Kirjoittaja Aihe: LTSP oletusistunto-ongelma  (Luettu 1510 kertaa)

Traien

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
LTSP oletusistunto-ongelma
« : 16.01.12 - klo:11.07 »
Jo pidempään palvelleesta Ubuntu 10.04 palvelmiesta sanoi kiintolevy työsopimuksensa irti ja varapalvelimen käyttöön ottaessani päätin testiksi asentaa käyttöjärjestelmäksi uusimman 11.10 version. Muuten onnistui hienosti, mutta Unityn totesin aivan karmeaksi, eivät osaa käyttäjätkään sitä käyttää, joten poistin koko virityksen ja asensin perinteisen gnomen. Muuten kaikki toimisi hienosti, mutta  vastaan tuli erittäin kiusallinen ongelma, mistä ovat kärsineet muutkin.

Sisään kirjauduttaessa on aina erikseen Asetuksista valittava istunnoksi gnome. Muuten sisäänkirjautuminen ei onnistu, vaan tulee herja ""Failed to load session "ubuntu"". Olen lukenut ongelmaan ratkaisuehdotuksia ja luonut /var/lib/tftpboot/ltsp/i386/lts.conf:in ja kirjoittanut siihen seuraavat rivit ja kokeillut niistä eri varianttejakin:
LDM_XSESSION="gnome-session --session=classic-gnome"
LDM_SESSION="gnome-session --session=gnome-fallback"
Mikään ei kuitenkaan auta, ja kyllä, olen lts.conf:in muokkaamisen jälkeen myös ajanut ltsp-update-imagen.

Tietäisiköhän kukaan tähän mitään järkevää ratkaisua? Lukemani perusteella kyse on bugista, mutta noilla säädöillä ovat monet saaneet kuitenkin toimimaan. Itse en saa. Ja käyttäjäthän valittavat, jos joutuvat joka kirjauksessa valitsemaan gnomen erikseen - ja vieläkin enemmän, jos joutuvat opettelemaan Unityn. Ja toimivatkohan muistitikutkaan Unityn kanssa oikein, ainakin 10.04:sessa toimivat vain Gnomessa, KDE:ssä ja Xfce:ssä eivät.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: LTSP oletusistunto-ongelma
« Vastaus #1 : 16.01.12 - klo:11.38 »
LDM_XSESSION="gnome-session --session=classic-gnome"
LDM_SESSION="gnome-session --session=gnome-fallback"
Mikään ei kuitenkaan auta, ja kyllä, olen lts.conf:in muokkaamisen jälkeen myös ajanut ltsp-update-imagen.

En ole hetkeen näitä testannut, mutta edellisessä (11.04) näytti tällainen toimivan. Enempää en osaa nyt auttaa.

http://www.linux-archive.org/edubuntu-user/503715-ldm-xsession-edubuntu-11-04-a.html

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Traien

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: LTSP oletusistunto-ongelma
« Vastaus #2 : 18.01.12 - klo:12.48 »
Kiitos, sain toimimaan.