Kirjoittaja Aihe: Miten siirrän Thunderbirdin mailit Win XP:stä Ubuntuun?  (Luettu 1656 kertaa)

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Pitäisi appiukon kone kunnostaa ja tarkoituksena on poistaa Win XP ja laittaa tilalle Ubuntu (tai Lubuntu). Koneen pääkäyttö on sähköpostit ja XP:ssä on ohjelmana Thunderbird. Nyt pitäisi keksiä keino, jolla saan sähköpostit ja osoitteet talteen ja siirrettyä ne XP:n alta Ubuntuun Thunderbirdissä.

Miten tämä temppu tehdään? Auttaakaapas gurut nyt miestä ongelmassa.

a.j.a

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Miten siirrän Thunderbirdin mailit Win XP:stä Ubuntuun?
« Vastaus #1 : 20.03.12 - klo:07.37 »
Pitäisi appiukon kone kunnostaa ja tarkoituksena on poistaa Win XP ja laittaa tilalle Ubuntu (tai Lubuntu). Koneen pääkäyttö on sähköpostit ja XP:ssä on ohjelmana Thunderbird. Nyt pitäisi keksiä keino, jolla saan sähköpostit ja osoitteet talteen ja siirrettyä ne XP:n alta Ubuntuun Thunderbirdissä.

Miten tämä temppu tehdään? Auttaakaapas gurut nyt miestä ongelmassa.

Itse tein samanlaisen siirron kun asensin Ubuntun Win XP:n rinnalle monta vuotta sitten. Muistaakseni homma onnistui näin:

Win XP:ssä Thunderbird tallentaa tiedostonsa kansioon:

   C:\Documents and Settings\<käyttäjätunnus>\Application Data\Thunderbird

Ubuntussa Thunderbird tallentaa tiedostonsa käyttäjän kotikansioon, kansioon nimeltä: ".thunderbird" (Huom: nimen alussa on piste).

Elikkä kopioi Win XP:n puolella tuo kansio "Thunderbird" esim. muistitikulle, siirrä se kansio Ubuntussa käyttäjän kotikansioon  ja nimeä se uudelleen nimelle ".thunderbird".

Niin ja vielä lisämainintana: Oletuksena Linux ja muut UNIX:it piilottavat sellaiset tiedostot ja kansiot, joiden nimi alkaa pisteellä.


fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Miten siirrän Thunderbirdin mailit Win XP:stä Ubuntuun?
« Vastaus #2 : 20.03.12 - klo:21.54 »
Kiitoksia kovasti! Näin sain sähköpostit siirrettyä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Miten siirrän Thunderbirdin mailit Win XP:stä Ubuntuun?
« Vastaus #3 : 20.03.12 - klo:22.14 »
Tulevaisuus mielessä itse ainakin henk.kohtaisesti suosin sähköpostissa IMAP-asetuksia, jolloin postit pysyy palveluntarjoajalla. Jos sähköpostiasetuksissa on määriteltynä POP3 niin koneen rikkoutuessa häviää lopullisesti myös s.postit jos et niitä itse varmuuskopioi.