Kirjoittaja Aihe: Mistä tietää voiko asentaa uuden käyttöjärjestelmän? [RATKAISTU]  (Luettu 3479 kertaa)

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Kun tietokonetta kaupasta ostaa, pitäisi voida valita sellainen, joka sopii vaikkapa Ubuntulle. Onhan noita luetteloja yhteensopivista, mutta kalusto uusiutuu kaupan hyllyllä kovin nopeasti.

Voiko koneesta jotenkin nähdä: onko sen käyttöjärjestelmän uusiminen jotenkin estetty? On alkanut kuulua sellaisia viestejä, että kone ei anna lainkaan uusia käyttistänsä. Jos sitä yrittää, saa vain tylyn käskyn poistaa asennusmedia heti. Ei mitään väliä mikä käyttis tarjotaan. Tuntuu, että käyttöjärjestelmän rikkoutuessa koko koneesta tulee serttiä.

Hassuinta on, että kone kyllä buuttaa tikulta tai cd-levyltä Ubuntun ja toimii sillä hyvin, mutta asennus ei käy päinsä.

Näkeekö sen jotenkin: onko koneessa BIOS, UEFI vai EFI, ja onko joku  esto uudelleenasennukselle? Ainakaan Asuksen uusimmat miniläppärit eivät tunnu vaikeuksitta huolivan Linuxia W7.n rinnalle. Toisaalta, heiltä saa kyllä miniläppärin Linuxillakin. Ainakin jos kaupassa on hyvä palvelu.
« Viimeksi muokattu: 01.03.12 - klo:16.11 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Mistä tietää voiko asentaa uuden käyttöjärjestelmän?
« Vastaus #1 : 29.02.12 - klo:15.44 »
Tämä alkaa olemaan UKK ...

Pöytäkone kannattaa rakentaa itse.  Tällöin emolevyn speksien googlaus on pakollinen ominaisuus. Mielestäni UEFI:ssä pitää asentaa tietty flagi oikeaan asentoon niin silloin laite buuttaa Ubuntuun.

Kannettava kannattaa ostaa suoraan Ubuntu imagella taikka laite joka tukee Ubuntu jos kerran ei ole tarkoitus ostaa laitetta W7:lla. Tämä vaatisi taasen keskitetyn sivuston pystyttämistä tätä tarkoitusta varten.

Tähän liittyen oli Ranskassa oikeuden päätös siitä pitääkö asiakkaalla olla mahdollisuus palauttaa Windows lisenssi ja oikeus tuli siihen päätökseen että on EU:n reilun kaupan vastaista pakottaa kuluttajia ostamaan Windows lisenssi ja kuluttajilla tulisi olla mahdollisuus palauttaa Windows lisenssi ja saada windows softan verran hyvitystä kauppahinnasta.

http://www.techworld.com.au/article/414500/lenovo_ordered_pay_1920_making_french_laptop_buyer_pay_windows_too

Jos ja ihmiset alkaisivat vaatimaan hyvityksiä koneiden pakkolisensseistä myös tämmöiset ongelmat loppuisivat samantien.
« Viimeksi muokattu: 29.02.12 - klo:15.59 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Mistä tietää voiko asentaa uuden käyttöjärjestelmän?
« Vastaus #2 : 29.02.12 - klo:18.03 »
Meinasin vaan, että onko jotain tunnusmerkkejä, että kaupan tiskillä voisi katsoa: ostanko vai enkö? Siis muutakin kuin Ubuntu tarra pohjassa.

Vähän keljuttaisi vasta kotona todeta, että eihän tähän pääse käsiksi. Kauppaankaan ei voi palauttaa kun ei se toosa ole varsinaisesti rikki.

Tietysti voi itse rakentaa pöytäkoneita, selvä se. Mutta matkakoneille on oma käyttötarpeensa.

Jos siis vaikka bootin katkaisee, niin millä sen erottaa ulkonäöstä, että onko se BIOS vai EFI? Ja vielä enemmän kiinnostaisi tietää siitä EFI.stä se lippu asetus, ja voiko siihen tehdä muutosta. Kyllähän EFI ja UEFI ovat muuten hyviä keksintöjä ja etenkin Linux sopivia.

