Kirjoittaja Aihe: Tietokoneen käynnistysongelma  (Luettu 7609 kertaa)

tomilli

• Käyttäjä
    • Profiili
Tietokoneen käynnistysongelma
« : 27.01.12 - klo:09.19 »
Mikähän voisi olla kyseessä kun pöytätietokone ei virran kytkemisellä käynnisty kuin noin joka toinen kerta. Puolet kerroista ruutu jää mustaksi ja ei reagoi kuin pakkobuuttiin virtanappulasta. Silloin yleensä lähteekin toimimaan. On vaan ärsyttävää ku joutuu aina ootteleen koneen vieressä lähteekö päälle vai ei.
Tätä on jatkunu jo kuukausia ja latasinkin jo toisen käynnistyslataajan (muistaakseni grub2) mutta ongelma jatkuu. Koneena on fujitsu siemens ja näyttöinä on ollu eri dellejä.
Onko nyt kyseessä jokin rautavika vai jokin ubuntun käynnistyksessä?

Tempo

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Tietokoneen käynnistysongelma
« Vastaus #1 : 27.01.12 - klo:10.51 »
Mulla oli joskus samanlainen juttu omalla koneella.    Hommaan auttoi kun asensin linuxin uudelleen, taisi olla joku bitti poikittain jossain niin häitsi tuota käynnistymistä.  
Tietty voi olla että sulla on joku muu juttu siellä mutta koita vaikka käynnistyykö livelevy ekalla.  Jos se käynnistyy ja kaikki toimii niin vaihtoehdoiksi jää että on bitti poikittain tai kovalevyssä jotain häsää (ehkä)   Joskus olen huomannu että muistikampoihin jää jotain tökkimään vastaan (kannettava mulla käytössä).  Virtajohto irti ja akku irti niin taas käynnistyy oikein.  Sulla oli vissiin pöytäkone?
Läppäri aikakausi alkaa olla lopuillaan. (lopen kyllästynyt läppäreihin)
Fujitsu siemens E5925 EPA, Intel core 2 duo, 8 G ram, SSD, yms yms......

Ja linkki pääte ohjeisiin-------->http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=32091.msg282369#msg2823

petteriIII

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.01.12 - klo:12.09 »
Jokaisella asennuskerralla tiedostot sijoittuvat kovalevylle hieman eritavalla ja eripaikoista hakeminen on aina hieman erinopeuksista. Kun koneen boottaa niin se suorittaa lukemattomia ohjelmia haettuaan ne ensin kovalevyltä. Ohjelmat tekevät lukemattomia asetuksia ja joskus jotain asetusta ei voi tehdä ennenkuin joku muu on asetettu.

Kun asiat toimivat normaalisti on ohjelmien asetuksien välissä tarkat asettumisajat. Asettumisaika ei ole vakio vaan vaihtelee hieman senmukaan onko toiminta mekaaninen vaiko sähköinen ja kuinka koneen lämpötilat ovat  jakautuneet yms.  Kun lisäksi ohjelmat haetaan kovalevyltä niin niiden hakuajat riippuvatkin vähän siitä mihin asennusohjelma on kyseisen ohjelman sijoittanut joten asettumisajat vaihtelevat vähän ja useamman ohjelman tehdessä asetuksia saattaakin eri ohjelmien hieman erilaiset hakuajat sekoittaa joten joskus boottaus onnistuu ja joskus ei.

Siis täytyy päättää haluaako boottauksesta nopeaa vai varmatoimista. Todella varmatoiminen on monta kertaa hitaampi.

- varmaankin SSD-kovalevy on tässä suhteessa parempi, mutta ei se immuuni ole.
- siis todellakin uudelleenasennus auttaa.

khaosaming

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.01.12 - klo:12.11 »
Mikähän voisi olla kyseessä kun pöytätietokone ei virran kytkemisellä käynnisty kuin noin joka toinen kerta. Puolet kerroista ruutu jää mustaksi ja ei reagoi kuin pakkobuuttiin virtanappulasta.
------------------------------
Onko sinulla ulkoisia kovalevyjä tai muita laitteita, jotka voisivat vaikuttaa asiaan? Ota USB-levy irti aina ennen sammutusta ja käynnistystä.

tomilli

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.01.12 - klo:13.49 »
Kiitos vastauksistanne!

