Kirjoittaja Aihe: Tietoa Lupuntusta  (Luettu 3460 kertaa)

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Tietoa Lupuntusta
« : 02.04.12 - klo:23.59 »
Onko Lupuntusta jossakin esittely? Miten se eroaa muista Ubuntun versioista? Mistä sitä saa edes ladattua asennusta varten?
Vertailu eri versioiden välillä?

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Tietoa Lupuntusta
« Vastaus #1 : 03.04.12 - klo:00.12 »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Tietoa Lupuntusta
« Vastaus #2 : 03.04.12 - klo:14.20 »
Kevyt ja nopea (raudasta riippuen), kernel+työpöytä vie vain noin 100MB. Oletuksena asentuvat kevyemmät ohjelmavaihtoehdot. Itse olen asentanut lisäksi yleensä LibreOfficen, Firefoxin Ja VLC:n. Vaan kuka mitäkin tarvitsee. Joka tapauksessa Lubuntu jättää enemmän koneen resursseja itse ohjelmille.

T:jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Tietoa Lupuntusta
« Vastaus #3 : 03.04.12 - klo:14.32 »
Joka tapauksessa Lubuntu jättää enemmän koneen resursseja itse ohjelmille.

Parin vuoden takaa, mutta eivät nuo työpöytien vaatimukset ole tuosta muuttuneet.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_desktop_vitals&num=1

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Tietoa Lupuntusta
« Vastaus #4 : 05.04.12 - klo:04.31 »
Joka tapauksessa Lubuntu jättää enemmän koneen resursseja itse ohjelmille.

Parin vuoden takaa, mutta eivät nuo työpöytien vaatimukset ole tuosta muuttuneet.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_desktop_vitals&num=1

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Oliskohan gnome kolmonen unitylla tai gnome-shellillä jonkin verran raskaampi. Ainakin 3d peleissä kuten foobillard sen huomaa heikommalla näytönohjaimella. Eli tökkii.

Ja jos haluaa oikein kevyen niin openbox yksinään: http://wiki.ubuntu-fi.org/Openbox-opas
« Viimeksi muokattu: 05.04.12 - klo:04.42 kirjoittanut lauritx »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tietoa Lupuntusta
« Vastaus #5 : 05.04.12 - klo:15.11 »
Sanoisin kyllä itse tosiaan, että Unity tai Gnome shell vaatii koneelta merkittävästi paljon enemmän, kuin vanha Gnome.

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Tietoa Lupuntusta
« Vastaus #6 : 05.04.12 - klo:16.47 »
Sanoisin kyllä itse tosiaan, että Unity tai Gnome shell vaatii koneelta merkittävästi paljon enemmän, kuin vanha Gnome.

On itellä tällä hetkellä semmonen puoli tehokas kone jossa kyllä gnome kolme hyvin toimii, pilkoin siittä osion ja asensin gentoon minimaalisilla use flageilla ja openboxin  ilman mitään herkkuja niin tää kone lentää.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tietoa Lupuntusta
« Vastaus #7 : 05.04.12 - klo:18.13 »
No mikäs "stock" asennus se tuollainen on? Aika kaukana siitä.

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Tietoa Lupuntusta
« Vastaus #8 : 05.04.12 - klo:19.53 »
No mikäs "stock" asennus se tuollainen on? Aika kaukana siitä.

No mitäs toi "stock" tarkottaa? Halusin vaan kokeilla mikä vaikutus tolla on kun kaikki laittaa mahdollisimman kevyeksi.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tietoa Lupuntusta
« Vastaus #9 : 05.04.12 - klo:20.16 »
Vakio asennus. Saahan sitä esim. KDE:n viilailtua melko kevyeksi jos haluaa.

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Tietoa Lupuntusta
« Vastaus #10 : 01.05.12 - klo:07.02 »
Testasin Lubuntua uteliaisuuttani USB-tikulta, ja vaikutelma oli todella myönteinen. Lubuntu kuuluu niihin Linux-järjestelmiin, johon siirtyminen (vanhasta) Windowsista olisi kaikkein vaivattominta.

a) ohjelmat ja asetukset löytyvät helposti (sieltä mistä pitääkin)

b) Lubuntua on helppo käyttää (kaikki toimii heti paketista, ja virittelyä tarvitaan vain vähän)

c) Ubuntun hyvät perusominaisuudet, kuten ohjelmavalikoima, ovat tallella

d) ulkoasua voi säätää vaivattomasti ja monipuolisesti

e) toimi kevyesti vanhassa koneessa

f) työtilaa on paljon, koska on vain yksi palkki, jonka paikkaa ja kokoa voi muuttaa

Tuossa on muutamia pinnallisia havaintoja. Lubuntu on esteettisesti miellyttävä, käyttäytymiseltään rauhallinen ja eräällä tavalla minimaalinen - ei tule tunnetta, että käyttöjärjestelmä hyökkää päälle.
Todennäköisesti Lubuntu myös käynnistyy melko nopeasti (USB-version perusteella ei voi tehdä lopullisia johtopäätöksiä). Seikkailuhenkiselle uuden kokeilijalle Lubuntu ei ehkä ole paras mahdollinen työpöytäympäristö, mutta jos käyttää tietokonetta sen vuoksi, että haluaa tehdä sillä asioita (eikä leikkiä sillä), Lubuntu on erinomainen vaihtoehto. Se on kuin kuplavolkkari - ei häikäise ulkonäöllään, mutta on tuttu, tavallinen ja toimiva.