Kirjoittaja Aihe: Säätietojen oikeellisuus  (Luettu 1515 kertaa)

NimimErkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Säätietojen oikeellisuus
« : 10.02.12 - klo:08.20 »
Tämä ei ehkä ole varsinaisesti Ubuntunkäyttöasiaa mutta täältä voine ainakin aloittaa asian jäljittämisen.

Ubuntun (10.04) paneelin kelloon voi lisätä säänäytön. Siitä näkee, millainen ilma on ulkona ikkunaverhoja avaamatta saati menemättä sinne itse  ;D. Nytkin mittari näyttää -27 astetta C, paikkakuntana Vantaa. Hrr.

Mutta mutta. Ilmatieteenlaitoksen sivujen mukaan Helsinki-Vantaan viimeisin säähavainto klo 7.40 Suomen aikaa on -22,4 astetta. Olen ennenkin huomannut aika isoja eroja Ubuntun ja FMI:n lämpötilojen välillä, ja rupesin nyt selvittelemään, mistä Ubuntu saa tietonsa. Jostakin tämän sivuston ketjusta ymmärsin, että tietolähde olisi NOAA, ja kuinka ollakaan, siellähän on Helsinki-Vantaan sää aivan eri näköinen kuin Ilmatieteenlaitoksella!

Olisi mielenkiintoista tietää, mistä nämä erot johtuvat. NOAA:n sää perustuu METARiin, Ilmatieteenlaitos kertoo vain, että havaintoasema on Helsinki-Vantaa. Ei kai siellä nyt kuitenkaan kahta erillistä havaintoasemaa ole, joiden välillä lämpötilaeroa viitisen astetta!?!

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Säätietojen oikeellisuus
« Vastaus #1 : 10.02.12 - klo:11.30 »
Mulla on paneelissa sama härpäke. Lisäksi katson myös ilmatieteen laitoksen sivua, jos kiinnostaa tarkempi säätieto, ja olen huomannut saman jutun.

METAR on lentopaikan säätilan kertova sanoma eli havaintopaikka on siis lentoasema. Havaintopaikkoja on kuitenkin paljon muitakin. Ilmatieteen laitoksen sivuilla voit valita minkä havaintopaikan säätila näytetään kohdassa "paikalliset säähavainnot". Tosin siellä ei näytä olevan Vantaalta kuin lentoasema.

Meilläpäin (Kuopiossa) oletus on Savilahden havaintoasema, joka on käytännössä keskellä kaupunkia. Lisäksi voi katsoa myös niitä lentoaseman tietoja, mutta eipä ole tullut koskaan vertailtua kumpi on lähempänä noita paneelin tietoja.

Eroahan voi tulla, jos vaikka havainnot on tehty eri aikaan.

NimimErkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Säätietojen oikeellisuus
« Vastaus #2 : 10.02.12 - klo:11.52 »
METAR on lentopaikan säätilan kertova sanoma eli havaintopaikka on siis lentoasema. Havaintopaikkoja on kuitenkin paljon muitakin. Ilmatieteen laitoksen sivuilla voit valita minkä havaintopaikan säätila näytetään kohdassa "paikalliset säähavainnot". Tosin siellä ei näytä olevan Vantaalta kuin lentoasema.

Asia kiinnosti niin paljon että kysäisin Ilmatieteenlaitokselta ja vastaus tuli nopeasti. Helsinki-Vantaalla mitataan kuin mitataankin lämpötiloja kahdesta eri paikasta, ja tuo METARin mittauspisteen lämpötila voi tosiaan poiketa viisikin astetta siitä toisesta, jota käytetään Ilmatieteenlaitoksen verkkosivuilla. Ihmettelin eroavaisuuksia myös ilmanpainelukemissa, mutta se on toinen tarina eikä todellakaan taida enää kuulua Ubuntun käytön piiriin!  :D