Kirjoittaja Aihe: Näytön kalibrointi ?  (Luettu 3405 kertaa)

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Näytön kalibrointi ?
« : 18.03.12 - klo:20.47 »
Onko kenelläkään hyviä kokemuksia näytön kalibroinnista ja värienhallinnasta linux-alustalla ?

Olen ymmärtänyt, että hyvistä kalibrointisoftista ja yhteensopivista (kohtuuhintaisista) kalibrointilaitteista on vähän pulaa. Spyderistäkin on useita versioita ja linux- softat taitavat olla yhteensopivia vain vanhempien laitteiden kanssa ? Kokemuksia ?

Mika

P.S

Käytän nyt Ubuntu 10.04 LTS -versiota, mutta odottelen 12.04 -julkaisua ja harkitsen siitä kubuntu-jakelua jatkossa.


Jan178

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Näytön kalibrointi ?
« Vastaus #1 : 20.03.12 - klo:11.17 »
Itselläni ei, mutta digicamera-foorumilla pisti tällainen joskus silmään:

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12691080

Tässä vielä a.o. käyttäjältä oleellisin osin lainattua, foorumi kun vaatii vissiin kirjautumisen että edes lueskelemaan pääsee:

Lainaus käyttäjältä: vpekkari
Kaikki hyvin - periaatteessa. Jokin aika sitten huomasin, että värit ovat eri laitteilla mitä sattuu. Jos kuva on hyvä läppärin näytöllä, niin ulkoisella sitten on ylisaturoitunut jne. Minä olin pitkään siinä uskossa, että Linuxille ei ole kunnollista värinhallintaa lainkaan. Uskomus oli täysin väärä ja kehitys viime vuosina on ollut valtavaa. Löysin nimittäin gnome-työpöydälle "gnome-color-manager" -ohjelmapaketin. En olisi voinut ikinä kuvitella, miten paljon elämä helpottui. Värinhallinnan toimivuudesta innostuneena ostin itselleni satasella Spyder 3 Express -kalibrointilaitteen. Sehän toimi laakista. Tämä color-manager kalibroi näyttöni kun olin vastannut muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Laittelin sitten koekuvia Fotonettiin. Tämänkin tein ihan ammattimaisesti, eli muutin gimpissä kuvat Fotonetin tulostimen profiiliin. Postilaatikosta kolahti kuvat, jotka olivat yllättävän lähellä näytön esittämää. Pienet erot tulivat siitä, että minulla on käytössä yleisvalaistuksena 4000 kelvinin lamppu, mutta kannettavani näyttö on n. 6500 k. Kun kannoin läppärini ulos päivänvaloon, olivat kuvat jo erittäin lähellä toisiaan.

Tästä innostuneena kokeilin myös kotitulostusta. Minulla on käytössä vanha Olympus p300ne -sublimaatiotulostin. Laite oli vähän aikaa käyttämättä, koska mielestäni se antoi ylisaturoituneita kuvia. Nyt ihan kokeeksi lykkäsin sille AdobeRGB-muotoisen kuvan. Kas, värit olivat yllättävän hyvät. Pienoinen yllätys, että ikivanha laite haluaakin Adobea eikä sRGB:tä.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Näytön kalibrointi ?
« Vastaus #2 : 24.03.12 - klo:12.05 »
Onko kenelläkään hyviä kokemuksia näytön kalibroinnista ja värienhallinnasta linux-alustalla ?

Olen ymmärtänyt, että hyvistä kalibrointisoftista ja yhteensopivista (kohtuuhintaisista) kalibrointilaitteista on vähän pulaa. Spyderistäkin on useita versioita ja linux- softat taitavat olla yhteensopivia vain vanhempien laitteiden kanssa ? Kokemuksia ?

Mika

P.S

Käytän nyt Ubuntu 10.04 LTS -versiota, mutta odottelen 12.04 -julkaisua ja harkitsen siitä kubuntu-jakelua jatkossa.

