Kirjoittaja Aihe: MediaPCn kovalevyt  (Luettu 2146 kertaa)

Pjotor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 291
    • Profiili
MediaPCn kovalevyt
« : 21.02.12 - klo:15.29 »
Suunnittelen tässä kokoonpanoa kovalevyjen suhteen Mythbuntu laatikkoa varten  ja siitä mietintöä...
Ajattelin asentaa järjestelmän SD-adapterin avulla muistikortille (hiljainen), siispä vinkkejä tähän.
Mitä osioita kannattaa kortille tehdä? Rinnalle tallennus tilaksi tulee normaaleja ide kovoja pari kolme. Nuo kovot olisi hyvä saada nukkumaan kun niillä ei ole käyttöä. Onnistuuko?
Ohhoh!

juyli

  • Vieras
Vs: MediaPCn kovalevyt
« Vastaus #1 : 21.02.12 - klo:20.29 »
Ajattelin asentaa järjestelmän SD-adapterin avulla muistikortille (hiljainen), siispä vinkkejä tähän.
SD=SecureDigital? http://fi.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital
Nuo lienevät kohtuuttoman hitaita medioita. Eikä niiden tallennuskapasiteetti ole kovin suuri.
SSD-levyt taas olisivat nykypäivää, mutta valitettavasti hintavia. http://fi.wikipedia.org/wiki/SSD
Levyjä voi käpistellä hdparm -ohjelmalla, mutta tuolloin on kyllä tiedettävä, mitä on tekemässä - ja manuaalit tarkkaan luettuna. http://linux.fi/wiki/Hdparm

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: MediaPCn kovalevyt
« Vastaus #2 : 21.02.12 - klo:20.45 »
Itse olen käyttänyt mediatoistimessa (toistaa MythTV sisältöä palvelimelta) Compact Flash (CF) korttia, jonka olen todennut ihan riittäväksi. Tietääkseni noita saa nopeampina kuin SD-kortteja. Toinen plussa oli, että se toimii melko yksinkertaisella sovittimella IDE-liitännässä, mutta nyt kun vaihdoin SATA:aan jäi ylimääräinen sovitin (+yksi huonokuntoinen, mahdollisesti toimiva) ja itse tehty 3,3 V johto (tekee regulaattorilla sopivamman jännitteen). Ihan hyvin tuo toimii, mutta tuntuu hitaalta jos tekee useampaa levyhakua yhtäaikaa (esim. päivityksiä ei kannata asentaa taustalla). Boottikaan ei ole erityisen pitkä, varmaan lyhyistä hakuajoista johtuen. Kortti itsessään on Transcendin 4 Gt palikka 133x nopeudella.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: MediaPCn kovalevyt
« Vastaus #3 : 21.02.12 - klo:21.39 »
SD=SecureDigital? http://fi.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital
Nuo lienevät kohtuuttoman hitaita medioita. Eikä niiden tallennuskapasiteetti ole kovin suuri.

Mull on Pentaxin K5 -järkkärissä 32 Gt SD-kortti, ja muistaakseni tuosta oli vielä tuplastikin isompi olemassa. Kyllä ne riittävät nopeallekin kameralle, mutta en osaa tietsikkakäytöstä niinkään sanoa. Jos pieniä tiedostoja pitää tallentaa suuria määriä, niin siinä nuo flässit ovat melkoisen hitaita.

Pjotor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 291
    • Profiili
Vs: MediaPCn kovalevyt
« Vastaus #4 : 21.02.12 - klo:23.30 »
Homman ideanahan on juuri se (Korjatkaa jos olen ihan metsässä) että järjestelmän osio on tuolla sd-kortilla ja kaikki tallentaminen sitten tapahtuu noille normi kovoille. Ja tästä kysymys juurikin, että millainen osiointi kannattaa tehdä?
Kenties vain / osio kortille? Kannattaako tempille tehdä oma osio? jne?

Juu juu ja tiedetään, että sd-kortti on vähän ratkaisu, mutta halpa ja muun kokoonpanon rinnalla ei häpeä.  ;D


Siivottu -Storck
« Viimeksi muokattu: 22.02.12 - klo:05.32 kirjoittanut Storck »
Ohhoh!

juyli

  • Vieras
Vs: MediaPCn kovalevyt
« Vastaus #5 : 22.02.12 - klo:19.27 »
Homman ideanahan on juuri se (Korjatkaa jos olen ihan metsässä) että järjestelmän osio on tuolla sd-kortilla ja kaikki tallentaminen sitten tapahtuu noille normi kovoille.

Itse käyttöjärjestelmän ei kannata olla hitailla ulkoisilla/siirrettävillä muisteilla (Jos kyseessä ei ole jokin muistiinladattava Live-CD tai -tikkuversio). Noita miniSD,  microSD, SDHC, SDXC voi toki käyttää datan tallentamiseen. Yleensä noilla korteilla (joita mm. kameroissa on tarkoitus käyttää) on tiedostojärjestelminä fat/vfat, joka ei ole mielekäs tiedostojärjestelmä. Linux/Unix -tiedostojärjestelmiä toki on korteille asennettavissa, mutta mahdollisesti yleiskäyttöisin tiedostojärjestelmä olisi (kun Windowssiakin käytetään) NTFS.
Yleisimpien korttien koko on senverran pieni, ettei niitä kannata alkaa osioimaan.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: MediaPCn kovalevyt
« Vastaus #6 : 22.02.12 - klo:20.40 »
Joo, nopeuden saat varmaan selville kokeilemalla.

Käyttiksen oletuspartitiointi on varmaan ihan rittävä - ei niitä partitioita kannata niille IDE-levyille sirotella. Siitähän tulisi varsin haavoittuva järjestelmä (tai eikös niitä ajettu alas aina kun pystyy?).

En kyllä heti keksi mistä tuo Windows ja NTFS tähän säikeeseen tulee -NTFS:äähän ei vikaherkkänä ja huonona korjattavana (Ubuntussa) kannata puhtaassa Ubuntu-käytössä ottaa, ei etenkään systeemille. Oletuksena tulee ext4 mikä lienee paras valinta ellei joku keksi miksi ext2 tai ext3 olisi parempi juuri tuolla levytyypillä.

Joten lyhyesti - kokeilisin nopeutta ihan asennuksen oletuksilla.