Kirjoittaja Aihe: RATKAISTU: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?  (Luettu 16106 kertaa)

Lege

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #20 : 24.02.12 - klo:21.11 »
Kuten ylempänä sanottiin, saattaa olla muistissakin vikaa. Esimerkiksi IBM T40(?) kannettavien tyyppivikana oli, että koneen pohjassa oleva muistipaikka sanoi itsensä irti, ja ainoa toimiva muistipaikka oli siis näppäimistön alla.

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #21 : 25.02.12 - klo:11.31 »
Kävin eilen illalla (ja viime yönä) läpi tuhansia keskustelukommentteja liittyen Acer Aspire One A150 -koneen "Black Screen of Doom"- ilmiöön, tälle koneelle omistetulla englanninkielisellä foorumilla.

Ongelma on, että sangen moni oli joutunut tuohon virrat-päällä-mutta-kone-totaalisen-käynnistymätön -tilanteeseen, mutta varsinaista tyyppivikaa, saati ratkaisua, ei siihen selvästi löydy. Voi olla, ettei Ubuntun-asennus liity koko ongelmaan, pimenneitä koneita oli sekä Ubu että Win -käyttiksellä, mutta joillakin sama ongelma oli tullut nimenomaan Ubuntun asennusyrityksessä?

Se osaporukka, joka oli onnistunut korjaamaan koneensa, oli löytänyt erilaisia vikoja. Tätä halpiskonemallia on myyty mielettöän paljon, joten vikautuneitakin löytyy maailmasta pienelläkin vikautuvuusprosentilla kymmeniä (tuon foorumin perusteella.) Mutta: joillakin oli ollut syynä selkeä kylmä juotos mobo:ssa, haljennut mobo-piirilevy, oikosulku jonkun johdon ja metallirakenteen välillä, jne... lukuisia eri syitä. Joiltakin harvoilta oli tuo BIOS-flash korjannut ongelman, mutta osalta sekin vain väliaikaisesti, joten onko se syy vai seuraus varsinaisesta ongelmasta.

Toisaalta: hankin koneeni v. 2008, ja maksoin siitä hieman päälle 200Eur uutena. Kone on ollut todella raskaassa kokopäiväisessä käytössä, mihin tällaisia mini-notepadejä ei oikeastaan ole suunniteltu. On kai ajateltu, että ihminen tekee varsinaisen pc-käyttönsä isomman koneen kanssa, ja tämä sitten kulkee välillä mukana.

Itselläni Acer on ollut mukana aamusta iltaan. Ja käytössä. Aamukuudelta miniläppäri oli keittiön pöydällä elektronisena sanomalehtenä. Päivät kulki mukana keveytensä takia. Latasin sitä välillä autoinvertterin tai kahvilan töpselin kautta. Illalla kone oli sylissä kun toisella silmällä katsoin tv:tä ja toisella uutisia ja keskusteluita netistä. Kone on ollut enemmän auki ja käytössä noina neljänä vuotena. Iso PC on käynnistetty pari kertaa kuukaudessa, lähinnä jotta virusturva päivittyy.
 
Jotain kertonee, että muutamasta näppäimestä on kulunut pinta n. millin syvyydeltä, esimerkiksi a-näppäin. Joten menetykseni n. 4Eur/käyttökuukausi on sangen hyväksyttävä hinta tähän asti ongelmattomasta laptop-koneesta. Moni isompi ja arvostetumpaa brändiä edustava konekin hyytyy siinä ajassa, mutta on maksanut sitten viisin- kuusinkertaisesti.
 
Joten selkeää tyyppivikaa, saati -ratkaisua ei ikävä kyllä löytynyt. Johtuen vain tuosta runsaasta päivittäisestä käytöstä, ja siitä että kone kulki aina mukana, tuntui lähes kuin olisi menettänyt hyvän työkaverin!

Minusta nakkisormesta ei taida olla hienomekaanikoksi avaamaan konetta ja korjaamaan mahdollisesti löytyviä palaneita komponentteja tai huonoja juotoksia. Ehkä kuitenkin puran koneen ja otan kovalevyn vaikka telakassa käytettäväksi.

Laptop on kuollut - Eläköön uusi laptop!
(Hyödynsin Anttilan Pimeitä Hintoja eilen)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #22 : 25.02.12 - klo:11.48 »
Tuon keskustelun - ja miksei tämän Foorumin muidenkin keskustelujen - perusteella näyttää silti että Acerissa on varsin monta syytä miksi se tuhoaa itsensä viimeistään muutamassa vuodessa. Ei sinänsä mikään ihme koska ne ovat kaikkein halvimpia, yhdessä HP:n markettimallien kanssa.