Vähän myöhään, mutta: Linuxin puolella säätänyt lähinnä itse laitteesta ilman sen kummempia värikalibraattoreita. Näytöt Eizo L768 ja nykyinen Asus VS239H menevät ainakin aika kauniisti pänniin ihan menuvalikoista. Eizosta värilämpötila D65 asentoon (6500 K) ja gammasäätö 2.2. Tällöin gamma 2.2 target näytti kauniin tasaharmaalta, joskin Eizon kanssa musta ei ollut kauhean mustaa (TN-paneelinen näyttö). Asuksessa tuo menee valitsemalla näyttötiloista sRGB. Tällöinkin  gamma 2.2 target näyttää erinomaisen puhtaalta silmin katselen, ja kuvia yleensä katsotaan silmillä eikä laitteilla. Gammaa voi nostaa Nvidian ohjainpaneelista johonkin muuhun arvoon, jos niin haluaa. Jos ei sopivaa gamma 2.2 targettia löydy, niin voin lähettää sellaisen s-postilla. Muita gammatargetteja saattaa löytyä vanhalta pöytäkoneeltani, jos jaksan sen availla ja penkoa. En ole kaipaillut sen kummempaa kalibrointia. Jostakin lukenut testejä, että niillä halvoilla laitteilla syntyy enemmän virhettä kuin silmämääräisesti säätämällä. Kuitenkin, varmaan muita kuin IPS-paneelisia näyttöjä lienee turha yrittääkään säätää.

Varsinaista värihallittua työnkulkua en ole Linux-puolella oikeastaan edes yrittänyt käyttää. Omien kameroiden raw-tuki on vähän niin ja näin, ja kuvankäsittelysoftista Win-puolen Photoshop on edelleen ihan omassa sarjassaan.

mek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Näytön kalibrointi ?
« Vastaus #3 : 07.05.14 - klo:20.26 »
Vanha aihe, mutta jatketaan nyt tähän kuitenkin. Kokeilin talvella tähän Fujitsun S7020 Läppäriin, jossa oli kokeiluhetkellä vielä Xubuntu 13.10 32 bit, tuota näytön kalibrointia. Laitteena oli Spyder 4 Express ja softana Argyl, eli Ubuntun oma värienhallinta joka Xubuntuun pitää asentaa erikseen Sovellusvalikoimasta. Homma sujui kyllä ihan helposti, kunhan ensin oppi logiikan. Oletusasetuksilla kalibrointi kesti useamman tunnin, kun verrokkikoneessa (Asuksen pari vuotta vanha pöytäkone, Eizo FlexScan S1932 näytöllä, Win7 64 bit) suoriutuu Spyderin omalla ohjelmalla muutamassa minuutissa.

Lopputulos ei kuitenkaan ollut vaivan arvoinen. Tämän Fujitsun läppärin oma näyttö on Xubuntun oletusasetuksilla huomattavasti lähempänä tuota Spyderillä kalibroitua Eizon näyttöä, kuin Argylin jäljiltä. Kalibroinnin tulos oli Xubuntu-koneessa jotenkin kummallisen kellertävä. Toki, oikeaan vertailuun pitäisi olla muuten identtiset laitteistot, mutta eri käyttöjärjestelmillä. Kuvia en tällä läppärillä käsittele, joten lopputulos ei harmita, enemmänkin ihmetyttää.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Näytön kalibrointi ?
« Vastaus #4 : 26.06.14 - klo:14.11 »
Värien hallinta alkoi kiinnostamaan. KDE:ssä gwenview alkoi näyttämään myös Nikon järkkärini nef (raw) kuvia. Johtunee lcms-kirjaston päivityksestä. Kuvat ovat silmiini hieman liian värikkäitä ja vihertäviä. Jos lainaan kaverilta kalibrointi-laitteen ja kalibroin näytön vaikka Windowssissa. Niin icc-profiilin voinee siirtää Linuxin puolelle. Mutta minne? Valokuvien katseluun pitäisi vielä löytää softa joka tykkäisi kauko-ohjaimesta. Gnome työpöytää en ole käyttänyt vuosiin. Mutta jos siinä värienhallinta toimii paremmin olen kyllä valmis kokeilemaan.
Jos tässä enempi innostuu valokuvauksesta niin isp-näyttö pitänee hommata.