmia on vain ikävä demo-ominaisuus, että työtä ei voi tallentaa.

Mietin vaan että mikä estää käyttämästä jotain "wanhaa" versiota millaisen voisi saada ehkä halvalla. Isäukkokin käytti vuosia jotain win98:lla pyörivää versiota, siihen oli hommattu kolmannen osapuolen toimittama erilliskirjasto muistaakseni juurikin noita sähkösymboleita varten. Sinänsähän ne symbolit voi tosiaan tehdä itsekin siinä vaan on hommaa. (Näin ainakin muistelisin vanhoilta AMK:n cad-kursseilta) 
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #12 : 26.04.12 - klo:21.29 »
En nyt ihan satavarma ole, mutta minusta AutoCad piti asennuksessa sarjanumeroineen rekisteröidä yritykselle. Yksityisten hallussa olevat lisenssit, joita ei ole rekisteröity jo mahtanee olla kivenalla. Jallu59 osaa varmaan kertoa parhaiten.

Tietysti kannattaisi ottaa yhteyttä jollekin oikealle myyjälle jos aikeissa on oikeasti ostaa lisenssi ja yrittää saada joku ihan pätevä CAD lisäreine jonkinlaiselle kokeilulisenssille. Olettaisin että ainakin jos yritys löytyy, niin homma voisi onnistua?

*edit*
Muistaakseni ainakin onnistui erään tuttavan pienemmässä yrityksessä, johon oltiin hommaamassa uutta ohjelmistoa. Tosin CAD-ohjelma taisi olla ihan kotimaista tuotantoa, mutta "plugareita" siihenkin kuulemma löytyi paljon. Valmistajaa ja sitä oliko sähkökäyttöön plugaria en kyllä kuollaksenikaan muista.
« Viimeksi muokattu: 26.04.12 - klo:21.32 kirjoittanut qwertyy »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #13 : 26.04.12 - klo:22.28 »
Voi hyvin olla, ettei tuota noin vain saakaan hommattua, faijalla oli työn puolesta se autocadi, melko varmaan oli työnantajan firmalle rekisteröity. 
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Kevyt, helppo ja ilmainen cad-ohjelma hakusessa
« Vastaus #14 : 01.05.12 - klo:10.58 »
Draftsightiinhan piirtelee nuo symbolit kuten mihin tahansa AutoCAD LThen. Minulla on ylimääräinen toiminimelle ostettu muistaakseni rekisteröimätön AutoCAD LT 2000 lisenssi, jonka voisin myydä jos hinnasta sovitaan. Nykyisin piirtelen vain Draftsightillä Ubuntussa, joka on avannut kaikki vanhat AutoCad-kuvat . Ei ole tarvinnut AutoCadia enää. Mut...miksi pitää ostaa jos saa ilmaiseksi?