Tuo kestoikä minkä ilmoitat on sinänsä toki hyvä. Hyvä laatu ei kuitenkaan tarkoita yksittäisiä tapauksia vaan sitä, että virheellisiä on mahdollisimman vähän ja sitäkin että eri malleissa ei ole mätiä omenia joukossa. Tuskin tuollaista "screen of death" fani-sivustoa on syntynyt monellekaan merkille - joku perimmäinen syyhän siihen on, tuskin kuluttajat ovat sitä ilkeyttään luoneet.

Laadukkaammissa merkeissä takuu on tuplasti pidempi - ei olisi siltikään riittänyt tänne asti vuodesta 2008. Kalliissa malleissa takuu voi olla 3-4 vuottakin - ne eivät välttämättä ole huippulaadukkaita, niihin vain myydään sisäänrakennettuna pidempi takuu (takuu=rahaa) ja neljännen vuoden voi vielä erikseen ostaa.

Se, että käyttöjärjestelmän asentaminen rikkoisi bioksen on kyllä ihan turha salaliittoteoria, mielestäni. Se on mielestäni samaa luokkaa kuin 70-luvulla "vallalla ollut käsitys" (ainakin hevosmiesten tietotoimistossa), että katsastusmiehet saattavat tahallaan rikkoa auton jarruja painamalla poljinta liian kovaa. (Silloin jarrujärjestelmät eivät olleet kovin laadukkaita ja harvapa jarruja oikeasti testaa itse.)
« Viimeksi muokattu: 25.02.12 - klo:11.52 kirjoittanut Ganymedes »

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #23 : 25.02.12 - klo:17.35 »
Hyvä Ganymedes!

 Kirjoituksesi on kovin asenteellinen Aceria vastaan?

Tietokoneet ovat sangen monimutkaisia teknisiä elektroniikkalaitteita, jotka vikautuvat. Piste.
Minulla on vuosien saatossa hajonnut niin IBM:n, Compaqin, Fujitsun kuin Acerinkin koneita.

Eri hintaisia, mutta kaikilla niillä on kestoikänsä. Käyttöni on kovaa, mutta asiallista. Noudatan käyttöohjeita, en harrasta mitään ylikellotuksia enkä muitakaan HW-tuunauksia. Imuroin koneitani jne.

Olet samaa mieltä kanssani siitä, että 4vuoden käyttöikä halpis-mini-läppäri Acer-koneelleni oli aivan kunnollinen. Kuitenkin sinun täytyy heti perään vihjata, että  koneeni olisi sitten ollut joku poikkeuksellisen hyvälaatuinen? Vihjailusi on tahallisen pahantahtoinen, ellet esitä samalla laajoja vikautuvuustilastoja eri merkkisille ja mallisille tietokoneille. Onko sinulla jotain erityistä Aceria vastaan? Saatko kenties palkkaa kilpailevien mallien edustajilta?

Itse olen eläkeläinen, joka ostaa ja maksaa koneensa itse, siksi valitsen yleensä halvimpia malleja ja seuraan tarkasti tarjouksia. Useimmat koneistani ovat ja ovat olleet juuri niitä suuresti halveksimiasi "markettikoneita", Kuen uusinkin, ajattele mikä hirvitys: Anttila- Marketin ALE-kone!

Jotkut diivailevat sitten firman tai isin ostamalla Applella. Tietenkin lisäksi I-pod taskussa ja I-Pad pöydällä.
Minulla taas on vain "I-Pay" -kone, mutta oma ja itse maksettu. En ole työelämässä enkä yritä tehdä vaikutusta naisiin trendikkäillä IT-asusteilla.

Olen myös sitä mieltä, että kaikesta ei kannata maksaa paljon, eikä etsiä "huippulaatua". Jos sitä laatua edes rahalla saa, yleensä rahalla saa vain kalliimpia mielikuvia. Laitevalmistajat sijoittavat usein enemmän rahaa markkinointiin kuin R&D:hen.

Olisiko minun pitänyt maksaa läppäristäni moninkerroin ja saada "laatua"? Saada kone, mikä 4 vuoden sijasta olisi kestänyt 12 vuotta? Minusta sellainen ylimitoitettu käyttöikä ei ole välttämättä lainkaan etu. Ostaessani tuon Acerin en kaivannut HDMI-liitäntää, nyt kun ostin uuden koneen sain myös sen. Ostoessani miniläppärini en kaivannut USB 3:sta, nyt sain sen.

