Hyvä Ganymedes!
Kirjoituksesi on kovin asenteellinen Aceria vastaan?
Tietokoneet ovat sangen monimutkaisia teknisiä elektroniikkalaitteita, jotka vikautuvat. Piste.
Minulla on vuosien saatossa hajonnut niin IBM:n, Compaqin, Fujitsun kuin Acerinkin koneita.
Eri hintaisia, mutta kaikilla niillä on kestoikänsä. Käyttöni on kovaa, mutta asiallista. Noudatan käyttöohjeita, en harrasta mitään ylikellotuksia enkä muitakaan HW-tuunauksia. Imuroin koneitani jne.
Olet samaa mieltä kanssani siitä, että 4vuoden käyttöikä halpis-mini-läppäri Acer-koneelleni oli aivan kunnollinen. Kuitenkin sinun täytyy heti perään vihjata, että koneeni olisi sitten ollut joku poikkeuksellisen hyvälaatuinen? Vihjailusi on tahallisen pahantahtoinen, ellet esitä samalla laajoja vikautuvuustilastoja eri merkkisille ja mallisille tietokoneille. Onko sinulla jotain erityistä Aceria vastaan? Saatko kenties palkkaa kilpailevien mallien edustajilta?
Itse olen eläkeläinen, joka ostaa ja maksaa koneensa itse, siksi valitsen yleensä halvimpia malleja ja seuraan tarkasti tarjouksia. Useimmat koneistani ovat ja ovat olleet juuri niitä suuresti halveksimiasi "markettikoneita", Kuen uusinkin, ajattele mikä hirvitys: Anttila- Marketin ALE-kone!
Jotkut diivailevat sitten firman tai isin ostamalla Applella. Tietenkin lisäksi I-pod taskussa ja I-Pad pöydällä.
Minulla taas on vain "I-Pay" -kone, mutta oma ja itse maksettu. En ole työelämässä enkä yritä tehdä vaikutusta naisiin trendikkäillä IT-asusteilla.
Olen myös sitä mieltä, että kaikesta ei kannata maksaa paljon, eikä etsiä "huippulaatua". Jos sitä laatua edes rahalla saa, yleensä rahalla saa vain kalliimpia mielikuvia. Laitevalmistajat sijoittavat usein enemmän rahaa markkinointiin kuin R&D:hen.
Olisiko minun pitänyt maksaa läppäristäni moninkerroin ja saada "laatua"? Saada kone, mikä 4 vuoden sijasta olisi kestänyt 12 vuotta? Minusta sellainen ylimitoitettu käyttöikä ei ole välttämättä lainkaan etu. Ostaessani tuon Acerin en kaivannut HDMI-liitäntää, nyt kun ostin uuden koneen sain myös sen. Ostoessani miniläppärini en kaivannut USB 3:sta, nyt sain sen.
Jos maksaa koneesta kolme kertaa enemmän, ja se kestää kolme kertaa pitempään, joutuu myös tinkimään mahdollisuudesta kulkea tekniikan kehityksen mukana. Jos taas ostaa kolme kertaa halvemman koneen, voi ostaa kolme konetta sen 12v aikana yhden sijasta ja aina uuteen vaihtamall päivittää laitteistonsa teknologian tukemaan uudempia interface:jä ja käyttisversioita. Päivityskittejä ostamatta. Pitkä käyttöikä koneelle ei minun käytössäni ole mikään itseisarvo.
Vihjailusi myös siitä, että juuri kyseisestä ongelmasta olisi joku oma fooruminsa, on myös tosi ilkeää. Kyseessä on AAO-koneen laaja support -keskustelu, jollainen on jokaisesta suuresti myyneestä ja globaalisti käytetystä tuotteesta, ja hyvä että näitä on. Hauilla etsin sieltä samantapaisia vikoja, mikä koneeseeni tuli.
Itse olen oppinut arvostamaan näitä "halpoja markettikoneita", koska nämä Acerit ovat kestäneet yllättävän hyvin kovaa ja tiheää kokopäiväistä käyttöäni. Yli hintansa veroisesti. Ja kun ns. laatumerkit eivät ole kestäneet sen enempää. Siksi olen jo kymmenen vuoden aikana ostanut useampia Acereita itselleni (5kpl) vaimolleni ja pojalleni. Käyttökokemukseni ovat olleet positiivisia. Ihme vikoja ei juurikaan ole ollut (enemmänkin XP-, Vista- ja Ubuntu-ongelmia). Ei kummallisia laitevikoja, paitsi tällainen "kuoleminen" kohtuullisen käyttöiän jälkeen.
Ei myöskään yksittäisistä ongelmista tule tuomita jotain laitemerkkiä. Sellainen on pelkkää pahantahtoista panettelua, ellei ole osoittaa selkeitä vikatilastoja.
Minulla ei ole mitään muuta syytä kehua Aceria, muuta kuin voittopuolisesti n.10v hyvät käyttökokemukset. Usein edullisin hinta ominaisuuksiin nähden ja aivan riittävä käyttöikä tarpeisiini.