Olen käyttänyt Ubuntua suurin piirtein 6 vuotta. Olen silti amatööri. Osaan kaikki perusjutut ja asennukset, mutta vaikeammat jutut tuottavat päänvaivaa. Olen kuitenkin ollut 95% tyytyväinen Ubuntuun, enkä koskaan enää kuvitellut asentavani pöytäkoneeseen mitään Windows-versiota, ei edes Ubuntun rinnalle. Ei mistään syystä. Niin tosiaan kuvittelin...
Mutta pari päivää sitten alkoi pikku hiljaa tapahtua pieniä juttuja...
Ensin vaimo alkoi valittaa, ettei Aapelin Poks enää toimi. No, se ei ollut vakavaa. Mutta kun eilen illalla havaitsin, että en enää pääse millään selaimella Sampo Pankkiin, alkoi lievä huoli hiipiä ohimoon. Tarkistin Java-version, siis sen Sun/Oracle Javan version. Se oli Ubuntu 10.04 koneessani 6.26. Oraclen sivuilla uusin versio näytti olevan 6.30. Miksi koneessani ei ollutkaan uusinta versiota? Miksi se ei ollut päivittynyt? Googlasin hiukan netistä ja huomasin sellaisen "huhun", ettei Ubuntun pakettivarastojen kautta enää ole mahdollista saada Sun Javaa, siis Oraclen tekemää. Ja se on juuri se Sampo Pankin vaatima versio. Se pitäisi asentaa jonkin erillisen ohjeen mukaan. Yritin parhaani mukaan toteuttaa tuota Lontoon kielistä ohjetta, mutta jokin meni vikaan. Luultavasti vika oli minussa. Joka tapauksessa sain Ubuntu 10.04:n sellaiseen tilaan, että harkitsin sen uudelleen asennusta tai sitten aivan uuden Ubuntu 11.10:n asentamista.
No.
Hain netistä pikaisesti noin 700 megaa käsittävän Ubuntu 11.10:n ISO-tiedoston, mikä livahti koneeseeni hiukan yli minuutissa. Poltin sen CD-levylle ja kokeilin uutta Ubuntu-versiota. Se oli kovasti eri näköinen kuin 10.04. Ei ollut enää tietoakaan selkeästä ja helposta Gnomesta. Jokin Unity oli tunkenut tilalle. Järjestelmä tuntui kyllä pelaavan hienosti live-CD-levyltä, joten päätin asentaa sen 10.04:n tilalle.
Hmm.
Asennuksessa ei ollut valittavana suoraan sellaista vaihtoehtoa, että asennus olisi jyrännyt olemattomiin vanhan version 10.04:n. Oli valittavissa vain uusi Ubuntu vanhan rinnalle, tai vanhan Ubuntun päivittäminen uuteen tai jos oikein muistan, vanhan Ubuntun uudelleen asennus. Valitsin siis hieman skeptisesti päivittämisen uuteen. Ja siinä tein ison virheen.
Huokaus.
Lopputulos oli sellainen, että uuden Ubuntun vasemman laidan kuvakkeista ainakin kolmasosa oli näkymättömissä. Kun hiiren laittoi tyhjän päälle, ilmaantui kyllä teksti, mikä kertoi, mitä tästä nappulasta tapahtuu. Varmaan kolmasosa ohjelmista oli kadonnut, tilalla oli vain hmm... tyhjä kuva.
Järjestelmä oli siis täydellisen käyttökelvoton ja sekava. Ja ääntäkään ei tästä uutukaisesta pihahtanut. Näytössäkin oli jotain valituksen aihetta koneen mielestä. Nvidian ajurit olivat asentuneet, mutta järjestelmä kehotti siitä huolimatta asentamaan ne, vaikka ne olivat jo käytössä.
Tukka lähtee kohta päästä.
Yön pimeinä tunteina tein sellaista, mitä en koskaan enää kuvitellut tekeväni. Asensin pöytäkoneeseeni Windows Vistan takaisin. Se oli siinä ollut ostettaessa noin reilut pari vuotta sitten, mutta jonka heivasin roskakoriin Ubuntun tieltä. On tämä nöyryyttävää. Vankkumaton Ubuntu-mies joutuu asentamaan virus-imurin. Tosin olen saanut nyt Elisan turvaohjelman Elisa Viihdepaketin mukana, niin on ainakin ammattitason turva. Mutta kuitenkin...
Nyt harkitsen kahta asiaa. 1) Yritänkö mennä elämässä eteenpäin vain Windowsin varassa. 2) Vai asennanko Vistan rinnalle Ubuntun. Ja jos asennan, kumman asennan, sen vanhan 10.04:n vai tämän uusimman 11.10:n. Molemmillahan on virallista armonaikaa noin puolitoista vuotta.
Silloin, kun ostin koneeni, yritin ensin asentaa Ubuntun Vistan rinnalle, niin kuin vanhassa koneessani oli ollut joskus Ubuntu XP:n rinnalla. Mutta kahteen kertaan yritettyäni jouduin luopumaan siitä. Windows ei käynnistynyt, Ubuntu kyllä toimi. Onkohan tämän uuden Ubuntun kanssa sama juttu? Toimiiko Vista sen kanssa samassa koneessa? Ja mitä virheitä pitää välttää, ettei taas joudu pulaan?
Olen kyllä lukenut netistä ohjeita, miten Windows ja Ubuntu laitetaan rinnakkain koneeseen. Ohjeita on vain valitettavasti kahdenlaisia. Toisissa kehotetaan osioimaan Vista Ubuntun osiointityökaluilla ja toisessa Vistan työkaluilla. Kumpi on oikea tapa? Ja ohjeissa on puhuttu siitä, että Ubuntu ei osaa laittaa käynnistysvalikkoa automaattisesti oikein Vistan kanssa, niin kuin se osasi XP:n kanssa. Onko tässä tullut mitään edistystä?
Suomeksi sanottuna: Jos osioin Windows Vistan sen omilla työkaluilla ja asennan sitten Ubuntu 11.10:n sen rinnalle, onko varmaa, että saan molemmat järjetelmät käyntiin ilman ongelmia? Vai joudunko kikkailemaan ja repimään hiuksia päästä saavuttaakseni kunnollisen lopputuloksen?
Jos joku katsoo voivansa neuvoa minua, amatööriä, pyydän häntä tekemään sen kokonaan suomen kielellä ja niin sanotusti rautalangasta vääntäen, koska englanninkieliset neuvot usein saavat minut tekemään virheitä. Toki virheistä oppii, mutta sen kaltainen oppi voi vaatia jälkeenpäin tuntikausien korjaamista ja uudelleen asennusta. Mieluummin tekisin kerralla oikein.
Jos minulla olisi rahaa - paljon rahaa - kääntyisin Omena-uskovaiseksi ja ostaisin Mäkin. Siinä on ainakin rauta- ja softapuoli yhteensovitettu. Kaikki toimii, mikä on toimivaksi tarkoitettu. Huono puoli tietenkin tuollaisessa suljetussa järjestelmässä on se, että se ei salli paljon yksilön sooloilua. On toimittava juuri niin kuin Omena-jumala sanoo. Ja kuten sanottu, lompakon tulee olla riittävän paksu.
Mutta hyviä vinkkejä kaivataan. Mitä teen tilanteessani? Joudunko luopumaan minulle rakkaaksi tulleesta Ubuntusta ja ryömimään takaisin Windows-käyttäjien joukkoon? Voi sitä häpeää!