Kirjoittaja Aihe: 12.04:n grub2  (Luettu 2801 kertaa)

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
12.04:n grub2
« : 27.02.12 - klo:07.54 »
Selvähän se että tässävaiheessa toiminta on pikkuisen kehittymätöntä, mutta koska aina aikaisemmin grub on toiminut moitteetta heti alussa niin kysyisin: missä mennään? Minulla eivät toiset käyttöjärjestelmät enää tunnistu (eipä minulla enää muita ole kuin toisia Ubuntuja, esimerkiksi Oneiric). Vielä viikko sitten muistaakseeni tunnistui.

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: 12.04:n grub2
« Vastaus #1 : 27.02.12 - klo:12.18 »
Kiitosta vastauksesta.

Tosiaan grub ei toimi, edes käsky: sudo update-grub2 ei löydä toisia.

Päivityskään ei ole toiminut pariin päivään, mutta eihän se välttämättä vika ole. Uudestaan asennus on edessä. Helppo juttu kun olen omaksunut tavakseni sen etten viritä Ubuntuani liiemmälti ja kotikin on  erillinen - tai pikemminkin distrojen yhteinen. Pankkissa käyn muuten omalla koneella ja siinä ei  ole mitään virityksiä.

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: 12.04:n grub2
« Vastaus #2 : 27.02.12 - klo:14.15 »
Tuo kannattaisi ilmoittaa launchpadiin. Vika aiemmin toimivassa systeemissä kehitysversiota käytettäessä on tavallista helpompi tapaus kehittäjälle.

Miten päivitys ei toimi?

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: 12.04:n grub2
« Vastaus #3 : 27.02.12 - klo:16.28 »
Preciseni ei koskaan löytynyt mitään päivitettävää.

Asensin uudestaan ja kaikkin toimii taas. Selvisi taas miksi en kloonaa mielelläni edes gpartedilla: UUID kopioituu myös. Sitten unohdetaan muuttaa se UUID ja sitten toimitaan mistä sattuu. Helppoahan se UUID:n muuttaminen on kun sen muistaa tehdä, se onnistuu käskyllä: uuidgen | xargs sudo tune2fs /dev/<osion määre, esimerkiksi sda1> -U

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: 12.04:n grub2
« Vastaus #4 : 27.02.12 - klo:18.13 »
Lainaus
Selvisi taas miksi en kloonaa mielelläni edes gpartedilla: UUID kopioituu myös. Sitten unohdetaan muuttaa se UUID...
Uudessa Gparted: ssa on lisätty mahdollisuus muuttaa UUID kopioinnin yhteydessä. Sain viestin tuosta eilen.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: 12.04:n grub2
« Vastaus #5 : 28.02.12 - klo:15.44 »
Uudessa Gparted: ssa on lisätty mahdollisuus muuttaa UUID kopioinnin yhteydessä. Sain viestin tuosta eilen.

Hieno homma, odoteltu on.

Tuli taas katsottua Gparted:in menut läpi. Minulle siellä oli uusi kohta: Laite - Attempt datarescue. Teoriassa sehän on todella käyttökelpoinen myös, mutta millainenhan se on käytännössä? Onko kukaan käyttänyt sitä?