Kirjoittaja Aihe: Ubuntun käynnistyslatain  (Luettu 1579 kertaa)

vko

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun käynnistyslatain
« : 31.01.12 - klo:19.21 »
Asensin Ubuntun vanhaan nurkissa lojuneeseen tietokoneeseen, johon olin aikojen kuluessa liittänyt poistoon menneistä tietokoneistani  ylijääneitä kovalevyjä alkuperäisen lisäksi 3 kpl. Ihan vain huvikseni ja tietysti kun halusin tallennustilaa ja vanhat tiedostot käyttöön.

Hämmästykseni oli suuri kun Ubuntun käynnistyslatain tarjosi sujuvasti käyttööni XP:n lisäksi Win2000:n ja Windows Me:n. Ihan pyytämättäni. Ne jopa toimivatkin. En edes muistanut niitä olleen noilla ylimääräisillä levyillä. Ei XP ainakaan ollut tiennyt noista mitään.

Kyllä Linux on edistynyt käytettävyydessä hämmästyttävää vauhtia. Ensi tutustumiseni 6 vuotta sitten oli pettymys. Kolme vuotta sitten tutustuin ensimmäisen kerran Ubuntuun ja olin vaikuttunut.

Daneli

• Käyttäjä
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Ubuntun käynnistyslatain
« Vastaus #1 : 31.01.12 - klo:19.50 »
 :) Kiva kuulla kokemuksistasi. Linuxiin siirtymisessä on monesti tuskansa. Aina ei tiedä onko itse tullut paremmaksi vai käyttöjärjestelmä.

juyli

• Vieras
« Vastaus #2 : 31.01.12 - klo:22.46 »
Hämmästykseni oli suuri kun Ubuntun käynnistyslatain tarjosi sujuvasti käyttööni XP:n lisäksi Win2000:n ja Windows Me:n. Ihan pyytämättäni. Ne jopa toimivatkin.

Grub kaivaa ihan kiitettävästi käyttöjärjestelmiä koneen kiintolevyosiolta.
Tuo toimii myös irroittavilta massamuisteilta kuten USB-tikut.
Mutta onhan tuosta tehokkaasta etsimisestä/löytämisestä myös haittansa, jos joitakin käynnistys -osioita ei haluaisi oletuksena valikkoon.
Tuosta tosin selviytyy editoimalla konffitiedostoja tai esim. /boot/grub/grub.cfg -tiedostoa (ei suositeltavaa).

oh1xe

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.02.12 - klo:13.44 »
:) Kiva kuulla kokemuksistasi. Linuxiin siirtymisessä on monesti tuskansa. Aina ei tiedä onko itse tullut paremmaksi vai käyttöjärjestelmä.

Ja hetken Ubuntun käytön jälkeen tuskaa on winukan käyttö..  ;)