Kirjoittaja Aihe: Usko Ubuntuun horjuu - tai ei ehkä sittenkään? [Ratkaistu]  (Luettu 6096 kertaa)

jaripekka

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Olen käyttänyt Ubuntua suurin piirtein 6 vuotta. Olen silti amatööri. Osaan kaikki perusjutut ja asennukset, mutta vaikeammat jutut tuottavat päänvaivaa. Olen kuitenkin ollut 95% tyytyväinen Ubuntuun, enkä koskaan enää kuvitellut asentavani pöytäkoneeseen mitään Windows-versiota, ei edes Ubuntun rinnalle. Ei mistään syystä. Niin tosiaan kuvittelin...

Mutta pari päivää sitten alkoi pikku hiljaa tapahtua pieniä juttuja...

Ensin vaimo alkoi valittaa, ettei Aapelin Poks enää toimi. No, se ei ollut vakavaa. Mutta kun eilen illalla havaitsin, että en enää pääse millään selaimella Sampo Pankkiin, alkoi lievä huoli hiipiä ohimoon. Tarkistin Java-version, siis sen Sun/Oracle Javan version. Se oli Ubuntu 10.04 koneessani 6.26. Oraclen sivuilla uusin versio näytti olevan 6.30. Miksi koneessani ei ollutkaan uusinta versiota? Miksi se ei ollut päivittynyt? Googlasin hiukan netistä ja huomasin sellaisen "huhun", ettei Ubuntun pakettivarastojen kautta enää ole mahdollista saada Sun Javaa, siis Oraclen tekemää. Ja se on juuri se Sampo Pankin vaatima versio. Se pitäisi asentaa jonkin erillisen ohjeen mukaan. Yritin parhaani mukaan toteuttaa tuota Lontoon kielistä ohjetta, mutta jokin meni vikaan. Luultavasti vika oli minussa. Joka tapauksessa sain Ubuntu 10.04:n sellaiseen tilaan, että harkitsin sen uudelleen asennusta tai sitten aivan uuden Ubuntu 11.10:n asentamista.

No.

Hain netistä pikaisesti noin 700 megaa käsittävän Ubuntu 11.10:n  ISO-tiedoston, mikä livahti koneeseeni hiukan yli minuutissa. Poltin sen CD-levylle ja kokeilin uutta Ubuntu-versiota. Se oli kovasti eri näköinen kuin 10.04. Ei ollut enää tietoakaan selkeästä ja helposta Gnomesta. Jokin Unity oli tunkenut tilalle. Järjestelmä tuntui kyllä pelaavan hienosti live-CD-levyltä, joten päätin asentaa sen 10.04:n tilalle.

Hmm.

Asennuksessa ei ollut valittavana suoraan sellaista vaihtoehtoa, että asennus olisi jyrännyt olemattomiin vanhan version 10.04:n. Oli valittavissa vain uusi Ubuntu vanhan rinnalle, tai vanhan Ubuntun päivittäminen uuteen tai jos oikein muistan, vanhan Ubuntun uudelleen asennus. Valitsin siis hieman skeptisesti päivittämisen uuteen. Ja siinä tein ison virheen.

Huokaus.

Lopputulos oli sellainen, että uuden Ubuntun vasemman laidan kuvakkeista ainakin kolmasosa oli näkymättömissä. Kun hiiren laittoi tyhjän päälle, ilmaantui kyllä teksti, mikä kertoi, mitä tästä nappulasta tapahtuu. Varmaan kolmasosa ohjelmista oli kadonnut, tilalla oli vain hmm... tyhjä kuva.

Järjestelmä oli siis täydellisen käyttökelvoton ja sekava. Ja ääntäkään ei tästä uutukaisesta pihahtanut. Näytössäkin oli jotain valituksen aihetta koneen mielestä. Nvidian ajurit olivat asentuneet, mutta järjestelmä kehotti siitä huolimatta asentamaan ne, vaikka ne olivat jo käytössä.

Tukka lähtee kohta päästä.

Yön pimeinä tunteina tein sellaista, mitä en koskaan enää kuvitellut tekeväni. Asensin pöytäkoneeseeni Windows Vistan takaisin. Se oli siinä ollut ostettaessa noin reilut pari vuotta sitten, mutta jonka heivasin roskakoriin Ubuntun tieltä. On tämä nöyryyttävää. Vankkumaton Ubuntu-mies joutuu asentamaan virus-imurin. Tosin olen saanut nyt Elisan turvaohjelman Elisa Viihdepaketin mukana, niin on ainakin ammattitason turva. Mutta kuitenkin...

Nyt harkitsen kahta asiaa. 1) Yritänkö mennä elämässä eteenpäin vain Windowsin varassa. 2) Vai asennanko Vistan rinnalle Ubuntun. Ja jos asennan, kumman asennan, sen vanhan 10.04:n vai tämän uusimman 11.10:n. Molemmillahan on virallista armonaikaa noin puolitoista vuotta.

