Kirjoittaja Aihe: Levytilan suuruus Ubuntu 11.10:lle  (Luettu 1945 kertaa)

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Levytilan suuruus Ubuntu 11.10:lle
« : 27.03.12 - klo:17.26 »
Minulla kannettavassa win7 ja C-asemalla vapaata tilaa 140 gt, D-asemalla 254 gt. Tarkoituksena on asentaa Ubuntu 11.10 windowsin rinnalle. Paljon kannattaa varata kovalevyltä tilaa Ubuntua varten?

Kiitos, jos joku vastailee.

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Levytilan suuruus Ubuntu 11.10:lle
« Vastaus #1 : 27.03.12 - klo:18.04 »
Tulipa lisäongelma.

Olen lueskellut eri keskustelupalstoilta win-ubuntu asennuksesta. Toiset varoittelevat wubista ja toiset rinnakkain asennuksesta. Itse olen joskus taistellut toisen koneella olevan wubin vuoksi, kun oli jotain hankaluuksia päivityksen kanssa.

Kummin siis paremmin. Rinnakkainen vai wubi ja millä perusteella?

jampales

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Levytilan suuruus Ubuntu 11.10:lle
« Vastaus #2 : 27.03.12 - klo:18.27 »
Parhaiten löydät ratkaisun kun kokeilet.Wubi:a olet jo kokeillut niin miksi et asenna Ubuntua nyt siihen win7:n rinnalle kun levytlaa näyttää olevan vähän joka asemassa,siis vastaus : rinnalle. :)

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Levytilan suuruus Ubuntu 11.10:lle
« Vastaus #3 : 27.03.12 - klo:18.35 »
live-cd:llä / usb:llä boottaaminen on varmintapa asentaa ubuntu.
 
Itse valmistelisin windowsin omalla levytyökalulla tuosta d:asemasta sopivan palan ubuntulle.
Olen kokenut että tällä tavalla pysyn käyttäjänä paremmin itse perillä mitä on tapahtumassa.

Windowsin oman levytyökalun saat auko käynnistävalikkosta kun kirjoitat suorita ruutuun: diskmgmt.msc

Jos sinulla ei ole mitään tiedostoja d-osiolla niin mikset käyttäisi silloin koko osiota ubuntulle ?

Jos taas tarvitset tuota D osiota silloin valitse hiiri valikosta että muuta kokoa.
Itse pienentäisin sitä about 60gb (ehkä enemmänkin) jos vain mahdollista.
Nyt sinulla pitäisi olla osioimatonta tilaa sen verran kuin osiota pienensit.

Jos päätät käyttää koko d-osion varmista ensin ettei d-osiolla ole kansiota /boot eikä mitään muitakaan windowsin järjestelmä kansioita./Olen itse onnistunut joskus pilaamaan windows asennuksen kun vahingossa D-osion mukana lähti tuo boot kansio.

Tämän jälkeen poista osio windowsin levytyökalulla niin että kovalevyllä näkyy osioimatonta tilaa ubuntulle.

Nyt asentamaan Ubuntua
Laita live-cd tai live-usb koneeseen ja käynnistä kone sillä. Jos kone ei lähde käynnistämään levyä tai usb:tä etsiskele bootmenua monitorin alareunasta kun kone käynnistyy. Siellä on ohje mikä f-nappula tuon boot menun aukaisee. Itselläni tuo taitaa olls F12 mutta tämä on merkkikohtaista. Boot menusta voit valita sitten bootaatko dvd-asemasta, usb:stä kovalevyltä.

Asennuksessa valitset käytä suurinta vapaatatilaa. Ubuntun pitäisi nyt valita tuo osioimaton tila kovalevyltä. Lueskele tämän valinan jälkeen tarkkaan mitä osioita ubuntu luo. Ubuntun pitäisi luoda swap ja etx4 osio ja niiden yhteensä viemä tila pitäisi olla tuo sinun tekemä tilasi jos se suuresti siitä poikeaa älä hyväksy, mutta itselläni tämä on kyllä aina toiminut eikä ole käynyt hassusti.  

Mieti olisiko viisasta odottaa muutama viikko ja tutkia asiaa. Nimittäin Ubuntun uusi versio 12.04 tulee ihan muutaman viikon päästä ja silloin voisit asentaa suorilta aivan uusimman version. Sitä odotellessa voisit googlailla ja katsoa youtubesta ubntun asennukseen liittyviä asioita. Tietty eipä tuo ole homma eikä mikään asentaa uudestaan parinviikon päästä kun nyt olet harjoitellut asentamista tuolla 11.10:llä

« Viimeksi muokattu: 27.03.12 - klo:18.58 kirjoittanut Daneli »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11452
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Levytilan suuruus Ubuntu 11.10:lle
« Vastaus #4 : 27.03.12 - klo:18.37 »
Ei sillä niin väliä paljonko annat. Yleensä jo 20 gigatavua riittää pitkälle jos omat tiedostot eivät juuri tilaa vie. Itselläni taisi läppärissä on 30 gigaa ja oma /home-osio, joten jos windowsista riittää lohkaista 50 gigatavua niin eiköhän se riitä. Enemmästäkään ei Ubuntun kannalta ole haittaa, joten jos tiedät Ubuntua käytetävän enemmän niin ehdotan että jätät Windowsille sen verran mitä epäilet sillä käytettävän ja loput Ubuntulle. Windows luultavasti lihoaa "itsestään" jonkin verran, muu tila on sitten omia tiedostoja ja ohjelmia.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Levytilan suuruus Ubuntu 11.10:lle
« Vastaus #5 : 27.03.12 - klo:18.55 »
Kiitos vastauksista. Eiköhän tuo nyt sujune. Toivottavasti.  ;D