Kirjoittaja Aihe: Prossun lämmöt  (Luettu 6275 kertaa)

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Prossun lämmöt
« : 22.03.12 - klo:14.47 »
Moro

Kasasin itse koneen tämän vuoden alkupuolella ja olen jäänyt ihmettelemään, että kun tuulettimet huutaa (tai tuuletin?) tosi kovaa heti kun käynnistää ja prossun lämmöt nousee 51 asteeseen, vaikka ei koneella tekisi mitään. Prossu on Boxed, eli tahnat valmiina, olisiko sitä pitänyt pyöritellä tai jotain asennuksessa siinä prossun päällä, että tahnat leviää paremmin? Käytössä Ubuntu 11.10.

olle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #1 : 22.03.12 - klo:16.21 »
51 astetta on kai ihan normaali.

Mutta mitä säätöjä löytyy BIOSista ? Onko flektin käynnistymis- ja pysähtymislämpötilat järkevät ?

Pääseekö lämmin ilma pois kotelosta ?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #2 : 23.03.12 - klo:21.00 »
Kasasin itse koneen tämän vuoden alkupuolella ja olen jäänyt ihmettelemään, että kun tuulettimet huutaa (tai tuuletin?) tosi kovaa heti kun käynnistää ja prossun lämmöt nousee 51 asteeseen, vaikka ei koneella tekisi mitään. Prossu on Boxed, eli tahnat valmiina, olisiko sitä pitänyt pyöritellä tai jotain asennuksessa siinä prossun päällä, että tahnat leviää paremmin? Käytössä Ubuntu 11.10.

Mielestäni tuossa ei ole mitään väärää eikä epänormaalia. Mikä on ongelma oikeasti? Jääkö tuuletin huutamaan vai lämpötilat nousee myöhemmin vai mikä? Jos tuuletin huutaa jotenkin epänormaalilla tavalla jatkuvasti, niin bios-asetukset kannattaa tarkistaa - tapahtuu helpoiten aloittamalla tehdasasetusten palauttamisesta ( paradoksaalista kyllä, hyllystä otetulla emolla asetukset voivat olla pielessä ).

Monet AMD:n mallit tuottavat lämpöä aika paljon, joten tuuletusta tarvitaan. Äänen vaimentaminen vaatii hyvää koteloa yms.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #3 : 23.03.12 - klo:23.16 »
Onhan kotelossa ainakin yksi kotelotuuletin?
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #4 : 26.03.12 - klo:15.50 »
Juu siis kotelo on Fractal Design Core 1000 ja siinä se mukana tuleva tuuletin. Tosi kovaa tuuletin huutaa, tyyliin kovempaa kun pöytätuuletin ja vähän häiritsee tämä.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #5 : 26.03.12 - klo:17.04 »
Oletko varma että se on suorittimen tuuletin, ts onko sulla tuulettimellinen näytönohjain, ja jos on onko se nvidian kortti. Jos on nvidian kortti käytätkö suljettuja ajureita, nimittäin avoimet eivät (vielä) osaa hallita kortin tuulettimen nopeutta ja se huutaa kuin pieni pölynimuri tuulettimen ottaessa maksimikierroksia.

51-astetta on ihan normaalia, tai ainakin on perinteisesti ollut. Itellä lämmöt suunnilleen noissa lukemissa ja prossuntuuletin ei vielä siitä kauheasti kierroksia ota. Vanhassa AMD Xp1800+ koneessani lämmöt oli normisti liki seitsemääkymmentä (mikä taas oli oikeasti ongelma, suoritin lakkaa toimimasta 70-asteessa joten pelivaraa ei kauheasti ollut).
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

lassematias

  • Vieras
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #6 : 26.03.12 - klo:17.15 »
prossun lämpötilat on ihan ok.
kun omassa koneessa on heti käynnistäessä 75 astetta mutta toimii (peleissäkin)
mutta tuulettimesta en osaa sanoa mutta uskon että näytönohjaimesta kuuluu

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #7 : 26.03.12 - klo:22.29 »
Moro

Kasasin itse koneen tämän vuoden alkupuolella ja olen jäänyt ihmettelemään, että kun tuulettimet huutaa (tai tuuletin?) tosi kovaa heti kun käynnistää ja prossun lämmöt nousee 51 asteeseen, vaikka ei koneella tekisi mitään. Prossu on Boxed, eli tahnat valmiina, olisiko sitä pitänyt pyöritellä tai jotain asennuksessa siinä prossun päällä, että tahnat leviää paremmin? Käytössä Ubuntu 11.10.

Noi boxed tahnat on mitä on. Itse olen aina raapinut mäkeen ne ja laittanut muut tahnat tilalle.
Huomasin aikoinaan Phenom x6 kohdalla että pelkkien tahnojen vaihdolla 10 astetta tippui lämpötila.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #8 : 26.03.12 - klo:23.09 »
Tuossa tulikin jo paljon hyviä vinkkejä ja mutta annan oman pisteeni myös bios asetuksille, eli minkälaisella jäähdytys/virtaprofiililla kone toimii. Osan kannettavistakin voi pakottaa jäähdyttämään konetta, niin että puhaltimet ei pysähdy koskaan. Ts. voi olla ihan asiaan kuuluva "ominaisuus". Mitä tulee lämpötilaan, niin ei tuo kovinkaan korkea vielä ole. Riippuu myös aika paljon prossusta esim.osa AMD:n prosessoreista voi käydä merkittävästi kuumempanakin kuin tuo, eikä välttämättä ole mitään syytä huoleen.

