Kirjoittaja Aihe: Firefox-ongelma  (Luettu 2968 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Firefox-ongelma
« : 05.02.12 - klo:10.51 »
Kirjoitin tänne aiemmin oudosta ongelmasta, kun Firefox oli alkanut ehdottaa nettipostissa liitteenä olevan valokuvan avaamista Elokuvasoittimella (Totem). Sain asian omalla koneellani hallintaan, vaihtamalla oletussovellusta. Nyt kuitenkin vaimon koneelle on ilmaantunut sama ongelma. Oletussovellusta ei tässä kuitenkaan ole mahdollista vaihtaa, kun jpg-kuvaa ei ole koko sisältövalikoimassa toisin kuin omalla koneellani oli, eikä Firefoxin keinoin ole mahdollista lisätä uutta sisältötyyppiä ja sille oletusohjelmaa.

Mistä ihmeestä tässä nyt on oikein kysysmys, ja miksi selain on alkanut sekoilla tällaisten perusasioiden kanssa. ???

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Firefox-ongelma
« Vastaus #1 : 05.02.12 - klo:11.49 »
Just tuon takia olen vaihtanut selaimeksi Chromen. Firefox päivittyy niin, ettei perässä pysy. Ongelmaan en enään muista ratkaisua, kyllä joku sen selittää.

e. kokeile Thunderbirdiä, jos ei jo ole käytössä.
« Viimeksi muokattu: 05.02.12 - klo:13.24 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Firefox-ongelma
« Vastaus #2 : 05.02.12 - klo:13.35 »
Just tuon takia olen vaihtanut selaimeksi Chromen. Firefox päivittyy niin, ettei perässä pysy. Ongelmaan en enään muista ratkaisua, kyllä joku sen selittää.

e. kokeile Thunderbirdiä, jos ei jo ole käytössä.

Itsekin olen miettinyt selaimen vaihtoa, mutta Chrome ei houkuta yhtään ja Opera on integroitu huonosti Unityyn. Firefox 10:ssä tulee mukana kuitenkin yhteensopivuutta parantavia ominaisuuksia, kuten lisäosien parannettu tuki uusille versioille.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

juice82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Firefox-ongelma
« Vastaus #3 : 05.02.12 - klo:16.10 »
Just tuon takia olen vaihtanut selaimeksi Chromen. Firefox päivittyy niin, ettei perässä pysy. Ongelmaan en enään muista ratkaisua, kyllä joku sen selittää.

e. kokeile Thunderbirdiä, jos ei jo ole käytössä.

Itsekin olen miettinyt selaimen vaihtoa, mutta Chrome ei houkuta yhtään ja Opera on integroitu huonosti Unityyn. Firefox 10:ssä tulee mukana kuitenkin yhteensopivuutta parantavia ominaisuuksia, kuten lisäosien parannettu tuki uusille versioille.

Itse ainakin liputan tuon Chromiumin puolesta, eipä ole juurikaan ubuntussa tullut Firefox:sia käytettyä! Googlella ei tietääkseni ole vielä näppejä pelissä Chromiumin kanssa, Chrome asia erikseen?!

Pöytäkone: Ubuntu 16.04 LTS + Win 10 Pro. Läppäri 1: Ubuntu Mate 16.04 LTS. Läppäri 2: Debian Jessie Xfce.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Firefox-ongelma
« Vastaus #4 : 05.02.12 - klo:16.44 »
Chromium on avoimen lähdekoodin versio Chromesta. Chrome perustuu Chromiumiin. Eroa näillä on lähinnä nimessä, logossa ja joissakin ominaisuuksissakin (kuten lapsilukot).
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Firefox-ongelma
« Vastaus #5 : 05.02.12 - klo:17.00 »
Eh, tuota, en minä nyt lähde selainta vaihtamaan sen vuoksi, että jonnekin konffitiedostoon jossakin pitäisi kirjoittaa joku rivi, mutta kun tietäisi minne. Jossakin ovat tallessa nuo oletusohjelmat eri liitännäisille, ja sitä tiedostoa pitäisi päästä räpläämään. Onnetonta vain, että hyvä selain sekoilee perusasioissa tällä tavalla. Toinen ongelma Firefoxilla on se, että se sammuu hitaasti ja jää hetkeksi "kytemään" taustalle. Win7:ssa olen joutunut sammuttelemaan sitä joskus jopa tehtävienhallinnan kautta pakottamalla.

Jotenka: missäs nuo Firefoxin sisältöliitännäisten tiedot ovat, ja miten sinne voi lisätä, kun ei selain itsessään anna sitä tehdä?

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Firefox-ongelma
« Vastaus #6 : 05.02.12 - klo:23.33 »
Sisältöliitännäiset, tai liitännäiset (ja lisäosien) hallinta: CTRL+SHIFT+A, Työkalut-valikosta kohta Lisäosat.

Mutta parempi varmaan avata Ohje-valikosta "Tietoja ongelmatilanteisiin" kohta. Siinä on heti alussa kohta "Koostamisasetukset" tai  suoraan osoiteriville: about:buildconfig. Luulisin tästä olevan apua.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Firefox-ongelma
« Vastaus #7 : 06.02.12 - klo:08.41 »
Sisältöliitännäiset, tai liitännäiset (ja lisäosien) hallinta: CTRL+SHIFT+A, Työkalut-valikosta kohta Lisäosat.

Mutta parempi varmaan avata Ohje-valikosta "Tietoja ongelmatilanteisiin" kohta. Siinä on heti alussa kohta "Koostamisasetukset" tai  suoraan osoiteriville: about:buildconfig. Luulisin tästä olevan apua.

ML

Ei tällä nyt ollut mitään tekemistä alkuperäisen ongelman kanssa. Lisäosat ovat eri juttu kuin oletusohjelmat. OUTOA tässä Linux-versiossa on, että Työkalut-valikossa on kohta Sisältöliitännäisten hallinta ja edelleen sitten Muokkaa > Asetukset >Ohjelmat, jossa on samantapainen valikko. Mitään noihin ei pysty kuitenkaan lisäämään. Jpeg-kuvalle ei ole mitään oletusohjelmaa (eikä millekään muullekaan kuvatiedostolle), ja Firefox ehdottaa Elokuvasoitinta, joka on aivan väärä ohjelma. Oikein olisi Firefox itse tai sitten esim Kuvankatselin (eog).

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Firefox-ongelma
« Vastaus #8 : 06.02.12 - klo:19.31 »
Minulla Firefoxin(10) asetuksissa on mahdollisuus valita uusi apuohjelma tai sovellusten tiedot kohdasta poistaa nykyinen ohjelma.
Tässä esimerkkinä irc, koska jpegille ei ole asetettu apuohjelmaa(enkä tiedä kuinka tehdään).

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Firefox-ongelma
« Vastaus #9 : 09.02.12 - klo:19.57 »
Minulla Firefoxin(10) asetuksissa on mahdollisuus valita uusi apuohjelma tai sovellusten tiedot kohdasta poistaa nykyinen ohjelma.
Tässä esimerkkinä irc, koska jpegille ei ole asetettu apuohjelmaa(enkä tiedä kuinka tehdään).

Kyllä se on mahdollista, JOS se oletusohjelma listassa on. Mutta kun sitä ei jpegille ollut, ja selain yrittää avata postiliitteiden kuvat Totemilla, joka on väärin. Tästä oli kysymys.