Silloin, kun ostin koneeni, yritin ensin asentaa Ubuntun Vistan rinnalle, niin kuin vanhassa koneessani oli ollut joskus Ubuntu XP:n rinnalla. Mutta kahteen kertaan yritettyäni jouduin luopumaan siitä. Windows ei käynnistynyt, Ubuntu kyllä toimi. Onkohan tämän uuden Ubuntun kanssa sama juttu? Toimiiko Vista sen kanssa samassa koneessa? Ja mitä virheitä pitää välttää, ettei taas joudu pulaan?

Olen kyllä lukenut netistä ohjeita, miten Windows ja Ubuntu laitetaan rinnakkain koneeseen. Ohjeita on vain valitettavasti kahdenlaisia. Toisissa kehotetaan osioimaan Vista Ubuntun osiointityökaluilla ja toisessa Vistan työkaluilla. Kumpi on oikea tapa? Ja ohjeissa on puhuttu siitä, että Ubuntu ei osaa laittaa käynnistysvalikkoa automaattisesti oikein Vistan kanssa, niin kuin se osasi XP:n kanssa. Onko tässä tullut mitään edistystä?

Suomeksi sanottuna: Jos osioin Windows Vistan sen omilla työkaluilla ja asennan sitten Ubuntu 11.10:n sen rinnalle, onko varmaa, että saan molemmat järjetelmät käyntiin ilman ongelmia? Vai joudunko kikkailemaan ja repimään hiuksia päästä saavuttaakseni kunnollisen lopputuloksen?

Jos joku katsoo voivansa neuvoa minua, amatööriä, pyydän häntä tekemään sen kokonaan suomen kielellä ja niin sanotusti rautalangasta vääntäen, koska englanninkieliset neuvot usein saavat minut tekemään virheitä. Toki virheistä oppii, mutta sen kaltainen oppi voi vaatia jälkeenpäin tuntikausien korjaamista ja uudelleen asennusta. Mieluummin tekisin kerralla oikein.

Jos minulla olisi rahaa - paljon rahaa - kääntyisin Omena-uskovaiseksi ja ostaisin Mäkin. Siinä on ainakin rauta- ja softapuoli yhteensovitettu. Kaikki toimii, mikä on toimivaksi tarkoitettu. Huono puoli tietenkin tuollaisessa suljetussa järjestelmässä on se, että se ei salli paljon yksilön sooloilua. On toimittava juuri niin kuin Omena-jumala sanoo. Ja kuten sanottu, lompakon tulee olla riittävän paksu.

Mutta hyviä vinkkejä kaivataan. Mitä teen tilanteessani? Joudunko luopumaan minulle rakkaaksi tulleesta Ubuntusta ja ryömimään takaisin Windows-käyttäjien joukkoon? Voi sitä häpeää!
« Viimeksi muokattu: 24.12.11 - klo:00.00 kirjoittanut jaripekka »

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Usko Ubuntuun horjuu - tai ei ehkä sittenkään?
« Vastaus #1 : 22.12.11 - klo:14.38 »
Jos minulta kysytään, ja ehkä tuossa kysyttiinkin mielipidettä  ;D, nuo dual-boot viritykset ovat kamalia jos mielenkiinto ei riitä niiden suvereeniin toiminnan opiskeluun ja administrointiin. Ainoastaan hyvällä tuurilla ne voivat toimia ilman varsinaista hallintaa, mutta sinullahan ei sellaista ole ollut.

Jos haluat hyvin toimivan järjestelmän tuolla yhdellä koneella ja kahdella käyttiksellä, niin käytä VMware virtualisointia. Asenna fyysiseksi koneeksi Ubuntu ja virtuaaliseksi Vista. Voit toki asentaa N kpl virtuaalikoneita millä hyvänsä (nyky)käyttiksillä, sen mukaan miten paljon jaksat kaupasta kantaa levyjä tai lisälevyjä - eiväthän ne sinänsä paljoa vie per kappale.

Silloin kun Ubuntu on ainoana käyttiksenä, niin tuskin tulee mitään ongelmia. Windows toimii virtuaalisena kuin junan vessa - paremmin kuin fyysisellä koneella, koska virtuaalisena sitä voi paremmin hallita. Etuja on paljon muitakin, mm. se, että molemmat ovat käytettävissä samanaikaisesti.

Jotkut vaativat pelit ja rautaliitännät - onko sellaisia ? - voivat vaatia fyysistä Windows-konetta.

Virtualisoinnin ohjeet löytyvät tältä Foorumilta. Toki voit tehdä toisinkin päin, Vista on fyysinen kone ja Ubuntu on virtualisoitu - tämä on hieman huonompi, koska Vista on huonompi käyttis kuin Ubuntu palvelemaan virtualisointia (pitemmät boottiajat, hitaampi ja kaikki ylimääräinen sälä muutenkin). Joka tapauksessa ohjeistus kattaa molemmat tapaukset.

