Kirjoittaja Aihe: Fast Track Pro ei toimi kunnolla  (Luettu 8638 kertaa)

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Fast Track Pro ei toimi kunnolla
« Vastaus #20 : 08.04.12 - klo:22.16 »
Siis mitä tarkoitat, että "ääni ei tule"? ulos vai sisään koneesta?
Voiko ääni tulla sisäänkin koneesta? Siinä missä ääni olisi normaalisti kuulokkeistani kuulunut, tällä kertaa se ei siis kuulunut.

Tässä on joka tapauksessa komennon tuloste.
Lainaus
0 [Intel          ]: HDA-Intel - HDA Intel
                      HDA Intel at 0x58200000 irq 45
 1 [Pro            ]: USB-Audio - FastTrack Pro
                      M-Audio FastTrack Pro at usb-0000:00:1d.0-1, full speed
Niin tai näin, Audacityssäkään ei onnista. Ehkä kannattaisi tosiaan päivittää 12.04 versioon. Pitäisiköhän odottaa viralliseen julkaisuun vai onko betaan päivittämisessä kuinka paljon säätöä ja riskejä vakauden suhteen? Eipä sillä nyt varmaan kiire kuitenkaan.
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Fast Track Pro ei toimi kunnolla
« Vastaus #21 : 08.04.12 - klo:23.30 »
Iske vaan 12.04 koneeseen, ei oo ollu säätöjä ees nimeksi ja kaikki toimii. Tiedä vaikka elämäsi helpottuu
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Fast Track Pro ei toimi kunnolla
« Vastaus #22 : 14.04.12 - klo:14.11 »
Vielä en ole lopullisesti asentanut versiota 12.04. Asennustikulta olen kuitenkin nyt kokeillut 12.04 Ubuntu Studio betaa. Olen kohdannut samanlaista sekoilua kuin viimeeksi mainituissa ongelmissanikin. (Audacityn latenssiherjaus ja JACKin temppuilu ulos- ja sisääntulojen kanssa). Kertooko tämä vielä mitään itse käyttöjärjestelmästä vaikka tikulta kokeiltu beta onkin?

EDIT: Kuulin myös jostain, että FTP toimisi vain outputtina eikä input-tukea Ubuntulla tai muullakaan yleisellä Linux-distrolla olisi lainkaan. Ehkä pitäisi jo luovuttaa.
« Viimeksi muokattu: 15.04.12 - klo:18.44 kirjoittanut Arello »
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Fast Track Pro ei toimi kunnolla
« Vastaus #23 : 16.04.12 - klo:23.09 »
Kyllä mun kokemukseni on, että hyvin toimiva äänikortti säästää monilta pulmilta. Muistaakseni Ubuntu Studio nimestään huolimatta ei kuitenkaan ole tehnyt kaikkia tarvittavia säätöjä. Esim /etc/security/limits.d/audio.conf -tiedostoon tehtävät säädöt puuttuu. Joko oot kokeillu AV Linuxia tai Tango Studiota? Niissä tuo kortti vois toimia paremmin.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Fast Track Pro ei toimi kunnolla
« Vastaus #24 : 17.04.12 - klo:17.16 »
Kokeilenpa vaikka tuota AV Linuxia jossain vaiheessa. Katsoin nyt taas pitkästä aikaa tuota audio.conf tiedostoa ja se näyttikin kummalliselta. Ensinnäkin tiedoston nimi oli vaihtunut nimeen audio.conf.disabled ja sieltä löytyi seuraavanlaista viestiä:
Lainaus
# Provided by the jackd package.
#
# Changes to this file will be preserved.
#
# If you want to enable/disable realtime permissions, run
#
#    dpkg-reconfigure -p high jackd

@audio   -  rtprio     95
@audio   -  memlock    unlimited
#@audio   -  nice      -19
Ennen päivitystä Oselottiin tuo tiedosto näytti muistaakseni vähän erilaiselta. Pitäisikö sille tehdä jotain ja pitääkö kenties tuo komento suorittaa päätteessä tai Jaskan asetuksissa?
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Fast Track Pro ei toimi kunnolla
« Vastaus #25 : 22.04.12 - klo:23.04 »
Varmaan päivitys on disabloinut tuon tiedoston. Sen ominaisuudet vissiin saa päälle vaihtamalla nimen takaisin audio.confiksi.

Muuten tiedosto näyttää mun mielestä ihan ok:lta. Nuo rivit siis antaa kaikille audio-ryhmään kuuluville käyttäjille oikeuden suorittaa prosesseja korkealla realtime-prioriteetillä. Se on just se, mitä monet softat haluaa.

AV Linux perustuu muuten Debianiin, ja Tango Studio taas Ubuntuun (Ubuntuhan perustuu Debianiin myös). Tango Studiota en ole itse kokeillut koskaan, joten siitä en enempää tiedä.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Fast Track Pro ei toimi kunnolla
« Vastaus #26 : 26.04.12 - klo:13.27 »
Vaihdoin filun nimen takaisin siihen, mikä se alunperin olikin. Olen aiemminkin JACKin kanssa säätäessä joutunut tuohon audio.conf tiedostoon tekemään kaikenlaisia säätöjä ja siksi tällä nimihässäkälläkin oli selvästi merkitystä: Uusimpia temppuiluja ei ole enää tullut Jaska&Arttu säädöissä ainakaan toistaiseksi ilmi. Myös Audacityn latenssiherjauskin on hävinnyt. Ardourin kanssa tosin on nyt joutunut tekemään noita JACK-kytkentöjä manuaalisesti, mutta muuten hommat näyttäisivät pelittävän.

