Kirjoittaja Aihe: Tuulettimien kierrosnopeudet  (Luettu 1774 kertaa)

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Tuulettimien kierrosnopeudet
« : 23.02.12 - klo:20.05 »
Olisiko Ubuntulle jotain ohjelmaa, joka toimisi samalla lailla kuin SpeedFan Windows-puolella? Tästä olen googlettanut, mutta en ole löytänyt tarpeeksi selkokielistä vastausta ;D...

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tuulettimien kierrosnopeudet
« Vastaus #1 : 23.02.12 - klo:20.58 »
Mitä aiot tehdä? Itse suosin lm-sensorsia koska se on paljon kätevämpi monessa asiassa. Asennus:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install lm-sensors
sudo sensors-detect
Itse vastaan aina kyllä (yes) kaikkiin. Se sitten vaatii sen joskus isolla ja joskus pienellä kirjoitettuna. Voit antaa sen lisätä tarvittavat moduulit /etc/modules-tiedostoon automaattisesti (kysyy viimeisenä).
Käyttö:
Koodia: [Valitse]
sensorstai sitten asenna vaikka hardware sensors monitor (en muista pitikö lisätä ppa tuota varten), jolloin lämpötilat ja tuulettimien nopeudet saa paneeliin. Tai sitten voit viritellä conkyn.

sensors tulostaa mielestäni liikaa turhaa tavaraa, joten olen tehnyt pienen skriptin joka tulostaa vain haluamani tiedot. Lisäksi minulla on skripti, joka lähettää sähköpostia, jos tietty lämpötila ylittyy (muistaa myös jos on lähettänyt aiemmin).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

  • Vieras
Vs: Tuulettimien kierrosnopeudet
« Vastaus #2 : 24.02.12 - klo:06.24 »
Itse vastaan aina kyllä (yes) kaikkiin. Se sitten vaatii sen joskus isolla ja joskus pienellä kirjoitettuna.

Tuon "ongelman" voinee ohittaa painamalla suoraan enteriä, kirjoittamatta mitään? (ei kirjoita y eikä Y vaan enter pelkästään)

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Tuulettimien kierrosnopeudet
« Vastaus #3 : 25.02.12 - klo:17.10 »
Asensin lm-sensorsin ja mulla ei tule tulosteeseen kuin:
Koodia: [Valitse]
k10temp-pci-00c3
Adapter: PCI adapter
temp1:        +15.2°C  (high = +70.0°C)
                       (crit = +70.0°C, hyst = +69.0°C)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tuulettimien kierrosnopeudet
« Vastaus #4 : 25.02.12 - klo:17.43 »
Asensin lm-sensorsin ja mulla ei tule tulosteeseen kuin:
Koodia: [Valitse]
k10temp-pci-00c3
Adapter: PCI adapter
temp1:        +15.2°C  (high = +70.0°C)
                       (crit = +70.0°C, hyst = +69.0°C)
Voi olla ettei emolevylle ole tukea (vielä?). Toisaalta voi olla ettet ole ladannut käyttöön kaikkia tarvitsemiasi moduuleja, joten joko uudelleen käynnistys tai sitten modprobella otetaan käyttöön ne sensors-detectissä ehdotetut moduulit.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.