Jos maksaa koneesta kolme kertaa enemmän, ja se kestää kolme kertaa pitempään, joutuu myös tinkimään mahdollisuudesta kulkea tekniikan kehityksen mukana. Jos taas ostaa kolme kertaa halvemman koneen, voi ostaa kolme konetta sen 12v aikana yhden sijasta ja aina uuteen vaihtamall päivittää laitteistonsa teknologian tukemaan uudempia interface:jä ja käyttisversioita. Päivityskittejä ostamatta.  Pitkä käyttöikä koneelle ei minun käytössäni ole mikään itseisarvo.

Vihjailusi myös siitä, että juuri kyseisestä ongelmasta olisi joku oma fooruminsa, on myös tosi ilkeää. Kyseessä on AAO-koneen laaja support -keskustelu, jollainen on jokaisesta suuresti myyneestä ja globaalisti käytetystä tuotteesta, ja hyvä että näitä on. Hauilla etsin sieltä samantapaisia vikoja, mikä koneeseeni tuli.

Itse olen oppinut arvostamaan näitä "halpoja markettikoneita", koska nämä Acerit ovat kestäneet yllättävän hyvin kovaa ja tiheää kokopäiväistä käyttöäni. Yli hintansa veroisesti. Ja kun ns. laatumerkit eivät ole kestäneet sen enempää. Siksi olen jo kymmenen vuoden aikana ostanut useampia Acereita itselleni (5kpl) vaimolleni ja pojalleni. Käyttökokemukseni ovat olleet positiivisia. Ihme vikoja ei juurikaan ole ollut (enemmänkin XP-, Vista- ja Ubuntu-ongelmia). Ei kummallisia laitevikoja, paitsi tällainen "kuoleminen" kohtuullisen käyttöiän jälkeen.
 
Ei myöskään yksittäisistä ongelmista tule tuomita jotain laitemerkkiä. Sellainen on pelkkää pahantahtoista panettelua, ellei ole osoittaa selkeitä vikatilastoja.

Minulla ei ole mitään muuta syytä kehua Aceria, muuta kuin voittopuolisesti n.10v hyvät käyttökokemukset. Usein edullisin hinta ominaisuuksiin nähden ja aivan riittävä käyttöikä tarpeisiini.


Lege

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #24 : 25.02.12 - klo:18.08 »
Olet samaa mieltä kanssani siitä, että 4vuoden käyttöikä halpis-mini-läppäri Acer-koneelleni oli aivan kunnollinen. Kuitenkin sinun täytyy heti perään vihjata, että  koneeni olisi sitten ollut joku poikkeuksellisen hyvälaatuinen? Vihjailusi on tahallisen pahantahtoinen, ellet esitä samalla laajoja vikautuvuustilastoja eri merkkisille ja mallisille tietokoneille. Onko sinulla jotain erityistä Aceria vastaan? Saatko kenties palkkaa kilpailevien mallien edustajilta?


En usko, että Ganymede'ellä (vai Ganymedeksellä, miten tuo taipuu? :D) on mitään sen kummempaa Aceria vastaan, mutta voin itsekin todeta näin kannettavia huoltaneena, että ei se Acerin laatu kuluttajakannettavissa mitään järin hyvää ole ollut. Jostainhan se halpa hinta on revittävä. Lämpöongelmat/näytön saranaongelmat ovat yleisimpiä Acerin kuluttajamallien ongelmia. Tosin Acereita myydäänkin varmaan enemmän suhteutettuna muihin, juurikin halvan hinnan takia.

Toisaalta takuuta voisi pitää luotettavuuden mittarina myös, sillä mitä korkeampi takuu, sitä enemmän valmistajakin luottaa tuotteeseen.

http://www.engadget.com/2009/11/17/laptop-reliability-survey-asus-and-toshiba-win-hp-fails/


Itse olen eläkeläinen, joka ostaa ja maksaa koneensa itse, siksi valitsen yleensä halvimpia malleja ja seuraan tarkasti tarjouksia. Useimmat koneistani ovat ja ovat olleet juuri niitä suuresti halveksimiasi "markettikoneita", Kuen uusinkin, ajattele mikä hirvitys: Anttila- Marketin ALE-kone!

Ei markettikoneissa mitään vikaa ole, kuluttajakäyttöön ne on tarkoitettukin, mutta kuluttajakannettavissakin on eroja. Yrityskannettavissa (riippuu toki mallista/valmistajasta) on tehty sillä tavalla, että se rauta on samaa, mutta myydään paremmalla takuulla.

Olisiko minun pitänyt maksaa läppäristäni moninkerroin ja saada "laatua"? Saada kone, mikä 4 vuoden sijasta olisi kestänyt 12 vuotta? Minusta sellainen ylimitoitettu käyttöikä ei ole välttämättä lainkaan etu. Ostaessani tuon Acerin en kaivannut HDMI-liitäntää, nyt kun ostin uuden koneen sain myös sen. Ostoessani miniläppärini en kaivannut USB 3:sta, nyt sain sen.

