Kirjoittaja Aihe: Langattoman verkon käyttöönotto ?  (Luettu 4415 kertaa)

antti20121

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Langattoman verkon käyttöönotto ?
« : 23.04.12 - klo:23.19 »
Kirjoitin komentoriville sudo lshw -C network ja sieltä tuli ilmoitus jonka mukaan wireless network oli disabled. ( saatoi siinä lukea unabledkin mutta ymmärrätte varmaankin mitä tarkoitan ) Kuinka saan sen olemaan enabled ? Kiitos.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #1 : 23.04.12 - klo:23.55 »
Tervetuloa foorumille. Mahdollisuuksia on monia mm mekaaninen kytkin (ON/OFF), WLAN piirin filmware puuttuu jne. Kopioi ja liitä tuon testaamasi komennon tulos tänne niin katsotaan mikä piiri WLANissa on. Tämä keskustelu varmaan siirtyy tuonne Laitealueen puolelle, oletan. terveisin Timo
ps. oliko kyseessä 11.10 Ubuntu?
"Linux, made in Finland"

antti20121

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #2 : 24.04.12 - klo:00.23 »
terve, tässä komennon vastaus täydellisenä.

  *-network               
       description: Network controller
       product: BCM4311 802.11b/g WLAN
       vendor: Broadcom Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:06:00.0
       version: 01
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list
       configuration: driver=b43-pci-bridge latency=0
       resources: irq:18 memory:40400000-40403fff
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: RTL-8139/8139C/8139C+
       vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
       physical id: 8
       bus info: pci@0000:08:08.0
       logical name: eth0
       version: 10
       serial: 00:16:d4:e9:60:22
       size: 10Mbit/s
       capacity: 100Mbit/s
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm bus_master cap_list ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=8139too driverversion=0.9.28 duplex=half latency=32 link=no maxlatency=64 mingnt=32 multicast=yes port=MII speed=10Mbit/s
       resources: irq:16 ioport:2000(size=256) memory:d0100000-d01000ff
  *-network DISABLED
       description: Wireless interface
       physical id: 1
       logical name: wlan0
       serial: 00:1a:73:4b:8c:6b
       capabilities: ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=b43 driverversion=2.6.38-14-generic firmware=N/A link=no multicast=yes wireless=IEEE 802.11bg

minulla on ubuntu 11.04
 

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #3 : 24.04.12 - klo:01.02 »
Koodia: [Valitse]
product: BCM4311 802.11b/g WLAN
vendor: Broadcom Corporation
No niin, kyseessä on Broadcom BCM4311 piiri. Näyttää filmware puuttuvan. Kirjoita tai kopio Päätteeseen:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install firmware-b43-installerJoskus tarvitaan koneen uudelleenkäynnistys. Ilmoittele miten onnistuu, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

antti20121

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #4 : 24.04.12 - klo:01.36 »
Joo, näytti onnistuvan, ainakin verkkoyhteyden valo syttyi. Tuli pyyntö poistaa ylimääräisiä siinä samalla joka johti tälläiseen...

apt-get autoremove
E: Lukkotiedostoa /var/lib/dpkg/lock ei voitu avata - open (13: Lupa evätty)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?

voin olla root jos tiedän miten ?

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #5 : 24.04.12 - klo:05.52 »

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #6 : 24.04.12 - klo:09.11 »
Laita "sudo" siihen komennon eteen, niin olet pääkäyttäjä. Ubuntussa ei ole roottia oletuksena jos oikein muistan.
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremoveJoko pääsit kiinni langattomaan verkkoon? terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

antti20121

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #7 : 25.04.12 - klo:10.28 »
Joko pääsit kiinni langattomaan verkkoon?

En vielä, verkot kyllä löytyy, 7-9 kpl verkkoja vaihtelevasti, niissä on vain jokaisessa pienet lukon kuvat.

