Olen nyt yrittänyt käynnistää koneen ilman mitään härpäkkeitä (hiiri, näppäimistö ym), mutta ei lähtenyt lataamista jatkamaan. Ja ainakin nyt kun yritin, oli kirjoittimen liitin kiinni. Pysähtyy kohtaan "BusuBox v1.18.4..." jne. Ei myöskään onnistu live-cd:n avulla. Ainoa mikä tulee mieleen on, että kiintolevy simahtaa, tai on jo simahtanut. Minulla tulee mieleen, ehkä pari vuotta sitten, saman tapainen vika toisella koneella, sillä siinä kone raksutti suunnilleen samallalailla kuin tässäkin. Silloin Ubuntu ilmoitti, että yksi tai useampi kiintoleny on hajoamassa.
Yritän vielä liittää kiintolevyn toiseen koneeseen. Tapahtuuko se niin, että irroitan ide-kaapelin ym. muut liittimet toisen koneen kiintolevystä, ja liitän ne kiinni tähän vanhan koneen kiintolevyyn? Mutta ymmärtääkeseni sehän voi olla käynnistymättä siinäkin, jos levy on sökö. Vai kuinka? Hiipii vähitellen mieleen epäilys, että ne kuvat ovat tuhoituneet.
Minulla on tiedossa toinenkin vanha kone, johon voisin asentaa Lupuntun, mutta mietityttää, että senkin kiintolevy voi hajota. Siinäkin on prossu noin 600MHz luokkaa. Ja kone on vanha.