Hassuja kysymyksiä, mutta kun ei ole nähnyt noita elävänä. ;D Vanhaa reserviläistä keljuttaa kun ei tiedä millainen kokardi vihollisella on. ???
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Storck

  • Vieras
Vs: Mistä tietää voiko asentaa uuden käyttöjärjestelmän?
« Vastaus #3 : 29.02.12 - klo:18.11 »
Ihan hyvä kysymys ja ajankohtainen..

Ainakin kun kysyy myyjältä saako asennettua Linuxia koneelle niin tietää saako palauttaa, jos vastaa että saa niin palautus on ok, jos vastaa ettei tiedä niin ei palautusta. Karkeasti. Koska kyllähän myyjän pitää tietää mitä myy.  ;)

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 662
    • Profiili
Vs: Mistä tietää voiko asentaa uuden käyttöjärjestelmän?
« Vastaus #4 : 01.03.12 - klo:12.23 »
Pöytäkone kannattaa rakentaa itse.  Tällöin emolevyn speksien googlaus on pakollinen ominaisuus. 

Olen ihan samaa mieltä ja aina olen koneeni kasannut itse. Ubuntu alkaa olla niin moitteeton että kyllä toimii heittämällä. Mutta pari vaatimusta olen ostoksilleni laittanut: emolevyn tulee olla suosittua mallia, alta puolivuotta vanhojen mallien hankkiminen on riskipeliä ja kalleimpia ja halvimpia sopii välttää.

Siinäkin olen samaa mieltä että speksejä kannattaa selailla. Jokakerran ennen koneen hankintaa olen selaillut ja kauppaan mentyäni ostanut sitten jotain muuta.

- UEFI-emot toimii nekin yleensä ihan hyvin eikä niitä edes tarvitse paljonkaan viritellä, joskus ei yhtään. Mutta kyllä niiden kanssa voi joutua taistelemaan enemmän kuin oman osansa.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Mistä tietää voiko asentaa uuden käyttöjärjestelmän?
« Vastaus #5 : 01.03.12 - klo:13.08 »
Pöytäkone kannattaa rakentaa itse.  Tällöin emolevyn speksien googlaus on pakollinen ominaisuus. 

Olen ihan samaa mieltä ja aina olen koneeni kasannut itse. Ubuntu alkaa olla niin moitteeton että kyllä toimii heittämällä. Mutta pari vaatimusta olen ostoksilleni laittanut: emolevyn tulee olla suosittua mallia, alta puolivuotta vanhojen mallien hankkiminen on riskipeliä ja kalleimpia ja halvimpia sopii välttää.

Siinäkin olen samaa mieltä että speksejä kannattaa selailla. Jokakerran ennen koneen hankintaa olen selaillut ja kauppaan mentyäni ostanut sitten jotain muuta.

- UEFI-emot toimii nekin yleensä ihan hyvin eikä niitä edes tarvitse paljonkaan viritellä, joskus ei yhtään. Mutta kyllä niiden kanssa voi joutua taistelemaan enemmän kuin oman osansa.