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #9 : 28.03.12 - klo:09.58 »
Koneessa on integroitu näyttis ja AMD merkkiä. Bios asetuksista voi säätää prossun tuulettimen profiilia, mutta se ei paljon meluun vaikuta, joten meteli on kai sitten kotelotuulettimesta kiinni...

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #10 : 28.03.12 - klo:19.08 »
Koneessa on integroitu näyttis ja AMD merkkiä. Bios asetuksista voi säätää prossun tuulettimen profiilia, mutta se ei paljon meluun vaikuta, joten meteli on kai sitten kotelotuulettimesta kiinni...

Kannattaa nyt tietysti ensin selvittää mikä tuuletin huutaa ja mikä ei.

Jos kotelotuuletin huutaa, niin se on ehkä kytketty väärin, säädetty mekaanisella kytkimellä turhan tehokkaalle tai sitten on viallinen. Normaalisti kunnollinen kotelotuuletin ei pidä mitään ääntä.

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #11 : 02.04.12 - klo:10.13 »
Juu kyllä se taitaa tuo kotelotuuletin olla. Siitä menee se yks piuha emoon ja ei sen saa kun toisinpäin...

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #12 : 02.04.12 - klo:10.32 »
Kytkennällä tarkoitin sitä, että emolla pitäisi tuossa kytkentäpaikassa lukea jotakin kuten "Chassis Fan". Katso emon ohjekirjasta (siitä näet paremmin ehkä kuin kotelossa olevasta emosta itsestään). Toisaalta enpä tiedä, että jos se emolla on kiinni, niin onko siellä edes muita, erilaisia vaihtoehtoja (tietysti CPU Fanin paikka on varmaankin käytetty CPU:lle). Kytkennässä kannattaisi katsoa myös bioksesta onko siellä mahdollisuuksia säätää kotelotuulettimen toimintaa lämpötilaohjatuksi?

Toisaalta - monissa puhaltimissa, hyvissä koteloissa, esim. Antec Sonata III ja Fractal Design Define R3, on puhaltimessa itsessään säätömahdollisuus - ehkäpä sinulla ei sitten ole? Itse olen käyttänyt lähinnä tätä.

Tuo kova ääni: mitä se tarkoittaa? Jos se on ilmaääntä, eli jonkinlaista suhinaa, niin se johtunee siitä että puhallin pyörii todella nopeasti? Onko tästä kyse?

Toisaalta, jos puhaltimesta kuuluuu jonkinlaista jyrinää tai jurnusta - ilman, että se pyörii hullun lailla - niin puhallin on vain viallinen. Saattaahan tuossa kotelossa olla vielä takuuta jäljellä - toisaalta kotelopuhaltimet ovat halpoja.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #13 : 02.04.12 - klo:10.47 »
Minulla on noille tuulettimille mekaaninen säätö, low, med ja high. Vipua kääntää vaan. Emo on Asus M4A89TD Pro / USB3. Lowilla olen pitänyt, eikä lämmöt nouse kuin n.40 ja vähä yli, jos enempis rasitusta. Putsannutkin olen koneen ½-vuosittain pölystä. Ei tuo 50 ole korkea, lähellekään.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #14 : 02.04.12 - klo:14.03 »
Juu chassis fan muistaakseni luki siinä mihin sen laitoin kiinni. Power fanille oli kanssa paikka, siihen en laittanut mitään. Ja kyllä se sennosta huminaa on se ääni. Missä semmonen vipu vois olla?

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #15 : 03.04.12 - klo:09.18 »
Minulla tulee tuulettimista n. 10cm johdonpätkät, joiden päässä on säädin. Siis johdot on kiinni vaan tuulettimissa.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #16 : 03.04.12 - klo:09.30 »
Kyllä, noin voi olla.

Toisaalta kotelon mukana voi tulla säätöyksikkö, joka kiinnitetään takalevyyn normaalilla ruuvikiinnityksellä. Idea tässä se, että puhaltimen kytkentä kierrätetään tuon säätöyksikön kautta. Kotelon takaseinässä on tällöin nuppi josta voi säätää tuulettimen pyörimisnopeutta.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #17 : 03.04.12 - klo:09.47 »
Kyllä, noin voi olla.

Toisaalta kotelon mukana voi tulla säätöyksikkö, joka kiinnitetään takalevyyn normaalilla ruuvikiinnityksellä. Idea tässä se, että puhaltimen kytkentä kierrätetään tuon säätöyksikön kautta. Kotelon takaseinässä on tällöin nuppi josta voi säätää tuulettimen pyörimisnopeutta.

Fractal Designin sivujen mukaan Oksun kotelossa ei tämmöistä säädintä ole.

Olethan Oksu myös tarkistanut, että prosessorin tuuletin on kytketty CPU FAN-liitäntään?
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #18 : 03.04.12 - klo:10.41 »
Juu, kaikki johdot pitää olla tietenkin emon faneissa kiinni, montako mahdollisuutta itsekukin emo tarjoaa. Yleensä 3-pinnisiä liittimiä, voi olla 4 tai useampikin. Samoin tietty tulee lämpöanturit mukaan.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Prossun lämmöt
« Vastaus #19 : 03.04.12 - klo:17.34 »
Kyllä siellä on kaik piuhat kiinni... CPU fan myös kiinni prossun tuuletin.