(JACKissa FTProta pitää näköjään käyttää sekä sisään- ja ulostulossa, että ääni kulkee. Audacityssa se taas johtaa seuraavien trackien pätkimiseen, johon olinkin jo kuukausia sitten törmännyt ja siksi vaihtanut ulostulon tietokoneen kaiuttimiin, jolloin pätkimistä ei enää tapahtunut. En tiedä, miksi softat toimivat näin eri tavoin, mutta näin tämä näyttäisi ainakin minulla toimivan.)

Testaan varmaan vielä uudelleen Ubuntu Studiota näistä huomioista viisastuneena ja päivitän todennäköisesti siihen joka tapauksessa. Nyt alkaa jo kuitenkin hahmottua mikä vaikuttaa mihinkin...

EDIT: ...Tai sitten ei. Kuten hieman epäilinkin, niin uudelleenkäynnistyksen jälkeen kaikki on taas ihan rempallaan. Ei siis mitään uutta ratkaisujen suhteen. Pitänee varmaan tuota AV Linuxia katsella. Sitä kuitenkin ihmettelen, miksi kaikki toimii vain silloin, kun kokeilee pitkän ajan jälkeen, mutta jo seuraavassa käynnistyksessä meneekin sitten päin honkia...

Nyt taas toimii Audacity. En tiedä miten, mutta äänittelenpä tällä nyt niin kauan kuin toimii.
« Viimeksi muokattu: 26.04.12 - klo:14.53 kirjoittanut Arello »
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Fast Track Pro ei toimi kunnolla
« Vastaus #27 : 30.04.12 - klo:01.25 »
Toi /etc/security/limits.d/audio.conf on kaikista keskeisin tiedosto Linuxin musakäytön kannalta. Siinä pitää olla noi kaks riviä, ja käyttäjän audio-ryhmässä. Sitten alkaa realtime-ominaisuudet toimimaan.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Fast Track Pro ei toimi kunnolla
« Vastaus #28 : 05.05.12 - klo:16.19 »
Vakaita äänitysasetuksia en ole saanut nyt edes Ubuntu Studiolla toimimaan, vaikka muuten tämä toimiikin mainiosti. Kokeilin livenä AV Linuxia ja siinä JACK ja Ardour toimivat juuri niin kuin piti ilman ongelmia. Audacity tosin kaatui heti, jos yritti asettaa FTProta äänityslaitteeksi. Mutta mikäli JAKC&Ardour kombo edes toimisi, niin voisin asentaa jo pelkästään sen ansiosta, kun toimiva äänitysjärjestelmä edelleenkin uupuu.

Asentaminen tosin vaikutti aika hankalalta prosessilta ja siinä oli varoituksia perehtymättömyyteen liittyen. Keskeytin asennuksen osiointikohdassa, missä oli alkuvaihtoehtoina jotkin sda ja sdb... Kun on kaiken lisäksi jo kolme käyttistä koneella, ei oikein uskalla kokemattomana mennä noita sorkkimaan. En sitten tiedä, josko AV Linuxin ohjeita tarkasti seuraamalla olisi mahdollista saada jotain aikaiseksi.

EDIT: Öäh, tämä ositushommeli vaatisi kyllä näköjään ihan oman spesifin perehtymisensä. Onkohan minussa vielä tarpeeksi nörttiä uppoutua siihenkin...
« Viimeksi muokattu: 05.05.12 - klo:16.47 kirjoittanut Arello »
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Fast Track Pro ei toimi kunnolla
« Vastaus #29 : 07.05.12 - klo:00.55 »
Joo, se on AV Linuxin ehdoton miinuspuoli, et yhden miehen projektina se on hivenen kivikautinen.

Lyhyt selitys: sda on ensimmäinen koneeseesi kytketty kovalevy. sdb taas on kakkoskovalevy. Minulla esim on vain yksi kovalevy, joten sdb tarkoittaa muistitikkua. sda1 on ekan kovalevyn eka osio. sda2 on ekan kovalevyn toka osio jne. Kannattaa osioida jollain helpolla softalla valmiiksi tila, johon AV Linuxin aikoo asentaa. Sitten katsoo sen osionimen, ja merkkaa ylös. Näiden tietojen avulla AV Linuxin asentamisen pitäisi vähän helpottua.

Komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -ltulee ainakin minun makuuni erittäin selkeä listaus koneen osioista. Ubuntussa on myös Levytyökalu eli Disk Utility, joka on todella näppärä graafinen softa.

Mut pakkohan koko vempelettä ei edes ole asentaa, vaan se toimii ihan hyvin muistitikultakin. Mitä nyt tietysti oletusasetukset palautuu aina joka käynnistyksellä.
« Viimeksi muokattu: 07.05.12 - klo:00.56 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org