Kirjoittaja Aihe: Onko W-lan-kortti rikki? (RATKAISTU)  (Luettu 7217 kertaa)

Storck

  • Vieras
Vs: Onko W-lan-kortti rikki? (RATKAISTU)
« Vastaus #20 : 24.02.12 - klo:19.36 »
pikkalle, onko pakko jokaisessa viestissä lihavoida tekstiä ??

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onko W-lan-kortti rikki? (RATKAISTU)
« Vastaus #21 : 24.02.12 - klo:19.41 »
...
Tämä boottausongelma ei mielestäni ollut mikään ihme, sillä P3-tietokoneeni on vuodelta 2000, ja käyttämäni W-lan-kortti vuodelta 2006. Tästä W-lan-kortista ei varmasti vuonna 2000 tiedetty yhtään mitään, joten joten koneeni Biosin suunnitelleet kaverit eivät ole osanneet ennakoida sitä, mitä kaikkia asetuksia ja jippoja pitää ottaa huomioon vuosien päästä. Biosin viimeinen versio, jonka latasin koneeseeni, on vuodelta 2001.
...

Ok. Kysehän tässä on vain siitä, että halutaan tietää perimmäinen syy, jotta jatkossa osataan epäillä vastaavaa ja opastaa muita.

Tuo kuvaamasi voi olla syy, jos kerran teit nuo temput, mitä asiaa et kertonut aiemmin. Tämä on kuitenkin oletettavasti vain osa totuutta. Tuo olisi koko totuuskin jos kone ei oikeasti boottaisi - kysehän nyt oli siitä, että Linux käyttöjärjestelmä ei latautunut (tai mihin kohtaan sen nyt jäikään - ei käy ilmi kuvauksestasi). Toinen asia oli se, että Windows-käyttöjärjestelmä kyllä latautui.

Taustalla voi silti olla rautaongelma. Nimittäin yksi asia mitä ajurit tekevät, on rautaongelmien korjaus. Nyt voisi ajatella, että Windowsin ajuri on tehty paremmin eli siinä on osattu korjata tämä tietty rautaongelma. Ei liene sinänsä mikään suuri ihme, jos kortti on tehty vain Windowsia varten.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Onko W-lan-kortti rikki? (RATKAISTU)
« Vastaus #22 : 24.02.12 - klo:20.15 »
pikkalle, onko pakko jokaisessa viestissä lihavoida tekstiä ??

Ei ole pakko lihavoida

Eihän minun ole mikään pakko lihavoida tekstiä, jos se herättää palstalla pahennusta. Olen vuosien varrella tottunut siihen, että kirjoitan muutamat avainsanat lihavoidulla fontilla, sillä silloin lukijat saavat nopeammin käsityksen asiasta.

Monet palstan lukijat ovat asiantuntijoita, jotka jo muutaman lihavoidun avainsanan nähtyään ovat heti perillä asiasta, vaikka eivät koko tekstiä lukisikaan. Muutamien avainsanojen lihavoinnilla pyrin siis helpottamaan ja nopeuttamaan keskustelun seuraamista.


pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Onko W-lan-kortti rikki? (RATKAISTU)
« Vastaus #23 : 24.02.12 - klo:20.25 »
...

...

Ok. Kysehän tässä on vain siitä, että halutaan tietää perimmäinen syy, jotta jatkossa osataan epäillä vastaavaa ja opastaa muita.

Tuo kuvaamasi voi olla syy, jos kerran teit nuo temput, mitä asiaa et kertonut aiemmin. Tämä on kuitenkin oletettavasti vain osa totuutta. Tuo olisi koko totuuskin jos kone ei oikeasti boottaisi - kysehän nyt oli siitä, että Linux käyttöjärjestelmä ei latautunut (tai mihin kohtaan sen nyt jäikään - ei käy ilmi kuvauksestasi). Toinen asia oli se, että Windows-käyttöjärjestelmä kyllä latautui.

Taustalla voi silti olla rautaongelma. Nimittäin yksi asia mitä ajurit tekevät, on rautaongelmien korjaus. Nyt voisi ajatella, että Windowsin ajuri on tehty paremmin eli siinä on osattu korjata tämä tietty rautaongelma. Ei liene sinänsä mikään suuri ihme, jos kortti on tehty vain Windowsia varten.

Koneessa voi olla rautavika

Tässä vanhassa P3-koneessani voi hyvinkin olla rautavikoja, sillä se on ollut käytössä yli 10 vuotta. Koska kone näillä virityksillä toimii riittävän hyvin, niin se riittää minulle. Tietyt mittausohjelmat pyörivät siinä hyvin, ja nyt sillä pääsee nettiinkin. Se täyttää hyvin eläkemiehen autotallikoneelle asetetut vaatimukset.

Koneeni on niin vanha, että mahdollisia rautavikoja ei kenenkään kannata alkaa siitä etsimään, sillä se on pelkkää ajanhukkaa. Kun koneeseen tulee toiminnan estävä vakava rautavika, niin silloin se viedään kierrätyskeskukseen. Korvaavan vanhan tietokoneen (ehkä siinäkin on rauta vialla) löydän kyllä jostakin melkein ilmaiseksi, sillä  ihmiset eivät viitsi taistella näiden vanhojen romujen kanssa. Minä olen koko ikäni korjaillut elektroniikkalaitteita, joten minä jaksan vielä taistella.




Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onko W-lan-kortti rikki? (RATKAISTU)
« Vastaus #24 : 24.02.12 - klo:20.41 »
Joo, koneen tilanne ja arvo kyllä selvisi jo heti alussa, pelkkä merkkijono "P3" sen kertoi. Tilanne on kuitenkin mielenkiintoinen, joten siksi monikin halusi asiaa selvittää, luulisin.

Rautavialla viittasin oikeastaan tähän kortin toimintaa - onko se sitten varsinainen vika vai "kummallista suunnittelua" on sitten oma asiansa - mahdollisesti tehty toimimaan vain tietyillä ajureilla, jotka osaavat asian korjata. Sinänsä onhan noita erikoisia näytönohjaimiakin joilla Linux ei boottaa.

No yhtäkaikki, hyvä että toimii ja mahdollisesti tuo tapa jonka löysit on se ainoa mahdollisuus.

... ei minua nuo lihavoinnit häiritse ...  ;D

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Onko W-lan-kortti rikki? (RATKAISTU)
« Vastaus #25 : 24.02.12 - klo:20.58 »
... ei minua nuo lihavoinnit häiritse ...  ;D
Ei minuakaan. Jokainen kirjoittakoon miten kirjoittaa, kunhan pysyy asiassa ja asiallisella linjalla.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.