Itse olen oppinut arvostamaan näitä "halpoja markettikoneita", koska nämä Acerit ovat kestäneet yllättävän hyvin kovaa ja tiheää kokopäiväistä käyttöäni. Yli hintansa veroisesti. Ja kun ns. laatumerkit eivät ole kestäneet sen enempää. Siksi olen jo kymmenen vuoden aikana ostanut useampia Acereita itselleni (5kpl) vaimolleni ja pojalleni. Käyttökokemukseni ovat olleet positiivisia. Ihme vikoja ei juurikaan ole ollut (enemmänkin XP-, Vista- ja Ubuntu-ongelmia). Ei kummallisia laitevikoja, paitsi tällainen "kuoleminen" kohtuullisen käyttöiän jälkeen.

Kannettavat/Pakettikoneet, kestävät _yleisesti_ sen 3-5v. Ei mikään hinta kerro laitteen elinikää. Mutta, kuten sanoin, kuluttajakannettavissakin on eroja. Erilaiset jäähdytysratkaisutkin vaikuttavat aika paljon laitteen käyttöikään.

AMD:n mobiiliprosessoritkin taitavat tuottaa enemmän lämpöä verrattuna Inteliin.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #25 : 25.02.12 - klo:18.35 »
Tarkoitus ei ollut sinänsä tuomita ketään ihmistä, jos siltä tuntui niin pahoittelen. Jos olet onnistunut ostamaan juuri niitä malleja, jotka ovat osoittautuneet kestäviksi niin onnittelen.

Sinänsä huonosti suunniteltuihin teknisiin laitteisiin suhtaudun aina kriittisesti, merkistä riippumatta, sitä en pahoittele.

Mielestäni en antanut kalliille koneelle mitään laatuleimaa vaan sanoin niistä juuri toisinpäin kuin näytät ajattelevan: sanoin, että niiden hintaan sisältyy pidempi takuu ilman että niiden laatu on välttämättä yhtään sen kummenpaa.


Näistä teknisistä asioista:

a. Todellakin tuollaisia tilastoja on julkaistu. Acerit ja HP:n halpismarkettimallit ovat niissä menestyneet todella huonosti. Sen sijaan Asus ja etenkin EEE-mallit ovat olleet aivan kärkipäässä. Esim. perinteisemmät merkit kuten DELLit ovat olleet keskivaiheilla. Erot näissä tilastoissa olivat todella isoja, jo kärkipään ja keskikastinkin välillä. Olen tällaisia nähnyt lehdistössä parikin - varmaan näitä löytyy jos haluaa hakea.

b. Mistä hyvänsä laitteesta voi esim. hajota kovalevy tai akku - näyttää siltä, että laitevalmistajat eivät pysty näiden ongelmia kontrolloimaan nekään.

Sen sijaan kun lukee tämän Foorumin ongelmia, niin monet niistä ovat sellaisia, joilla ei ole mitään tekemistä satunnaisen laatuvaihtelun kanssa, vaan ne kuvastavat lievää huonompaa suunnittelua tai materiaalinvalintoja.

Tällaisia voisi luetella vaikkapa seuraavia, merkistä riippumatta:

- hyvin toteutetusta laitteesta puhaltimet eivät hajoa. Jos hajoavat, niin valmistaja on säästänyt järjettömässä paikassa.
- pölyn kertymisestä laitteen sisälle, voisi siitäkin keskustella että mikä on ollut suunnittelun osaamisaste
- hyvin suunnitellussa laitteessa kovalevyn vaihto ei edellytä laitteen purkamista (Acer)
- oikeilla materiaalivalinnoilla näytön saranat eivät hajoa (Asuksesta väitetty tätä)
- laadukas, oikeastaan ehjä läppäri ei hyydy kerran päivässä Win 7 käyttiksellä (Dell high-end läppäri), ensimmäisen 10 kk:n aikana kunnes osaavat korjata
- laadukas läppäri ei nollaa biosta itsestään (Acer)
- laadukkaasta koneesta ei emolevyn elektroniikka petä muutaman vuoden jälkeen (esim. Soltekin emolevyt)
- laadukkaat virtalähteet eivät vikaannu yli 50%:sti muutaman vuoden jälkeen (LaCie USB-kovalevyt, tietty malli)

Itse epäilit, että Acerin bios hajosi Ubuntua asennettaessa. Tämä olisi ollut merkki erittäin huonosta läppäristä. Tuota en kuitenkaan minä uskonut vaan uskon paremminkin satunnaiseen ongelmaan.

