Kirjoittaja Aihe: Ajureiden asentaminen uuteen koneeseen  (Luettu 2231 kertaa)

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Ajureiden asentaminen uuteen koneeseen
« : 02.02.12 - klo:18.44 »
Olen tässä lähiaikoina kasaamassa uutta konetta, johon laitan Ubuntun. Mites kun kone on kasattu ja käyttis asennettu, niin toimiiko tämä aivan samalla tavalla kuin silloin, kun olen Winukan korvannut Ubuntulla, kun olen asentanut vain ne Laiteajureissa näkyvät ajurit?

Eli ajureiden asennus, kun eikös ole tärkeää asentaa emolevyn BUSMASTER- ja AGP-ajurit? Niin miten tämä tehdään Ubuntulla, vai tehdäänkö ollenkaan?

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Ajureiden asentaminen uuteen koneeseen
« Vastaus #1 : 02.02.12 - klo:18.52 »
Varmaan aika harvassa uudessa koneessa on koko AGP-väylää.

Mutta asiaan. Pelkän GNU/Linuxin asennushommassa ajureiden suhteen tarvitse tehdä sen enempää kuin asennettaessa GNU/Linux Windowsin rinnalle. Eli jos Linuxissa on tarvittavat ajurit olemassa koneellesi tai jos ne saa sieltä Laiteajureista asennettua, niin sitten se toimii. Jos taas jollekin osalle ajurit puuttuvat niin niistä Windows-ajureista pääsääntöisesti ei ole mitään apua. On siis siinä mielessä yhdentekevää asennatko Ubuntun koneeseen yksikseen vai Windowsin rinnalle.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Ajureiden asentaminen uuteen koneeseen
« Vastaus #2 : 02.02.12 - klo:19.06 »
Ookei. Kiitos selvennyksestä.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ajureiden asentaminen uuteen koneeseen
« Vastaus #3 : 05.02.12 - klo:18.53 »
...
kun olen Winukan korvannut Ubuntulla, kun olen asentanut vain ne Laiteajureissa näkyvät ajurit?
...

Vielä sellainen lisäys edellisiin, että minun kokoonpainoillani tuossa kohdassa "Laiteajurit" näkyy vain nVidian näytönohjaimen ajurit, jos näkyy niitäkään. Tuo on itseasiassa harhaanjohtava suomennus - englanninkielisessä lukee "Additional drivers".

Eli oikeasti on kyse vaihtoehtoisista ajureista, joista voi olla hyötyä tai ei ole. Joten siis niidenkään lataaminen ei ole mitenkään pakollista, noin yleisesti ottaen. Kaikki välittömästi tarpeellinen asentuu koneelle jo varsinaisen asennuksen (ja sen päivityksien) mukana - tämä poikkeaa siis melko radikaalisti Windowsin tyypillisestä asennuksesta.

Kuten edellä jo mainittinkin, jos koneella on rinnakkain Ubuntu ja Windows, niin kumpikaan järjestelmä ei ole riippuvainen toisen toiminnasta, ei ajureiden eikä minkään muunkaan suhteen sen jälkeen kun ne ovat käynnissä (käynnistyslataaja on vähän eri asia).

Oksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Ajureiden asentaminen uuteen koneeseen
« Vastaus #4 : 06.02.12 - klo:13.51 »
Okei, no ei sitten tarvi murehtia niistä.