Kirjoittaja Aihe: Digikam takkuaa pahasti enkä saa sitä toimimaan (RATKAISTU)  (Luettu 1556 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Asensin Digikamin järjestääkseni vihdoin valokuvani. Se skannasi sekä data-kovalevyni että 500gb usbin. Kuvittelin sen etsivän kuvia, jotka sen jälkeen on helppo järjestellä kuten Picassassa. Skannaus kesti monta  tuntia ja kaikki hakemistoni tulivat näkyviin albumeina, mutta kuvat eivät. Ainoastaan jos avasin sen tiedostohallinnan, ne näkyivät, mutta siinä ei voinut liittää tunnisteita kuviin.

Digikam käynnistyy tosi hitaasti ja nyt olen ymmällä: mitä minun pitäisi tehdä? Arvatenkin olen antaessani sen skannata tehnyt jotain väärin. Yritin selvittää asian useampana päivänä ja asensin sen kaksi kertaa uudestaan, mutta mikään ei auttanut. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että sen pitäisi toimia Ubuntussa ja myös Unityssä.

Käytän Gthumbia skannattujen asiakirjojen kanssa, koska se lukee nopeasti hakemistoja ja voin lisätä omia kommentteja. Valokuvakokoelmien käsittelyssä se tuntuu melko rajoittuneelta. Olen lukenut Digikamin ohjeita netistä, mutta kun kuvia ei tule esiin, niin en ole päässyt puusta pitkälle.
« Viimeksi muokattu: 11.03.12 - klo:18.43 kirjoittanut Pontus12 »

juyli

  • Vieras
Vs: Digikam takkuaa pahasti enkä saa sitä toimimaan
« Vastaus #1 : 06.03.12 - klo:22.26 »
Asensin Digikamin järjestääkseni vihdoin valokuvani.

Shotwell lienee nykyisin oletuksena asentuva kuvaohjelma Gnome-ympäristössä (Ubuntu).
http://yorba.org/shotwell/
http://packages.ubuntu.com/search?keywords=shotwell&searchon=names&suite=oneiric&section=all
Digikam toki toimii, mutta se on kde-ympäristöön ja näinollen vaatii kde-kirjastoja.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Digikam takkuaa pahasti enkä saa sitä toimimaan
« Vastaus #2 : 07.03.12 - klo:16.06 »
Sain Digikamin toimimaan eikä se takkua enää. Vika oli siinä, että tein albumin koko levystä, ja useimmissa kansioissa ei ollut kuvia ollenkaan. Siksi skannaaminen kesti niin kauan. Kun asensin sen uudestaan, en älynnyt poistaa sen tekemää tietokantaa, mistä syystä mikään ei muuttunut. Ominaisuuksiltaan se on laaja. Täytyy opetella kunnolla käyttämään.
Yksi asia kuitenkin uupuu kaikissa kuvaselaimissa. Ne haluavat järjestellä automaattisesti, ja minä haluaisin laittaa niitä tiettyyn järjestykseen manuaalisesti. Ehkä se onnistuisi nimeämällä ne uudestaan tyylillä kuva ja numero, mutta aika hankalaa. Picassassa muistaakseni saattoi hiirellä siirtää ne kansiossa haluamaansa järjestykseen. Tai sitten se oli joku toinen ohjelma.

Tietäisikö kukaan, millä ohjelmalla voisi järjestää kuvat manuaalisesti?

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: Digikam takkuaa pahasti enkä saa sitä toimimaan
« Vastaus #3 : 07.03.12 - klo:23.08 »
Menee hieman offtopic mutta pakko kehua Digikammia:

En ole löytänyt hyvää kuvanlatausohjelmaa Canonin kameroihin ubuntulle, jolloin siirrettäessä kamerasta koneelle kuvat saisi nimettyä tapahtuman mukaan. Gtkam-ohjelmalla se aiemmin onnistui kun ensin aikansa aina temppuili että se löysi Canonin. Nyt jostain syystä Gtkam ei enää temppuilemallakaan löydä Canonia.

Siis Digikam-ohjelmaan: Silläkään en löydä Canonin kameraa, joten joudun kortilta vetämään kuvat alkuperäisnimillään suoraan koneelle kansioon. Sigikammista löysin nopean helppokäyttöisen toiminnon, jolla haluamansa ja valitsemansa kuvat voi kerralla nimetä tapahtuman mukaan ja perään liittää erotukseksi esim. numeron. Minun käyttööni ainakin loistava ominaisuus kuvien arkistoinnin helpottamiseen. Jos vastaavaan joukkonimeämiseen löytyisi ohjelma myös videoklipeille niin siihenkin voisi olla hieman tarvetta - toki videoklippejä ei tarvitse jakaa/käyttää samalla tavoin kuin valokuvia joten ne pysyvät järjestyksessä kyllä kansioissaankin ...

Voihan olla että enemmän asiaa harrastavat ovat löytäneet/käyttävät muitakin ohjelmia samaan tarkoitukseen. ;-)