Listaa voisi jatkaa ihan vain tämän Foorumin ongelmien valossa.

c. Oikeastaan missä hyvänsä tuotteessa, jossa vapaa kilpailu toimii, se kaikkein halvin malli, ei useinkaan ole hyvä ostos

d. Toisaalta tilastot ja kokemukset ovat yksi juttu. Asioilla on taipumus myös muuttua ja tietotekniikan laatu merkeittäin ja malleittain voi muuttua hyvinkin nopeasti. Se mihin minä olen viitannut on historia - en väitä osaavani ennustaa tulevaisuutta.

e. Laadun määritelmän esille tuomisessa ei ole mitään pahansuopaisuutta - sitä voi katsoa vaikkapa Wikipediasta.

f. Mielestäni juuri tällaisilla palstoilla on tärkeää tuoda esiin huonoja malleja ja myös malleja jotka näyttävät toimivan poikkeuksellisen hyvin. Tärkeää on myös tietää MIKSI ongelma on syntynyt. Kuten edellä viittasin JOS ongelma johtuu huonosta suunnittelusta tai huonoista materiaalinvalinnoista on syy AIVAN eri luonteinen kuin esim. se, että kovalevy hajoaa. Itse en tekniikan ihmisenä milloinkaan voi hyväksyä, periaatteessa tarkoitushakuisesti, huonosti tehtyjä laitteita. Tarkoitushakuisuus tässä tarkoittaa esim. säästöjä tuotteen valmistuksessa, joka sitten toteutuu ongelmina kuluttajalle. Sen sijaan satunnaiset viat, joille "ei voi mitään" voin kyllä hyväksyä. Mielestäni monet kuluttajat antavat valmistajille aivan liian helposti anteeksi törkeitä toteutuksia, joita ei voi puolustella satunnaisilla ongelmilla.

Tällä ajattelulla ei ole pienintäkään tekemistä muoti-ilmiöiden ja kalliiden laitteiden hypetyksen kanssa. Tällä ei myöskään ole mitään tekemistä sen kanssa, että minkälaista suorituskykyä tai minkälaisia ominaisuuksia kukakin ostaja haluaa.
« Viimeksi muokattu: 25.02.12 - klo:18.51 kirjoittanut Ganymedes »

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #26 : 25.02.12 - klo:19.36 »
Ottamatta sen enempää kantaa minkään merkin hyvyyteen tai huonouteen totesin vain
aiemmin omana subjektiivisena mielipiteenä Acer Onen bios ongelman tyyppivikana. Kokemusta hurjat
kolme konetta, yksi oma Ubuntulla ja kaksi tuttavien XP:tä. Niin kuin Ganymedes totesi niin en minäkään  tällaiseen Acer Onen kaltaiseen bios vikaan aiemmin törmännyt.
Tuli  mieleen tästä Hifitollon aloitusviestistä, kun joitakin vuosia sitten muutamia valvomokäyttöön tarkoitettuja  yritystason HP pöytäkoneita downgreidattiin Vistasta XP:n niin yksi otti ja kuoli totaalisesti asennuksen loppuvaiheella. (Syy tuntematon, kun meni takuuseen)
Eli kysymys: Voisikko käyttöjärjestelmänasennus olla jonkinlainen rasitustesti. Mitä siinä oikeasti tapahtuu?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #27 : 25.02.12 - klo:20.08 »
- oikeilla materiaalivalinnoilla näytön saranat eivät hajoa (Asuksesta väitetty tätä)
Ovat oppineet jotain Asus A8Js:n jälkeen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #28 : 26.02.12 - klo:01.47 »
Hinta laatusuhteella Acer lienee erittäin kilpailukykyinen ja myös paljon myyty kone. Ei mielestäni ole paha maksaa pari kolme hunttia koneesta, jota käyttää neljä viisi vuotta. Se on kuitenkin valintakysymys, eikä silloin pitäisi tulla yllätyksenä, jos koneesta kuulee kriittistä kommenttia.

Acerin laatuun en itse oikein luota. Aikoinaan laskeskelin kuinka monella tuttavalla oli muutaman vuoden ikäinen Acer poksahtanut. Siinä vaiheessa kun luku oli luokkaa 10, päätin että enään ei jaksa laskeskella. Tulee väistämättä mieleen dokumentti hehkulamppuhuijaus ja en yhtään ihmettelisi, vaikka kyseiset koneet suunniteltaisiin kestämään tietyn verran. Aika nopeasti voidaan tuoda uusi kone markkinoille ja sanoa, että tässä ei enään tyyppivikoja ole....

