Kirjoittaja Aihe: Fedora 17 kokeiltu  (Luettu 3159 kertaa)

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Fedora 17 kokeiltu
« : 19.04.12 - klo:03.31 »
Kokeilin Fedora 17 betaversiota USB-tikulta kolmessa eri läppärissä. Alustavat kokemukset ovat positiivisia. Ohjelma toimii nopeasti ja sujuvasti. Mitään ongelmia ei ilmennyt. Toisaalta en myöskään havainnut mullistavia eroja Fedora 15 -versioon verrattuna (tai 16-versioon, jota olen kokeillut USB-tikulta). Hakutoiminta on ehkä silmiinpistävin uutuus (Google ja Wikipedia -palkit). Live-käyttäjän versiossa ei tietenkään ole lopullisen käyttäjän lopullisessa versiossa olevia ohjelmia kuten tulevaa uutta Gimp 2.8 versiota (milloin se sitten tuleekin).

Fedora 15 -version kokemusten perusteella pidän selvänä, että uusinkin versio kaipaa tiettyä "virittelyä" ennnen kuin sen saa mieleisekseen. Koska 15-version asennus viime syksynä oli luonteeltaan kokeilua, en välttänyt riskejä testailla yhtä jos toistakin netistä löytyvää ohjetta (minulla on tapana tehdä ensiksi ja lukea ohjeet vasta sitten - varsinkin jo ohjeet ovat yli kymmenen riviä pitkät). Asentelin kaikenlaisia juttuja, jotka ilmeisesti kannatti asentaa, koska mitään ongelmiakaan niistä ei aiheutunut. Myöhemmin tein vielä pieniä täsmäviilauksia erillisten ohjeiden mukaan, mm. asensin jonkin lisukkeen, jolla sai + ja - napit ohjelmapalkin reunaan. Firefoxissa asensin jonkin lisäosan, jolla järjettömän suuri "otsapinta" eli nimipalkki pieneni (vai hävisikö se...). Tämä tuntuu olevan Fedoran ongelma. Ohjelmaikkunoissa on sentin paksuiset nimipalkit yläreunassa. Se sentti on pois työtilasta. Firefoxissa sain tuon paksun palkin pois tai pienenemään (Fedora ei ole nyt edessäni), mutta joisssakin muissa ohjelmissa se on edelleen. 

Kokemukseni uusimmasta betaversiosta ovat siis positiivisia sen vähäisen kokeilun perusteella mitä USB-tikulta tein. Lopullisesti käyttöjärjestelmän hyvyys punnitaan tietenkin vasta, kun sen asentaa oikeasti ja ottaa käyttöön (ei ole nyt suunnitelmissa). Esimerkiksi äänien saaminen toimimaan on tärkeää. USB-versio pyöritti Youtube-videoita, ja äänetkin kuuluivat, mutta se ei vielä todista, miten hyvin äänet toimivat eri tilanteissa. Äänen sisään meno (mikki tai linja tai sisäinen ääni) on ollut kaikkein suurin ongelma kaikissa Linux-versioissani. Parhaiten ääni toimii HP DM1 -miniläppärissä, jolla parhaillaan kirjoitan. Tällä voi puhua Skype-puheluja sekä nauhoittaa ääninauhurilla ääntä sisäisesti (esim. netistä). Muissa koneissa se sijaan on suuria ongelmia Linuxin kanssa. Sisään menevä ääni on hiljainen tai sitä ei ole lainkaan.

aho

  • Vieras
Vs: Fedora 17 kokeiltu
« Vastaus #1 : 19.04.12 - klo:08.41 »
Tämä tuntuu olevan Fedoran ongelma. Ohjelmaikkunoissa on sentin paksuiset nimipalkit yläreunassa. Se sentti on pois työtilasta.

Kyseessä on GNOME:n oletusteema - Adwaita
http://www.gnome.org/gnome-3/

GNOME:n oma web-selain "Web" (Epiphany) ei näytä otsikkopalkkia ollenkaan silloin kun se on fullscreen-tilassa kuten ei moni muukaan GNOME:n oma sovellus (Contacts, Documents, Boxes, ... ja lisää tulossa):
http://www.gnome.org/wp-content/uploads/2012/03/web.png

Alla olevan linkin takaa löytyy "suunnitelmia" mihin suuntaan GNOME  3 on menossa:
https://github.com/gnome-design-team/gnome-mockups
« Viimeksi muokattu: 19.04.12 - klo:08.57 kirjoittanut aho »

juyli

  • Vieras
Vs: Fedora 17 kokeiltu
« Vastaus #2 : 19.04.12 - klo:11.38 »
Toisaalta en myöskään havainnut mullistavia eroja Fedora 15 -versioon verrattuna (tai 16-versioon, jota olen kokeillut USB-tikulta).
Edessäsi on kuitenkin päivitys/asennusprosessi (joko F15 -> F16, tai F15 -> F17), sillä Fedora 15 tuki päättyy varsin pian Fedora-versio 17 ilmetyttyä.
Kiitoksia vain vinkistä, pitänee koneilla asennusta USB-tikulle. Asennuksiin ja päivityksiin olen itse kokenut parhaaksi netinst -asennuslevyä/tikkua. Joskus kohtasin joitakin ongelmia pre-upgrade -päivityksen kanssa.
Fedora-suosituksia 768Mt RAM / 10Gt levytilaa taitavat jättää hieman antiikkisemmat laitteet tuuliajolle :(

aho

  • Vieras
Vs: Fedora 17 kokeiltu
« Vastaus #3 : 19.04.12 - klo:11.58 »
Kiitoksia vain vinkistä, pitänee koneilla asennusta USB-tikulle. Asennuksiin ja päivityksiin olen itse kokenut parhaaksi netinst -asennuslevyä/tikkua. Joskus kohtasin joitakin ongelmia pre-upgrade -päivityksen kanssa.

