Kirjoittaja Aihe: ATI:n ajureiden päivitys?  (Luettu 3130 kertaa)

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
ATI:n ajureiden päivitys?
« : 21.03.12 - klo:17.39 »
Eli miten on, voiko Debianissa päivittää näyttiksen ajurit ihan vaan hakemalla ATI:n sivuilta uusimpien ajureiden .run-tiedoston ja asentamalle sen vain kylmästi vanhojen ajureiden päälle paketin omalla asennusohjelmalla vai vaatiiko homma jotain erityisiä toimenpiteitä?
Tällä hetkellä käytössä on siis vastaavalla tavalla ATI:n sivuilta haetut/asennetut ajurit.
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

juyli

  • Vieras
Vs: ATI:n ajureiden päivitys?
« Vastaus #1 : 21.03.12 - klo:19.33 »
Eli miten on, voiko Debianissa päivittää näyttiksen ajurit ihan vaan hakemalla ATI:n sivuilta uusimpien ajureiden .run-tiedoston 

Nykyisin ATI/AMD on tukemassa Linux-jakeluissa tarjottavaa X.org:in avointa-ajuria, joten en ole täysin vakuuttunut, kannattaako asentaa ATI:n sivuilla olevaa ajuria nykyisin (ajanmukaisiin) jakeluihin.
Esim:
http://packages.debian.org/squeeze/xserver-xorg-video-radeonhd

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: ATI:n ajureiden päivitys?
« Vastaus #2 : 22.03.12 - klo:10.52 »
Tuskin noista ATI:n ajureista mitään haittaa kuitenkaan on? Aikasemmin mulla oli fglrx-ajurit mutta niiden kanssa oli kaikkea pikku päänvaivaa HDMI:n kanssa mistä syystä tuli asennettua nuo ATI:n omat.
Mitenkäs nuo ATI:n akuperäis ajurit saa poistettua jos mä kuitenki kokeilen noita uudempia avoimia ajureita?
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: ATI:n ajureiden päivitys?
« Vastaus #3 : 22.03.12 - klo:11.20 »
Aikasemmin mulla oli fglrx-ajurit mutta niiden kanssa oli kaikkea pikku päänvaivaa HDMI:n kanssa mistä syystä tuli asennettua nuo ATI:n omat.
fglrx = Atin omat ajurit.

Mitä ajureihin tulee niin mikäli avoimen koodin ajurit toimivat sinun käyttöösi ok niin antaisin niiden. Avoimet kelpaavat suurimpaan osaan muuhun käyttöön, paitsi raskaampaan 3D-käyttöön (pelit jne) sekä videon rautapurku. HDMI taitaa toimia avoimillakin?

ATI:n omat/suljetun koodin ajurit saa ilmeisesti pois ajamalla
roottina
Koodia: [Valitse]
sh /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh tai
Koodia: [Valitse]
sudo sh /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh omalla käyttäjällä, mikäli sudo on asennettuna

Tämä on kuitenkin vain netistä löytynyttä tietoa, omaa kokemusta minulla asiasta ei ole.

juyli: Ellei tilanne ole muuttunut niin ymmärtääkseni nykyisin radeonhd-ajuri on taka-alalla ja http://packages.debian.org/squeeze/xserver-xorg-video-ati suositellaan asennettavaksi.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: ATI:n ajureiden päivitys?
« Vastaus #4 : 22.03.12 - klo:14.29 »
HDMI taitaa toimia avoimillakin?
Jep, mulla on Mythbuntu 10.04:ssa toiminut HDMI jo pari vuotta (ääni ja kuva) avoimella radeon ajurilla.
« Viimeksi muokattu: 22.03.12 - klo:14.33 kirjoittanut samihs72 »
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

putte prossu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
    • Profiili
Vs: ATI:n ajureiden päivitys?
« Vastaus #5 : 22.03.12 - klo:17.58 »
3D:lle mulla ei ole minkään näköistä tarvetta, kortti on mulla tiedostopalvelimessa ja mulle riittää hyvin että saan sillä katottua silloin tällöin teräväpiirto matsgua videotykillä :) Tuon HDMI:n kanssa mulla ei ole muuten oikeastaan ole ollut ongelmaa paitsi että kuvaa joutui hieman overscannaamaan ja nämä asetukset eivät vanhempien fglrx-ajurien bugin takia jäännyt muistiin vaan aina kun sammutti videotykin tai koneen, joutui asetukset säätämään uusiksi, mistä syystä tuli asennettua nuo tuoreemmat ATI:laiset. Aivan uusimmat ATI:n ajurit kiinnostaisi siintä syystä että jos niissä olisi sama feature kun näissä wintoussin ATI ajureissa että mirror desktop:iin saa määritettyä oman resoluution eli toisin sanottuna mulla on tietty resoluutio tässä läppärin näytössä ja kun törkkäisen HDMI:n kiinni niin resoluutio muuttuu TV:seen sopivaksi joten onnistuneekohan tuo avoimella ajurilla?
AMD FX-4100, Sabertooth 990FX R2.0, 8GB Kingston ECC DDR3, Radeon 5770 1GB, 240GB SSD + 5x 2TB raid5, Debian 9.