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #29 : 26.02.12 - klo:06.27 »
AMD:n mobiiliprosessoritkin taitavat tuottaa enemmän lämpöä verrattuna Inteliin.
Riippuu prosessorista. Esimerkiksi AMD E-450 APU tuottaa huomattavasti vähemmän lämpöä kuin vastaavantehoinen Intelin tuote.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #30 : 26.02.12 - klo:18.44 »
AMD:n mobiiliprosessoritkin taitavat tuottaa enemmän lämpöä verrattuna Inteliin.
Riippuu prosessorista. Esimerkiksi AMD E-450 APU tuottaa huomattavasti vähemmän lämpöä kuin vastaavantehoinen Intelin tuote.

Ei pidä paikkaansa.. Kyllä AMD:n prossat tuottavat pääosin enemmän lämpöä.

TDP on varmaan ihan hyvä mittari vertaamaan lämpöjä. E-450 TDP on 18W kun taas esimerkiksi vastaavantehoisen (cpubenchmarkin arvoja käyttäen) Intelin N2800 TDP on 6,5W . Sitten jos otetaan esimerkiksi Sandy Bridge mallistosta vähiten kuluttavat, niin päästään samoihin TDP arvoihin kuin tuo E-450, mutta tehoja tuleekin sitten moninkerroin enemmän.
« Viimeksi muokattu: 26.02.12 - klo:18.48 kirjoittanut timbba »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #31 : 27.02.12 - klo:09.07 »
Hmm kuulostaa samantapaiselta ongelmoinnilta kuin eräällä kaverillani. Sillä oli Acerin miniläppäri ja kone toimi miten sattui. Välillä ei käynnistynyt lainkaan, välillä ei suostunut lataamaan akkua jne..
Ystäväni "ratkaisi" ongelman toimittamalla Acerin huitsin nevadaan ja ostamalla Lenovon täyskokoisen läppärin.

Isäukolla Acerin täyskokoinen läppäri ja siinäkin on ongelmia piisannut. Eli näillä kokemuksilla sanoisin että Aceriin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #32 : 27.02.12 - klo:21.42 »
Olen nähnyt hyvää ja huonoa aceria, hyvää ja huonoa ph:tä, hyvää ja huonoa lenovoa...listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jokaisella valmistajalla on maanantai mallinsa. Ubuntu yhteensopivuus paljastuu usein selvittämällä mitä piirejä kone on syönyt ennemminkin kuin kuka koneen nyt on sattunut noista piireistä kasaamaan.

Itselläni on ollut muutamia huomioita kannettavista jotka kyllä voivat olla ihan vääriäkin.

Jos kannettava on halpa ja sisältää paljon kaikkea usein se on merkki koneesta josta tulee ongelmia. Usein halpa ja yksinkertainen kone on toimivampi, vakaampi ja kestävämpi kuin halpa ja paljon härpäkettä oleva kone.  Halpaa konetta metsästäessä usein katselen sen mahku bulkin mallin ja hommaan siihen lisämuistin.

Onkohan muilla saman suuntaisia kokemuksia tai ehkäpä ihan päin vastaisia ?

Yrityskäyttöön tehdyt kannettavat ovat usein vakaampia ja kestävämpiä vaikka niiden specsit voivat olla huonompia. 

Tästä keskustelusta voisi tehdä kyllä jo oman threadin.....

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #33 : 27.02.12 - klo:23.11 »
Tuli sitten eteen tuollainen "mustan ruudun kuolema".  Fujitsu lifebook oli apuna, kun rustailin Puppy Linuxin kanssa, ilman asennusta harjoittelin tuota mainiota kevytkäyttistä. Sitten kun lopetin ja tarkistin vielä, että kone jää kuntoon ja boottaa Ubuntunsa nöyrästi, niin vielä mitä... Muutama valo vaan ja siinä jökötti ruutu mustana.  ;)

Tuo hymiö on tuossa siksi, että ehkä näin tolloa juttua ei edes pitäisi täällä kertoa, mutta olkoon menneeksi, ehkä tästä joku oppii jotain.

Puppy ei suostunut liittymään WLAN verkkooni, jota virkaa tekee 3g-puhelin. Siksi olin kytkenyt puhelimen USB-kaapelilla eth0 yhteydeksi. Se aiheutti sen, että sammutuksen jälkeen, kun se puhelin ja USB-kaapeli olivat edelleen kiinni, kone ei bootannut lainkaan. Ehdin jo kokeilla vaikka millä asennusmedialla ja aina sama juttu. Vasta hetken epätoivon jälkeen keksin nyppästä sen letkun irti. Sitten kone toimi ihan oikein.