PetteriIII:  tämä ubuntu on asennettu vajaa puoli vuotta sitten, eli ongelmat alkoivat melkeen heti sen jälkeen. Luuletko että uudelleenasennus olisi silti ainoa ratkaisu?

khaosaming: mitään usb-laitteita ei ole jatkuvasti kiinni. Tosin lataan joka päivä podcasteja puhelimeen jolloin irroitan laitteen puhelimesta enkä tietokoneen irrota taltio- komennolla. Voiko se tuosta häiriintyä?

Noobisurffari: En oikeen jaksa uskoa että kovalevyssä itsessään olisi vikaa. Täytyypä silti kokeilla fdiskillä. Uudelleenasennushan se luultavasti auttais mutta kurjaa sekin tollaisen takia on tehdä.

Tempo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.01.12 - klo:13.59 »
Juu ei välttämättä olekaan kovossa mitään vikaa mutta kannattaa tarkistaa.    Harmillista se onkin asentaa uusiksi ja hommaa siinä hiukan on kun ottaa talteen omat tiedostot yms.....
Aika usein vaan uudelleen asennus auttaa ja kaikki toimii taas.     Mulla taas ei auttanu kun version vaihto vanhempaan niin alkoi kaikki toimia  :D  (ubuntu 11 ei siis toiminu mutta 10 toimii hienosti)
Läppäri aikakausi alkaa olla lopuillaan. (lopen kyllästynyt läppäreihin)
Fujitsu siemens E5925 EPA, Intel core 2 duo, 8 G ram, SSD, yms yms......

Ja linkki pääte ohjeisiin-------->http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=32091.msg282369#msg2823

welmar

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.01.12 - klo:14.05 »
Jos menee uudelleen asennukseksi niin tee ainakin oma /home osio ja miksei myös oma /etc niin on paljon pienempi vaiva jos joutuu uudelleen samaan tilanteeseen.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 27.01.12 - klo:16.58 »
Mielestäni tuossa kannattaisi ensin selvittää se, että latautuuko käynnistyslataaja, Grub vai jääkö kone nalkkiin ennen tätä?

Painele siis shift-näppäintä joka kerta - pääsetkö aina Grub-valikkoon?

Jos Grubiinkaan ei pääse, niin kannattaa katsoa bios-asetukset läpi - tai ainakin laittaa kaikki nopeutukset ja piilotukset pois jotta näkee mitä se kone tekee. Löytyvätkö kovalevyt järjevässä ajassa?

Jos Grubiin aina pääsee, niin ongelma on käyttö/ohjelmistojärjestelmän latauksessa. Bios-asetukset vaikuttavat tähänkin - ajatko varmasti tehdasasetuksilla tai sen johdannaisilla? Jollet ole varma, niin palauta tehdasasetukset ja muuta tarvittavat kuten kovalevyt takaisin oikeiksi sen jälkeen.

Muutoin käyttöjärjestelmän latautumiseen vaikuttaa kaikki rauta, onko joku viallista, esim. CD, tehdyt räätälöinnit, asennetut driverit jne.

Uudelleenasennus on mielestäni aivan viimeinen konsti. Siitä ei yleensä ole mitään muuta hyötyä kuin se, että saa kaikki omat viritykset ammuttua mäkeen. Jos kuitenkin ne palautat tai /home:n palautus ne palauttaa, niin hyötyä ei ole tämänkään vertaa.

Joka tapauksessahan tuo vaikuttaa lähinnä epämääräiseltä rautavialta tai joltakin omalta viritykseltä joka vaikuttaa jotakin bootissakin. Esim. silloin kun emolevyn komponentit alkavat olla kuilun partaalla, tuollaista tapahtuu.

Jotenkin päättelen kysymyksestäsi, että tuo ongelma on ilmaantunut vähitelleen eikä yhtäkkiä jonkun episodin jälkeen softapuolella - tyypillinen emolevyongelma, mutta se voi olla parannettavissa oikeammilla bios-asetuksilla tai vaikkapa paremmalla kovalevyllä.

