Kirjoittaja Aihe: Ubuntu kaatuilee  (Luettu 1891 kertaa)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Ubuntu kaatuilee
« : 23.01.12 - klo:23.42 »
Mistä voi johtua että mun pari viikkoa vanha Ubuntuni on ruvennut kaatuilemaan? Kaikki näyttäis olevan kunnossa, hiiri liikkuu ym. mutta en pysty sulkemaan sivuja enkä tekemään mitään ilman uudelleenkäynnistystä.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu kaatuilee
« Vastaus #1 : 24.01.12 - klo:00.23 »
Mikä Ubuntu on kyseessä?

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 663
    • Profiili
Vs: Ubuntu kaatuilee
« Vastaus #2 : 24.01.12 - klo:08.44 »
Windows on pilannut käyttäjät, sillä Windowsin uudelleenasennus on melkoinen työ ja ihmiset ovat tottuneet pitämään uudelleenasennusta viimeisenä ja epätoivoisena tehtävänä. Mutta Ubuntun uudelleenasennus on niin nopeaa että tällaiset epämääräiset viat kannattaa korjata uudelleenasentamalla mikäli koneeseen ei ole vielä asennettu monia erikoistoimintoja - muuten erikoistoimintojen asentaminen ei yleensä kannata.

Esimerkiksi minun koneessani vierähtää itse asennukseen vain varttitunti.

Kannattaa hakea uusi asennuslevykkeen kuva jokakerta mikäli käytettävissä on 8M tai nopeampi nettiyhteys - CD:n polttaminen ei kannata vaan kannattaa tehdä USB-muistitikku.

Mikäli koneessa on alfa-versio (nyt 12.04) on uudelleenasennus ainoa mielekäs keino mikäli kone on jo alkanut temppuilemaan.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Ubuntu kaatuilee
« Vastaus #3 : 24.01.12 - klo:11.13 »
Vähän offtopicina: Ubuntuun pitäisi tulla vastaava toiminto kuin Windows 8:ssa, oliko se nyt Refresh vai mikä, mutta kuitenkin sellainen, joka asentaa käyttöjärjestelmän osittain uudelleen puuttumatta käyttäjän tiedostoihin ja jopa ohjelmiin. Ubuntussa tämä on varmasti hankalampaa järjestelmän luonteen vuoksi (esim. pakettijärjestelmä), mutta kuitenkin joku toiminto, joka asentaa järjestelmän ohjatusti uudelleen säilyttäen tiedostot ja vaikka ohjelmatiedot, joiden perusteella se asentaa ohjelmat uudelleen. Nämä tiedot voisi siirtää väliaikaisesti vaikkapa pilveen.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Ubuntu kaatuilee
« Vastaus #4 : 24.01.12 - klo:11.27 »
Jos levy on osioitu järkevästi uudelleen asennus onnistuu tuhoamatta mitään tärkeää, ainakin oma /home osio olisi hyvä olla jossa on omat tiedostot ja miksei myös /etc osio mistä löytyy asetuksia ja mm. ohjelmalähteet.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Ubuntu kaatuilee
« Vastaus #5 : 24.01.12 - klo:11.30 »
Jos levy on osioitu järkevästi uudelleen asennus onnistuu tuhoamatta mitään tärkeää, ainakin oma /home osio olisi hyvä olla jossa on omat tiedostot ja miksei myös /etc osio mistä löytyy asetuksia ja mm. ohjelmalähteet.

Jos ymmärsin oikein, nämä tiedostot on itse otettava talteen. Viittasin tuolla mainostamallani toiminnolla, että ohjattu uudelleenasennus nimenomaan tekisi tämän itse.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu kaatuilee
« Vastaus #6 : 24.01.12 - klo:20.14 »
Mistä voi johtua että mun pari viikkoa vanha Ubuntuni on ruvennut kaatuilemaan? Kaikki näyttäis olevan kunnossa, hiiri liikkuu ym. mutta en pysty sulkemaan sivuja enkä tekemään mitään ilman uudelleenkäynnistystä.

