Kirjoittaja Aihe: Tietotekniset kuviot  (Luettu 1970 kertaa)

samja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Tietotekniset kuviot
« : 09.02.12 - klo:12.41 »
Tietotekniset kuviot

Muistaakseni Skype siirtyi Microsoftille. En tiedä, että mikä mahdollisuus on jatkossa esim Linux-väellä olla mukana Skypen käytössä. Vastaavia esimerkkejä löytynee.

Aiheena on sellaiset tuotteet, jotka on laajasti kansalaisten käyttämiä. Voi kuulostaa hyvälle, että tuotteita ylipäätään tehdään, mutta käytännössä johtava markkinaosuus ei välttämättä yhdistä ihmisiä, vaan voi erottaa heitä.

Miten paljon asioita ajatellaan näin yleiseltä kannalta? Miten taataan se, että eri järjestelmiä käyttävät kansalaiset (tai eri tahot) voivat olla keskinäisyhteydessä mahdollisimman tehokkaasti ja taloudellisesti? Eikö yhteiskunta vastaa tällaisista kuvioista ollenkaan? Pitäisikö, tai kenen pitäisi?

En tiedä onko vastaavaa aihetta jossain. Voi siirtää jos on.
Yleisfoorumi:  http://ajatusmylly.net

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Tietotekniset kuviot
« Vastaus #1 : 09.02.12 - klo:13.00 »
minä oon kyll Skypen vakiokäyttäjä, vaikka olenkin suljettujen ohjelmistojen vastustaja ja olen olen ollut vaatimassa yhteentoimivien ja siinä mielessä mieluusti myös avointen ohjelmistojen käyttöä ensisijaisesti julkishallinnossa, koska se on tärkeää myös kaikille yrityksille ja yksityisille henkilöille.

Jos huomasit, niin minä en ole huippukriittinen suljetuillekaan ohjelmille, jos ne ovat yhteentoimivia muiden kanssa. ...vaikka en MS:stä tykkääkään... hyväksyn kuitenkin esim. Googlen ja Applen... olkoot vaikka kuinka ristiriitaista. Ne ovat kun sentään vahvoja (nykyään) vastavoimia MS:lle...

Valitettavasti Skypen linux-versio laahaa selvästi winkkariversiota jäljessä eikä tuskin MS:n omistuksessa rako kiinni kiri.

Eli Googlen vastaava vois olla vaihtoehto, muttku meidänKIN porukkamme on jo Skypeen tottunut ja nmuilla on winkkari käytössään ja yhdellä Mac. ...eikä noi SIP-palvelut oikein vakuuta ja innosta
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

samja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Vs: Tietotekniset kuviot
« Vastaus #2 : 09.02.12 - klo:13.06 »
Jos huomasit, niin minä en ole huippukriittinen suljetuillekaan ohjelmille, jos ne ovat yhteentoimivia muiden kanssa.

Joo. Tällainen pitäisi hyväksyä myös avoimien kannattajan. Kyseessähän on käytännön maailma.


Valitettavasti Skypen linux-versio laahaa selvästi winkkariversiota jäljessä eikä tuskin MS:n omistuksessa rako kiinni kiri.

Voi olla, mutta ongelma on selvemmin suuremmassa kuvassa. On vähän huono, että jokin asia on vaikka Googlen tai Microsoftin hyväntahtoisuudessa, josta nämä voivat sitten kerätä pisteitä.


HTML5 on eräs suurempi juttu, jossa erilaiset kilpailevat toimijat ovat yhteisellä linjalla liikkeellä ja järkisyistä. Eikö ajatusta voisi vähän laajentaa? Ei varmaan ihan liiaksi, mutta siinä kuin milloinkin järkevää.
Yleisfoorumi:  http://ajatusmylly.net

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tietotekniset kuviot
« Vastaus #3 : 09.02.12 - klo:13.11 »
Itsekin valitettavasti jouduin kaveriporukassani toteamaan, ettei Skypelle ole (vielä?, vieläkään?, tjms.) korvaajaa. Kahden henkilön välillä keskustelussa (ääni ja/tai teksti) toimisi varmaan ihan hyvin joku muukin, mutta useampia kun on niin äänipuolella ei ole oikein mitään yhtä toimivaa tai parempaa. Videopuolella toivoisin Skypeen tuen (tosin taitaa olla maksullisena, mutta sittenkään tuskin Linuxille) videopuheluille. Siitä olisi joskus hyötyä. Lisäksi käytössä on Steam (chattinä siis), jota en itse käytä kuin Windowsilla.

Useamman käyttäjän chatin haluaisin siirtää IRC:hen, mutta en ole vielä onnistunut. ;)
Mumblea/murmur:ia yritin saada testiin, mutta siinä tuli jotain outoja ongelmia. Pitäisi kokeilla uudestaan.

Eli Googlen vastaava vois olla vaihtoehto
Ei ainakaan Google Talk -sovelluksesta ole. Oletko kokeillut? Mielestäni se on viime vuosituhannelta monessa suhteessa, eikä sillä pysty tekemään useamman henkilön puheluja.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

samja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Vs: Tietotekniset kuviot
« Vastaus #4 : 16.02.12 - klo:08.08 »

http://www.itviikko.fi/uutiset/2012/02/15/microsoft-skype-ei-kelpaa-ciscolle/201223293/7

Cisco ei vastusta kauppaa sinänsä, mutta olisi toivonut EU:n asettavan sille sellaisia ehtoja, jotka varmistavat "paremman standardeihin pohjaavan yhteentoimivuuden".

Eli miksi joku yksittäinen yritys joutuu ottamaan erikseen tällaisen agendalle?
Yleisfoorumi:  http://ajatusmylly.net