Kannattaa valmistella itselle kickstart-tiedosto. Sillä saa helposti aikaiseksi juuri itselleen sopivan imagen USB-tikulle ja kovalevylle asennettavaksi.

Täältä löytyy Fedora 17 nightly buildit:
http://alt.fedoraproject.org/pub/alt/nightly-composes/

Fedora-suosituksia 768Mt RAM / 10Gt levytilaa taitavat jättää hieman antiikkisemmat laitteet tuuliajolle :(

Itse olen käyttänyt perus desktop imagea KVM:llä (512M / 5G / llvmpipe) ja toiminut hyvin. Toimii myös miniläppärissäni aivan ongelmitta. Fedora 17:sta löytyy myös Raspberry Pi:lle versio. Raspberry Pi on raudaltaan kuitenkin aika vaatimaton.

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Fedora 17 kokeiltu
« Vastaus #4 : 19.04.12 - klo:17.56 »
"Tein" USB-tikkuja Fedora USB creator -ohjelmalla, Unebootin -ohjelmalla sekä Windowsiin asentamallani (Linuxiin en onnistunut asentamaan) Suse Studio Image Writer -ohjelmalla (hyvin pieni ohjelma).

Kokeilin Mintin perusversiota ja KDE-versiota sekä Open Susen Gnome- ja KDE-versioita sekä Centosia ja Ubuntun uusinta 11.04 -betaversiota sekä nyt viimeksi Fedora 17 betaa. Yritin kokeilla myös Mageiaa, mutta sen käynnistyminen USB-tikulta tyssäsi alkuvaiheessa. Kiinteästi minulla on asennettuna yhdelle "projektikoneelle" (kone, joka enemmän testailu- kuin aktiivikäytössä) Mint 11:n kaksi eri työpöytäversiota sekä Fedora 15:n kolme työpöytäversiota. Koneessa on kolme kovalevyä (josta tosin vain kahta voi käyttää kerrallaan). Plus edellisten lisäksi tietenkin Ubuntut kolmessa eri koneessa. Ne ovat varsinaisesti aktiivikäytössä olevat.

Vertailin vielä uudestaan Fedora 15:sta ja 17:sta, kun sattuivat olemaan yhtä aikaa auki eri koneissa samassa huoneessa.  Ei niissä kovin suuria eroja huomaa. Tässä pari kuvaa.

http://aijaa.com/0015010036107

http://aijaa.com/0074710036133

Fedorassa on todellakin se huono puoli, että se vanhenee nopeasti ja tuki loppuu. Kuinka paljon tämä haittaa, se riippuu tietenkin koneen käyttötarkoituksesta. Minulla on vieläkin vähäisessä (tänään olen viimeksi käyttänyt) skannailu- ja kuvankäsittelykäytössä syyskuussa 2000 ostettu 800 MHz Pentium 3 kone, jossa on muistia 640 mt. Windows XP on kulkeutunut jostakin silloin kun se oli uusi, eikä siinä ole edes Service Pack 2:ta mistään muista päivityksistä puhumattakaan. Silti koneella pärjää siinä  hommassa, mihin sitä käytän. Ei tällaisella koneella tietenkään kannata mihinkään virussivuille eksyä... eikä käyttää pankkiohjelmaa tai muitakaan kriittisiä palveluja.

Nyt viimeksi kokeilemani Fedora 17 Beta toimii kuin unelma. Se käynnistyy USB-tikulta hyvin lyhyessä ajassa (pitäisiköhän ottaa aika..), ja kaikki toiminnat ovat nopeita.

Seilaimen korkea otsikkopalkki on tietenkin Gnomen ominaisuus, koska onhan sen Open Susessakin, jota olen kokeillut. Olin huolimaton, kun kirjoitin, että se on Fedoran vika tai ominaisuus, miten sen nyt kokee.

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Fedora 17 kokeiltu
« Vastaus #5 : 10.01.13 - klo:04.20 »
Kokeiltu eri työpöytiä.

http://zaktestit.blogspot.fi/

Yritin alustavasti päivittää näytönohjaimen ajurin, mutta ohjeiden tulkintaongelmien takia luovuin hankkeesta ainakin toistaiseksi. Kun "nörtti" tekee ohjeet, hän olettaa, että kaikki muutkin ymmärtävät, mikä osa hänen tekstissään on a) hänen foorumille kirjoittamaansa ohjetta, b) terminaaliin kirjoitettavaa tekstiä ja c) terminaaliin ilmestyvää tekstiä. Kun asioita tuntematon yrittää noudattaa ohjeita... tökkii, tökkii...