Voisin hyvin kuvitella, että melkein mikä tahansa TV-tikku, tai USB-modeemi liittimessä ollessaan aiheuttaa saman. Äkkiseltään voisi ajatella, että kone yrittää bootata USB-laitteelta kuten muistilta, joka ei sitten kelpaa boottiin. Mutta ei se niin monimutkaista voi olla. Eihän muistikaan boottaa, jos ei sen "bootti lippu ole pystyssä." En ole asiantuntija, mutta epäilen yksinkertaisempaa syytä:

USB-linja syöttää myös monessa tapauksessa ulkoiselle laitteelle käyttösähköt. Jos tietokoneen virtalähde ei juuri käynnistyessä sitä pysty syöttämään, nousemaan ylös, se "sakkaa," eikä virtalähteen ylikuormitussuojaus päästä sitä nousemaan ennen sammutusta, ylikuorman poistamista ja uutta käynnistystä. Ja konehan ei tietenkään käynnisty ennen kun kaikki käyttöjännitteet ovat olemassa.

Koneen sisällä olevat vierasesineet ja lika tekevät tietenkin ihan omia kytkentöjään. Huomasin myös kerran yhtä Asusta putsatessani, että kansien ruuvit ovat eri pituiset. Olisi ollut kohtalokasta laittaa ne vääriin paikkoihin, jolloin ne olisivat ylettyneet piirilevyyn kiinni.


EDIT:
Unohdin mainita, että juuri virtalähdeviat tuottava tuollaisia oireita. Ja virtalähteet myös ovat lähes ainoita vanhenevia elektroniikkaosia niiden elektrolyyttikondensaattorien takia. Elkot nim. kuivuvat ja menettävät kapasitteettinsa. Silloin niiden vika ei juurikaan näy mittaamallakaan koska jännite kyllä on olemassa, mutta notkuu juuri käynnistyessä. Se on myös hitaasti syntyvä vika. Sitä hitaampi, mitä laadukkaammat elkot.
« Viimeksi muokattu: 27.02.12 - klo:23.21 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #34 : 28.02.12 - klo:00.03 »
Lainaus
Voisin hyvin kuvitella, että melkein mikä tahansa TV-tikku, tai USB-modeemi liittimessä ollessaan aiheuttaa saman.

Kerran tuttavan vanha Xp-kone teki käynnistettäessä mustan näytön, joten päätin mennä biosiin tutkailemaan tilannetta, että jos sitä vaikka laittais usb aseman ensisijaiseksi käynnistysasemaksi ja pelastaisi tiedostot live tikulla. Hämmästykseni oli melkoinen, kun bios ilmoitti ensisijaiseksi käynnistysasemaksi/laitteeksi MP3-soittimen, joka oli kytkettynä koneeseen. Kyllä sitä tuli ihmeteltyä pienen tovin verran, että miten voi olla mahdollista. Helposti tuli vika korjattua ja samalla tietysti muutos asetuksiin, ettei usb asemaa enää käynnistyksessä oteta huomioon.

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #35 : 19.03.12 - klo:20.59 »
ILOISIA UUTISIA: Sain Acer Aspire One A150-koneeni kuntoon!

Se jäi mysteeriksi, olivatko nuo Ubu 12.04 & Mint -asennusyritykseni sotkeneet koneeni BIOS:in, mutta sekaisin se oli. Ja  käynnistymättömyyden syyksi osoittautui juuri viallinen BIOS.

Kone oli ollut hyllyllä monta viikkoa, ja nyt ajattelin vielä kerran yrittää BIOS Flash:iä, ennen kuin puran koko koneen. Käytin nyt aivan uutta ja eri merkkistä USB-muistitikkua tähän BIOS:in lataamiseen. Tikku oli PNY-merkkinen 32 GB-tikku, minkä olin joku viikko sitten ostanut Expert-liikkeen tarjouksesta. (Käytin Acerin vasemmanpuoleista USB-porttia.)

BIOS-päivitys onnistui ensimmäisellä yrityksellä, ja nopeasti. Virrat päälle Fn + Esc -näppäimiä painaen ja kerran vielä virtanappia. Parikymmentä sekuntia vilkkui virtavalo, kun BIOS latautui ja sitten kone boottasi kuin ei mitään häikkää olisi koskaan ollutkaan.

(Ubu päivityksiä tuli sitten 60 kpl kun oli ollut kone hieman aikaa hyllyllä.)

Mitään rautavikaa ei tässä kuluneessa ja kolhiintuneessa mini-Acerissa siis ollutkaan. (Joten en vieläkään suostu pitämään Acereita surkeina tekeleinä, kuten jotkut kommentoijat ovat syyksi tarjonneet.)



 

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #36 : 20.03.12 - klo:22.08 »
ILOISIA UUTISIA: Sain Acer Aspire One A150-koneeni kuntoon!