Tuossa on monta asiaa.

1.
Yhtäkkiset kaatuilut johtuvat helposti muistivirheistä. Muistia voi tarkistaa helposti painelemalla Grub-menussa shift'Iä, siis bootissa, siitä saa menun jossa on muistin tarkistus. Sama onnistuu live-levylläkin.

2.
Tosin järjestelmäsihän ei ole oikeasti jumissa, vaan X temppuilee. Uudelleenkäynnistystä EI tarvita eikä muisti oletettavasti ole vikana (kannattaa kuitenkin varmistaa asia, koska varmistaminen on nopeaa).

Tuon tilanteen saat "korjattua", painamalla Alt - SysReg (tai lukee PrintScreen) - k (siis kirjain k). Tämä tappaa X:n joka sinulla on jumissa. Lainausmerkit tulevat siitä, että tilanne on kuitenkin ikävä, koska kaikki ohjelmat suljetaan suoraan ja siis editoinnit menetetään jms. X käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Muitakin tapoja on, mutta ne eivät ole helpompia eikä nopeampia.


3.
Se mistä tämä tilanne johtuu eli X menee jumiin, vaikea sanoa, koska tällaista olen huomannut monissa Ubuntu versioissa. Yleensä se tapahtuu silloin kun tekee paljon raahaa&pudota toimintoja muiden ohjelmien yli tai jotain ...

... jostain luin, että voisi johtua vaikkapa Logitech hiiriajureista, joka minulla ainakin on yhteinen nimittäjä näillä koneilla jotka temppuilevat. Yleensä, jos tällaista raahaa & pudota juttua ei tee, niin ei järjestelmäkään mene jumiin.


4.
Järjestelmän uudelleenasennuksesta oli kirjoitettu yllä paljon. En ole välttämättä kaikesta samaa mieltä:

- Windowsissa järjestelmä todella voi mennä solmuun, jota ei-ammattilainen ei osaa aukaista. Ammattilainen sen kuitenkin osaa. Windows hidastuu hyvin nopeasti, joten uudelleenasennusta ei sinänsä voi tuomita.
- Linuxissa uudelleen asennus on yleensä ihan turhaa, jos ei itse ole mokannut. Esim. käyttänyt väärän version pakettilähteitä tai tehnyt itse jotakin todella hölmöä ... itse tein juuri e.m. mokan
- tuollainen "vanhojen asioiden talletus" uudelleenasennuksessa kuulostaa hyvältä. Toisaalta se on yleensä erittäin huono idea, koska miksei ongelma juuri olisi näissä "ohjelmissa" tai "konfiguroinneissa", jotka "vanhat asiat" siis talletetaan eli siis mikään ei lopulta parane? Toisinsanoen tämä soveltuu vain henkilöille, jotka oikeasti ymmärtävät mitä ovat tekemässä. Sitten jos oikeasti ymmärtää, niin miksi sitten asentaisikaan uudestaan, koska yleensähän se on ihan turhaa?
- experteillä ja kokeilijoilla toki on USEITA tilanteita joissa uudelleenasennuksen haluaa tehdä. Tällöin vanhojen asetusten talletus on nopeuttava toimenpide. Tällöin pienet konfigurointiongelmatkaan eivät haittaa, koska tekijä on expertti.
- Ubuntussa on jo nyt ihan hyvä tapa säilyttää vanhat asetukset. Windowsissa ei ole.
- Ubuntun asennus tai uudelleen asennus on toki hyvin nopea. Windowsissa vastaavasti erittäin hidasta ajureineen, ohjelmineen ja päivityksineen (valmistajakohtaiset ovat parhaimillaan siedettäviä, mutta esim. OEM-versiosta käsin tajuttoman hidasta, kömpelöä ja virhealtista. Monet valmistajakohtaisetkin ovat lähes sietämättömiä)
- edellämainittu alfa/beta-versiosta eroon pääsy on toki hyvä syy asentaa järjestelmä uudestaan
« Viimeksi muokattu: 24.01.12 - klo:20.25 kirjoittanut Ganymedes »