Kirjoittaja Aihe: Systerin vanha WindowsXP kuntoon - miten?  (Luettu 19416 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Systerin vanha WindowsXP kuntoon - miten?
« Vastaus #60 : 21.05.12 - klo:15.44 »
Ja vasta nyt koittaa h-hetki, matkalla systerin mikron luo ...  :-\

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Systerin vanha WindowsXP kuntoon - miten?
« Vastaus #61 : 22.05.12 - klo:10.13 »
Kovin myöhään tulee, mutta kokeileppas fossiili käskyttää tarkistamaan seuraava tuolla XP koneella.

Käynnistä valikko --> Suorita.. --> kirjoita komento "msconfig" ilman heittomerkkejä --> Palvelut välilehdeltä varmista, että "Windows Audio" palvelun kohdalla on varmasti täppä. Tuon voisi kuvitella olevan ehkä palvelu, minkä joku optimointiohjelma voisi kytkeä pois käynnistyksestä.
Kiitos selkeästä ohjeesta, jolla yritin palauttaa ääntä koneeseen. Ruksi oli tarvittavassa paikassa ja kaikkialla muuallakin.

Laitehallinnassa on iso kysymysmerkki Multimedian kohdalla, eli laitehallinta ei näe, mikä on äänipiiri yms. Yritin päivittää ohjainta masiinan mukana tulleilta levykkeiltä kuten "Drivers & Utilities Version 01/2006 bf", mutta XP ei löytänyt. Sitten etsin haulla Netistä, joitakin ajureita löytyi, mutta ei multimediaan. Emolevyllä on oma ajurilevynsä, mutta sekään ei auttanut.

Olisi ihan kiva kokeilla linux-levyllä, mutta aika ei nyt riitä. Yksinkertaisinta on kipaista mikroliikkeeseen ja ostaa usb-porttiin liitettävä pikkuinen äänimokkula.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Systerin vanha WindowsXP kuntoon - miten?
« Vastaus #62 : 01.07.12 - klo:22.08 »
Lainaus
Laitehallinnassa on iso kysymysmerkki Multimedian kohdalla, eli laitehallinta ei näe, mikä on äänipiiri yms. Yritin päivittää ohjainta masiinan mukana tulleilta levykkeiltä kuten "Drivers & Utilities Version 01/2006 bf", mutta XP ei löytänyt. Sitten etsin haulla Netistä, joitakin ajureita löytyi, mutta ei multimediaan. Emolevyllä on oma ajurilevynsä, mutta sekään ei auttanut.

Itse kun viimiksi asentelin Windowssin, niin latasin Realtekin sivulta ääniajurin. Muut ajurit Emon valmistajan sivulta. Olen kyllä niin uuno, että en tiedä mitä vastaa lspci Windows ympäristössä. Usein joku Realtekin piiri. DirectX sekoitaa välillä ja toivottavasti moinen tuli pistettyä myös. Mystiikka on järjestyksessä ja välillä näytön-ohjain tai äänikortin ajuri pitää pistää uusiksi. Ja onhan mikserissä niitä asetuksia...

Itse olen käyttänyt XP+SP3 asennuslevyä ja toivonut, että koneen sarja nro kelpaa tai valmistajan asennusmediaa jos on (helpottaa kun siinä on ne ajurit valmiina). Suosin puhdasta asennusta. Ja levy kahteen osaan. Datat ja softat (siis ne ajurit ja asennettavat) toiselle levylle. Ja kun saa asennuksen tehtyä levystä image talteen. Sellaisen palautus kestää muutaman minuutin verrattuna tuntien pähkäilyyn.

XP on suht. nopea. Vistaa en voi suositella.... Kyllä W7 kestää aikansa myös. Hienoa kun koneet myydään Windows valmiiksi asennettuna. Jos ei laitevalmistajan asennusmediaa ja ei oikein tietoa raudasta niin kyllä siinä tulee pitkä päivä. Joskus ajurien lataus voi kestää kauan....Muistan kerran kun emon ajureita haalittiin tunteja.. ei vaan löytynyt servua joka olisi antanut... Mieluiten asennan Ubuntun jos kasaan tutulle koneen - sanon vain että aikaikkuna ei piisaa W:lle tai molemmille.

Ps. Pitää muistaa myös käyttöoikeudet. Siskolta pois oikeus asentaa ohjelmia. Erillinen tili sitä varten.
Rajaa paljon mömmöjen asentumismahdollisuuksia. Tästä ei tainnut olla mainintaa mainiossa ketjussa,
jossa vastaajien osaaminen ja ajatukset olivat hyvin kirjavia.
« Viimeksi muokattu: 01.07.12 - klo:23.21 kirjoittanut Postimies »

sepi666

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Systerin vanha WindowsXP kuntoon - miten?
« Vastaus #63 : 02.07.12 - klo:23.13 »
Voisikohan syynä olla liian monta käynnistyvää/käynnissä olevaa sovellusta, tuppaa vaa yllättäen tulemaan kun asentelee kaikenlaista koneelle,  Käynnistä valikko/suorita ja kirjoita msconfig ja sieltä käynnistys osiosta klikkailee sieltä käynnistyksessä turhaan käynnistyvät sovellukset pos päältä. tämä nopeuttaa ainaskin käynnistystä.

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Systerin vanha WindowsXP kuntoon - miten?
« Vastaus #64 : 04.07.12 - klo:09.31 »
Minulla meni aikoinaan Windows XP niin kaoottiseen tilaan ja kun laitetoimittajan mukana ei koskaan ollut tullut mitään alkuperäisiä asennuslevyjä vaan itse olin ottanut kopiot, ei esim. päivittäminen uuteen Service Packiin onnistunut ollenkaan. Järjestelmä keskeytti kaiken päivitystoiminnan. Siksi otin koko XP:tä korvista kiinni ja heitin jorpakkoon enkä ole sitä sen koomin kaivannut. Minulle riitti tuollainen pelleily. En tule tikullakaan koskemaan enää yhteenkään Windows-järjestelmään, sillä minulla ei ole siihen mitään pakottavaa tarvetta.

Vaikka topicin aloittaja saisikin XP:n toimimaan kunnolla tuossa koneessa kannattaisi nakata rinnalle myös vaikkapa Linux Mint MATE ja tuunata työpöytä nätiksi nuorelle neidille. Poikani tyttökaverikin aluksi aristeli Linuxin käyttöä mutta nyt vajaa vuosi myöhemmin käyttää sitä jo enemmän kuin Windows XP:tä.
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04