Se jäi mysteeriksi, olivatko nuo Ubu 12.04 & Mint -asennusyritykseni sotkeneet koneeni BIOS:in, mutta sekaisin se oli. Ja  käynnistymättömyyden syyksi osoittautui juuri viallinen BIOS.




 

Tuskin,

Itsellä samanen kone ja aikoinaan oliko 2009? asensin siihen susen ja muutaman käyttökerran jälkeen sama tilanne päällä.
Bios päivityksellä alkoi taas toimimaan. Siinä biossissa joka koneessa oli, on kuulemma joku bugi joka aiheuttaa moisen.
Ei vaikuta onko win / linux. Se vaan lakkaa toimimasta tai sitten ei. Noin vastasivat Acerin huollosta aikoinaan kun kysyin takuuhommia, oli meinaan vajaat 6kk vanha kone silloin. Eikä vaikuta mikä käyttis on sisällä.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #37 : 20.03.12 - klo:22.28 »
Mitään rautavikaa ei tässä kuluneessa ja kolhiintuneessa mini-Acerissa siis ollutkaan. (Joten en vieläkään suostu pitämään Acereita surkeina tekeleinä, kuten jotkut kommentoijat ovat syyksi tarjonneet.)
Kaikella kunnioituksella, niin ei tuo nyt kyllä ainakaan luottoja lisää kyseiseen merkkiin. Itse olen omistanut Acerin ja käytellyt lukuisia malleja. Sekä myöskin yrittänyt noita muutamaan otteeseen korjailla.

Henk.kohtaisesti olen sitä mieltä, että Acerin koneet on kaikista huonoimpia budjettiluokan koneita. Mutta myös arvokkaammissa malleissa kyseisellä valmistajalla on kyllä ihan järkyttävän huonoja malleja ollut myynnissä. Heillä on mm. ikävä tapa tunkea SiS:n piirisarjaa yms. ei kovinkaan hyviä rautaratkaisuja malleihinsa. Kaikenlisäksi heillä on ikävä tapa tehdä omia sovelluksia esim. Bluetoothin hallintaan ja näistä tuuppaa monesti löytymään rankasti käyttöä haittaavia bugeja.

Jos itselle laitan kannettavaa niin merkit on (satunnainen järjestys ja joitain harkitsemisen arvoisia merkkejä varmasti jää pois): Asus, HP (poislukien halvimmat mallit), Lenovo, Dell, Toshiba tai Apple. Acerin mallit skippaan ihan järjestään. Myös sen "ammattimallit" joiden olen nähnyt käyvän huollossa jopa viisi kertaa muutaman kuukauden käytön jälkeen ja aina samalla emolevyvialla.

Budjettiluokassa Asus tuntuu olevan laadultaan kyllä ylivoimaisesti paras. Ainakin tripla e sarjan koneet mitä olen nähnyt on fyysisesti ja raudaltaankin todella kestäviä koneita.

Lainaus käyttäjältä: HifiTollo
Käyttökokemukseni ovat olleet positiivisia. Ihme vikoja ei juurikaan ole ollut (enemmänkin XP-, Vista- ja Ubuntu-ongelmia).
Sanonpa vain, että erittäin monet "käyttöjärjestelmäviat" kulminoituu kyllä varsin monesti valmistajan onnettomiin koodaustaitoihin.
« Viimeksi muokattu: 20.03.12 - klo:22.45 kirjoittanut qwertyy »

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: RATKAISTU: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #38 : 21.03.12 - klo:21.09 »
Itselleni riittää, että tämä sinun surkeaksi tuomitsemasi rauta toimii taas mainiosti! (Kirjoittelen tätä juuri kyseisellä A150:llä.)

Samoin perheeni kaksi muuta Acer-läppäriä ja yksi Acer työasema.

Kiinnostavampaa kuin riidellä koneeni merkin laadusta tässä ketjussa, olisi kuulla lisää kommentteja BIOS:n mahdollisesta vikaantumisesta asennustilanteissa, ja niiden korjaamiskokemuksista.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: RATKAISTU: Voiko Ubuntu-asennusyritys rikkoa BIOS:in?
« Vastaus #39 : 21.03.12 - klo:21.17 »
Kiinnostavampaa kuin riidellä koneeni merkin laadusta tässä ketjussa, olisi kuulla lisää kommentteja BIOS:n mahdollisesta vikaantumisesta asennustilanteissa, ja niiden korjaamiskokemuksista.
:)  Nimen omaan. 

Tässä osoite missä voi jatkaa acer keskustelua: http://www.acer.fi/ac/fi/FI/content/contacts Lopukoot se tässä topicissa nyt tähän.