Kinnari

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 28.01.12 - klo:19.00 »
Aika usein vaan uudelleen asennus auttaa ja kaikki toimii taas.     Mulla taas ei auttanu kun version vaihto vanhempaan niin alkoi kaikki toimia  :D  (ubuntu 11 ei siis toiminu mutta 10 toimii hienosti)
Mulla tuli vastaan myös vastaava FujitsuSiemens joka toimi suunnilleen ok 10 versiolla mutta jo 11.04 oli liikaa. Näyttö jäi usein pimeäksi eikä mitään tapahtunut, joskus kone kuitenkin käynnistyi. Kone ei kuitenkaan ole kuin 3-4 vuotta vanha ja muistiakin siinä oli riittävästi 1Gt
Asensin siihen PepperMintin ja nyt se toimii moitteettomasti

tomilli

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 30.01.12 - klo:14.49 »
Ganymedes: Joo kyllä minä alan kans epäillä kovasti tuota rautavikaa. Mitään omia virityksiä en ole tähän laittanut viimeisimmän asennuksen jälkeen. Täytyypä kokeilla sitä biosin säätämistä ja jos ei auta niin sitte tyydyn kohtalooni ja käynnistelen uudelleen kunnes kone tilttaa lopullisesti.
Kiitos vastauksista kaikille!

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 30.01.12 - klo:15.31 »
Ganymedes: Joo kyllä minä alan kans epäillä kovasti tuota rautavikaa. Mitään omia virityksiä en ole tähän laittanut viimeisimmän asennuksen jälkeen. Täytyypä kokeilla sitä biosin säätämistä ja jos ei auta niin sitte tyydyn kohtalooni ja käynnistelen uudelleen kunnes kone tilttaa lopullisesti.
Kiitos vastauksista kaikille!

OK, kokeile säätää biosta - onhan siihen mahdollisesti päivityksiäkin ...

Sitten noiden jälkeen, ennen "koneen vaihtoa" ja tyytymistä nykytilanteeseen:

- nyt kun en tiedä, että pääseekö Grubiin aina vai ei, niin en tiedä tuleeko ongelma vasta sitten kun kovalevyltä yritetään ladata käyttistä. Tosin ladataanhan Grub:kin kovalevyltä, mutta eri tavalla joten sikäli, ehkä, eri tilanne

- no, joka tapauksessa vika voi olla vain kovalevyssä tai sen ohjaimessa. Kokeile eri ohjainta. Ehkä kaikki SATA-reiät ovat saman SATA-ohjaimen takana (ovatko?), mutta voithan kokeilla asentaa IDE-levylle ja katsoa toimiiko se

- voit myös hankkia erillisen SATA-ohjaimen, eivät nykyään kalliita, ja käyttää siltä. Voi olla hankalaa käyttää systeemilevynä, ehkä ei, en ole Ubuntulla kokeillut. Joku varmaan osaa kommentoida tätä enemmän. Uskoisin kyllä että toimii suht. koht. helposti, mutta kannattanee selvittää etukäteen.

Itse kokeilisin ensin tuolla IDE-levyllä - siis jo edellä mainittujen temppujen jälkeen - koska niitä on varastossa eikä tarvitsisi hankkia mitään uutta kokeilun suorittamiseksi. Ja todellakin kannattaa kokeilla ilman lisälaitteita.

vartsu

• Käyttäjä
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.01.12 - klo:15.46 »
Pakko kysyä varmistukseksi tämä: Sanoit että mitään usb laitteita ei ole kiinni. -Ok
Mitenkäs printteri? Onko olemassakaan / onko kiinni ja missä.

Meinaan oma koneeni tekee usb printterin kanssa todella hauskan tempun, jos printterissä on virrat päällä kun buuttaan kestää 1-5 min ennenkuin tulee edes bios postausta. Toisinaan taas menee hetkessä läpi. Arvaa vaan menikö tovi tajuta / muistaa koko printerin olemassa olo.
Vika kun antaa ymmärtää jotain ihan muuta :) Jälkeenpäin nauratti ja taisi siinä muutama voimasanakin päästä  ::)
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

tomilli

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 30.01.12 - klo:17.53 »
No perhana. Onhan se tosiaan tuo printteri usbilla. Ja siihen tulee virta samaan aikaan kun tietokoneeseen, ne kun ovat saman kauko-ohjatun pistorasian takana.
 Otanpa piuhan irti ja seurailen oliko ongelma tosiaan siinä. Ja jos ei niin sitten testaan sitä kovalevyn ohjaimen muuttamista.
Kiitti vinkeistä taas.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 30.01.12 - klo:19.06 »
...
Ja jos ei niin sitten testaan sitä kovalevyn ohjaimen muuttamista.
...