Minua kiinnostaa sadan metrin päässä kotoa oleva avoin ja ilmainen verkkoyhteys. Miten mä saisin siihen yhteyden ?


timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #8 : 25.04.12 - klo:11.00 »
En vielä, verkot kyllä löytyy, 7-9 kpl verkkoja vaihtelevasti, niissä on vain jokaisessa pienet lukon kuvat.

Minua kiinnostaa sadan metrin päässä kotoa oleva avoin ja ilmainen verkkoyhteys. Miten mä saisin siihen yhteyden ?

Yleensä wifi-reitittimien kantama ei ole sataa metriä, vaan jäädään useimmiten 20-30 metriin (varsinkin b/g-verkoissa). Mikä tämä 100m päässä oleva yhteys oikein edes on?

PS. Lukot kertovat verkon olevan salattu.  
« Viimeksi muokattu: 25.04.12 - klo:11.01 kirjoittanut timbba »

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #9 : 25.04.12 - klo:13.33 »
100m!! Haastetta löytyy mutta onhan niitä apukonsteja  ;D http://www.exe64.com/mirror/wokfi/
Itse testasin USB-jatkojohdon päässä olevaa WLAN-pulikkaa ja heijastimena oli isohko kattilankansi. Löytyi pari uutta verkkoa, joista ei aikaisemmin ollut havaintoa  ;D terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #10 : 25.04.12 - klo:17.30 »
Satelliittilautasella voisi myös saada hyvän (lue: erittäin suuren) vahvistuksen jos mitoitus sattuu edes sinne päin. Jos oikein heikkoja signaaleja niin vanhan ajan C-band: in satelliittilautanen jostain, halkaisija 2...4 m, saattaa löytyä etäisempiäkin signaaleja ?   Itsellä ollut kauan sitten 3,6 m C-band: in ja 2,4 m Ku-band: in lautanen ulkomailla kun harrastin satelliittivastaanottoa (DX).    

Luulen kyllä että tuo Timon idea antaa riittävän vahvistuksen signaalille.  Kannattaa huomata että kaikki lautasantennit ovat erittäin suuntaavia.
« Viimeksi muokattu: 25.04.12 - klo:17.34 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

antti20121

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #11 : 25.04.12 - klo:23.37 »
Kiitos vastauksista, oli mielessä jos pystyisin vahvistamaan tietokoneen signaalin otto voimaa jollain komentosarjalla tai muulla vastaavalla.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #12 : 25.04.12 - klo:23.48 »
Voi kun olisikin sellainen taikakoodi! Kaikki maailman radioamatöörit olisivat copy-paste touhuissa softaradioidensa kanssa :D 
Ehkä toimivin ratkaisu olisi hankkia USB-jatkojohto, jonka päähän laitettaisiin WLAN-pulikka. Sitten vain haettaisiin paras signaalinvoimakkuus siirtelemällä pulikkaa. Yleensä paras paikka löytyy ikkunan luota. Itse olen joskus tehnyt näin omissa kokeiluissani. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Langattoman verkon käyttöönotto ?
« Vastaus #13 : 26.04.12 - klo:10.04 »
Ehkä toimivin ratkaisu olisi hankkia USB-jatkojohto, jonka päähän laitettaisiin WLAN-pulikka. Sitten vain haettaisiin paras signaalinvoimakkuus siirtelemällä pulikkaa. Yleensä paras paikka löytyy ikkunan luota. Itse olen joskus tehnyt näin omissa kokeiluissani. terveisin Timo

Tässä on sellainen WLAN-pulikka, että löytyy herkkyyttä. Menee Ubuntuun heittämällä, ei tarvi mitään taisteluja. 100m kantomatkaa tuskin tuollakaan tulee ilman jotakin heijastinta (lautasta).

https://www.telewell.fi/fi/tuote/wlan-tuotteet/WLANUSBV2/tw-wlan-802-11gn-usb-v-2