Oletko nähnyt tuollaisen UEFI.n elävänä? Miltä se näyttää? Jos vaikka kaupassa läppäristä katkaisee bootin ja tarkastelee sitä, niin onko saman näköisiä valikoita kuin BIOS? Vai voiko sitä boottia katkaistakaan samalla periaatteella? Ja jos voi katkaista, löytyykö valikoista jotenkin se lippu, joka pitää kääntää, uuden käyttöjärjestelmän hyväksymiseksi? Vai kannattaako sellainen läppäri jättää ostamatta?
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Mistä tietää voiko asentaa uuden käyttöjärjestelmän?
« Vastaus #6 : 01.03.12 - klo:14.32 »
UEFI:stä ei ole mitään kokemusta ja EFI:stäkin vain macbookissa. Macissä ei kyllä ollut mitään valikkoja mutta se ei välttämättä johtunut EFIstä vaan ihan siitä että kyseessä oli apple. Mutta sai macinkin boottaamaan livelevyltä kun piti käynnistyksen aikana omena+c tai omena+d pohjassa. Uskoisin että jotenkin näin onnistuu muillakin koneilla, tuskin EFI tai UEFI estää muita käyttiksiä kuin windowsin ja pitäähän bootti onnistua muualtakin kuin koneen omalta kovolta jos se vaikka menee rikki.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mistä tietää voiko asentaa uuden käyttöjärjestelmän?
« Vastaus #7 : 01.03.12 - klo:14.49 »
Oletko nähnyt tuollaisen UEFI.n elävänä? Miltä se näyttää? Jos vaikka kaupassa läppäristä katkaisee bootin ja tarkastelee sitä, niin onko saman näköisiä valikoita kuin BIOS?
Yhdessä pöytäkoneessa näin ja sitä ei olisi asetuksiin (vastaavat valinnat kuin BIOSissa) menemättä luultavasti voinut tunnistaa. Eli asetukset olivat modernin näköiset ja hiirikin oli käytettävissä, joten ei sitä voi mitenkään BIOSeen sotkea. Koneeseen ei tietääkseni ole asennettu Linuxia, joten siitä puolesta en tiedä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Mistä tietää voiko asentaa uuden käyttöjärjestelmän?
« Vastaus #8 : 01.03.12 - klo:16.10 »
Oletko nähnyt tuollaisen UEFI.n elävänä? Miltä se näyttää? Jos vaikka kaupassa läppäristä katkaisee bootin ja tarkastelee sitä, niin onko saman näköisiä valikoita kuin BIOS?
Yhdessä pöytäkoneessa näin ja sitä ei olisi asetuksiin (vastaavat valinnat kuin BIOSissa) menemättä luultavasti voinut tunnistaa. Eli asetukset olivat modernin näköiset ja hiirikin oli käytettävissä, joten ei sitä voi mitenkään BIOSeen sotkea. Koneeseen ei tietääkseni ole asennettu Linuxia, joten siitä puolesta en tiedä.

Ahaa... Tuosta sen sitten voi nähdä. Jos kauppias haluaa kauppaa tehdä niin suostunee yhteistuumin vilkaisemaan valikoita bootin katkaisemalla. Jos sieltä modernin näköiset valikot löytyvät ja vieläpä se asetus, jolla jotain käyttöjärjestelmän asennusta voidaan kieltää/sallia, niin samalla kauppias varmaan suostuu sitoutumaan koneen palautukseen, jos ei se ostajan tarpeisiin taivu.

Kun laitteet koko ajan muuttuvat modernimmiksi ja kehittyneemmiksi niin täytyy ruveta olemaan tarkka ostoksissa myös tässä asiassa.

Kiitos vastauksista jälleen kerran. ;)
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
En tiedä puhutaanko todella samasta asiasta, mutta Asus P68P67 emoissa on lukenut noin jo viime vuodesta lähtien:

UEFI BIOS (EZ Mode) - Flexible & Easy BIOS Interface

Ubuntun kannalta tuo ei oikeastaan tarkoita mitään. Onpahan vain Bioksen ohjauksessa suoraan vaihtoehtoja normaalille tilalle, nopeimmalle mahdolliselle ajolle ja energian säästölle. Sen lisäksi voi Advanced -muodossa virittää mitä hyvänsä yksitellen.

Hiiriohjauksellahan tuo toimii ja on hyvin kätevä. Emolla sinänsä on omaisuuksia ja hienouksia pilvin pimein.

Siinä pyörii Ubuntu 11.10 64-bit nätisti. Ainoa, että Win7:n jälkeen levy piti käsitellä partitiointi ohjelmalla (esim. Gparted), jotta Ubuntu suostui asentumaan - mutta se ei liity tähän.

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Tämä nyt ei taida liittyä suoraan aiheeseen, mutta usein kysellään mistä saa Linux asennettuja tietokoneita? Tässä voi olla varteenotettava linkki.
http://www.ggsdata.se/index.php
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Minä olen nähnyt UEFI:n. Se näyttää Lenovo Ideapad S205 -koneessa hyvin samankaltaiselta kuin BIOS.