Kirjoittaja Aihe: Kovalevyn valinta bootatessa  (Luettu 2269 kertaa)

Juraca

• Käyttäjä
    • Profiili
Kovalevyn valinta bootatessa
« : 20.07.06 - klo:13.14 »
Hei!

Olen nyt ladannut ubuntun koneelleni. Onnistuuko ubuntun käynnistäminen sillain, että siirrän sen tiedoston (ubuntu-6.06-desktop-i386)
muistitikulle, ja buuttaan siltä? Vai voiko vain ubuntun käynnistää ekalla kerralla cd:ltä? Jos pystyy muistitikkuun laittamaan ubuntun, niin miten käynnistäessä konetta voin valita, kummalta "kovalevyltä" voin käynnistää?

Laitteisto:
Muistitikku: 1GT, kingston
Tietokone: Scaleo P, 512MT ram, 160GB hd, 3013mHz pentium 4 ht, Nvidia geforce 6200 TurboCache (256mt vram), Windows xp home.

Kiitoksia avusta! :)

tn

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Kovalevyn valinta bootatessa
« Vastaus #1 : 20.07.06 - klo:13.41 »
Lainaus
Onnistuuko ubuntun käynnistäminen sillain, että siirrän sen tiedoston (ubuntu-6.06-desktop-i386) muistitikulle, ja buuttaan siltä?
Homma ei valitettavasti ole aivan noin yksinkertaista, mutta mahdollista se kyllä on. Jos kuitenkin haluat yrittää muistitikulta asentamista, niin tässä ohjeita siihen: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Kaikista helpoimmalla pääsisit kuitenkin polttamalla imagen CD:lle, ja asentamalla siltä. Itse ainakin suosittelisin tätä vaihtoehtoa.

Melmacian

• Käyttäjä
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.07.06 - klo:14.30 »
Itse asensin äiskän työläppäriä varten Kubuntun irralliselle usb-kovalevylle ja koska itse koneeseen ei ollut tarkoitus tehdä mitään merkintöjä, niin jouduin myös Grubin asentamaan usb-kovolle. Vielä hommaa helpottamassa oli se, että kone ei tue usb-levyltä boottausta ollenkaan, vaikkakin Kubuntu asentui sinne helposti alternate levyltä (Desktop-CD ei ole koskaan toiminut minulla.

Ratkaisin ongelman Ulitmate Boot CD:n avulla. Levy sisään ja kone käyntiin. Levyltä sitten valitaan vain Boot second hardisk ja tadaa Grub ja Kubuntu latautuu! Ainut vaan että Kubuntuun boottamiseen tarvitsee aina tuon levyn ja vielä levyltä pitää painaa tuota bootti nappia(F9). Pitäisi vielä saada jotenkin tuo tapahtumaan automaattisesti ;) Ehkä tekemällä oman bootti levyn tms...

Niin ja usb-kovalevythän käyttäytyy aivan samalla tavalla kuin usb-tikut, niissä on vain yleensä suurempi kapasiteetti.

Juraca

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.07.06 - klo:14.36 »
No nyt tuli tämmönen ongelma: Kun boottaan cd:ltä ja kun se lataa cd:ltä itse käyttistä, niin se pysähtyy siihen "loading hardware drivers" (odotin 15min) vai mikä onkaan. Onko nyt sitten koneeni semmoinen johon ei saa asennettua ubuntua? vai pitääkö mun hakea jostain ajureita koneeseen?