Tarkoitin sitä, että teet uuden asennuksen IDE-levylle. Irrota tämä nykyinen levy kokonaan. Näin tehden on siis täysin turvallinen kokeilu, jossa vanhaa ei vahingossakaan muuteta. Nopeastihan tuon ongelman käsittääkseni saisit jos se vaivaisi uuttakin asennusta.

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #14 : 30.01.12 - klo:19.33 »
Jos hommaat erillisen sata-ohjaimen pysy loitolla VIAn piirillä varustetuista tekeleistä. Omassa masiinassani on ollut kotelon ruuvit auki siitä lähtien kun sellaisen hankin. Aina silloin tällöin, joskus viikkojen jälkeen joskus tuntien jälkeen ohjain menettää yhteyden kovalevyyn ja on pakko kiskaista johto irti, liittää takaisin ja (linuxissa) käynnistää uudelleen (windows tukee hotswappausta kiltisti ja sallii tehdä tämän ilman uudelleenkäynnistystä).
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #15 : 30.01.12 - klo:20.27 »
Kyllä se Linuxkin tukee SATA-levyjen hotswappausta. Itse olen ainakin harrastanut sitä, tuskin VIAn ohjainpiirillä kuitenkaan. Joskus lisäsin palvelimeeni levyn käynnistämättä uudelleen ja joitakin kannettavien levyjä olen kytkenyt noin, jotta saan tiedot kopioitua.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

petteriIII

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 30.01.12 - klo:21.19 »
Muuten tuon mustan näytön saa todennäköisti toimimaan painamalla CTRL-ALT-f1  ja perään: CTRL-ALT-f7. Jouduin käyttämään tätä vanhaa konstia asentaessani 12.04:ää.
- ei tämä kuitenkaan vikaa korjaa, mutta eipä täydy bootata ja joskus myöhemmin vika saattaa poistua jonkun päivityksen yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 30.01.12 - klo:21.21 kirjoittanut petteriIII »

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 30.01.12 - klo:21.28 »
Muuten tuon mustan näytön saa todennäköisti toimimaan painamalla CTRL-ALT-f1  ja perään: CTRL-ALT-f7. Jouduin käyttämään tätä vanhaa konstia asentaessani 12.04:ää.
- ei tämä kuitenkaan vikaa korjaa, mutta eipä täydy bootata ja joskus myöhemmin vika saattaa poistua jonkun päivityksen yhteydessä.

Tuokin on mahdollista. Silloin tuohon aiemmin kysyttyyn Grubbiin pääsisi joka kerta ... ei ole kommentoitu sitä yllä ... kysehän olisi vain X:n latausongelmasta.

JaniAlander

• Profiili
« Vastaus #18 : 30.01.12 - klo:21.41 »
Kyllä se Linuxkin tukee SATA-levyjen hotswappausta. Itse olen ainakin harrastanut sitä, tuskin VIAn ohjainpiirillä kuitenkaan. Joskus lisäsin palvelimeeni levyn käynnistämättä uudelleen ja joitakin kannettavien levyjä olen kytkenyt noin, jotta saan tiedot kopioitua.

Itse en saa levyä palautettua liitettäväksi liitettyäni sen fyysisesti uudelleen. Ehkä en vaan osaa. Windowsin kanssa levy ilmestyy takaisin käytettäväksi Exploreriin ilman mitään komentorivitemppuja.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #19 : 30.01.12 - klo:22.30 »

Itse en saa levyä palautettua liitettäväksi liitettyäni sen fyysisesti uudelleen. Ehkä en vaan osaa. Windowsin kanssa levy ilmestyy takaisin käytettäväksi Exploreriin ilman mitään komentorivitemppuja.

Jaa-a. En tiedä. Ero voi tietysti olla myös ajuritasolla. Viimeksi olen kokeillut AMD:n piirisarjan SATA-ohjaimella ja sitä ennen Nvidian piirisarjalla. Viimeksi käytin työpöytää ja levy toimi kuten ulkoiset levyt, kun taas edellisellä kerralla käytin komentoriviä ssh:n läpi, joten en tehnyt sen kummempaa kuin tarkistin levyn tunnistuneen dmesg:in listauksesta sekä osioin ja liitin sen paikalleen (ja sitten lisäilin fstabiin yms. tarpeellista).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.