Edit:
Vielä tuosta sekin, että kun laitat Windowsin virtuaaliseksi, niin voit käyttää mitä hyvänsä, sinänsä älytöntä sovellusta, jotka todellakin vaativat Windowsin ... viitaten nyt Sampo-pankkiin ja MTV3:een. Kaikki ohjelmat toimivat virtuaalisena (jos ei ole erikoista rautaliitäntää, esim. luokkaa CD/DVD-rippaus joka lukee erikoisesti levyä).

Kun Windows on virtuaalisena eikä dual-boottina, voit helposti tehdä KUNNOLLISEN uuden Ubuntu-asennuksen tyhjentämällä kovalevyn. Virtuaalikoneethan on helposti siirrettävissä syrjään lisälevylle jyräyksen ajaksi, koska virtuaalikone=hakemisto tiedostoineen levyllä. Tarvittaessa voit myös ajaa niitä virtuaalikoneita miltä hyvänsä levyltä, nopealta levyltä toki mieluiten.

Summa summarum:
Kaikki ongelmasi johtuvat dual-bootista tai virtuaalisen Windowsin puutteesta.

Tuossa Mac-vertauksessa on sellainen perspektiivivirhe, että sen hinnalla voisit ostaa todennäköisesti kaksi parempaa konetta Ubuntuun, jotka varmasti toimivat Ubuntussa.
« Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:14.49 kirjoittanut Ganymedes »

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.12.11 - klo:15.06 »
Tällä foorumilla on keskusteluketju tusta Javan asennnuksesta. Sieltä löytynee avut tureeen OracleJacvan asennukseen. Tämä lienee Oraclen aiheuttamaa kampitusta sen kärsittyä rahastusyrityksissään  tappion avoimelle rintamalle toimisto-ohjelmistojen kanssa. Sun Javasta keskustelu ketjussa
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=41249.0

Mikäli olet tyytymätön Unitu työpöytään ja pidät vanhan Gnome 2:n tapaisesta niin sinun kannattaisi tutustua Xubuntuun tai Lubuntuun. Olemassa olevaan asennukseen ne saa lisäämällä paketit
Koodia: [Valitse]
xubuntu-desktoptai
Koodia: [Valitse]
lubuntu-desktop
Asentamalla koko systeemin uusiksi Xubuntu- tai Lubuntu-levyltä pääsee eroon turhista toisen työpöydän rasitteista. Eikös siellä asentaessa ollut vaihtoehtoa "Käytä koko levyä" tai osioi itse ? Kyllä asennus Vistan rinnallekin on onnistunut ainakin minulta ilman ylimääräisiä mutkia. Vista pitää mielellään ensin eheyttää.

Hyvä lähde eri latausvaihtoehtoihin on
cdimages.ubuntu.com
Perusubuntut läytyvät kohdasta "releases", muut työpöydät otsikkojensa alta.

Yleensä nämä kompastuskohdat ovat tilapäisiä häiriöitä, jotka korjaantuvat tai kierretään lyhyehkössä ajassa. Ja kuten tiedät apua löytyy tältä foorumilta. Ja näiden tilapäisten häriöiden aikaansaama työmäärä on huomattavasti pienempi kuin se windows-järjestelmän jatkuva päivityshelvetti ja virustorjunnalla kuorrutettu tahmeus.

Minun mielestäni peruskättäjän ei pidä sotkeutua virtualisointiin. Itsekin vältän sitä viimeiseen asti. koska siinä on omat tekniset ja luotettavuusonhelmansa. Dualboot toimii minulla sujuvasti monessa omassa ja ylläpitämässäni koneessa.

Ystävällisin terveisin

Jallu59

« Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:15.11 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jaripekka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.12.11 - klo:15.22 »
Jos minulta kysytään, ja ehkä tuossa kysyttiinkin mielipidettä  ;D, nuo dual-boot viritykset ovat kamalia jos mielenkiinto ei riitä niiden suvereeniin toiminnan opiskeluun ja administrointiin. Ainoastaan hyvällä tuurilla ne voivat toimia ilman varsinaista hallintaa, mutta sinullahan ei sellaista ole ollut.

- - - - - - - - - -

Summa summarum:
Kaikki ongelmasi johtuvat dual-bootista tai virtuaalisen Windowsin puutteesta.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Laitetaan harkintaan.

Tuosta Dual-bootista sen verran omakohtaisena kokemuksena, että kyllä minun järjestelmäni vanhassa edesmenneessä koneessani toimi ihan luotettavasti aikoinaan, kun koneessa oli sekä Windows XP että Ubuntu. Sen asennus oli sikäli helppo, että Ubuntulla pystyi osioimaan Windowsin, eikä se siitä pahastunut. Se toimi hienosti, mutta XP onkin erilainen kuin Vista, jota jotkut myös Vitsaukseksi kutsuvat. :D

Toinen kommenttini on, että ei minun tämän hetkinen ongelmatilanne johdu dualbootista, kun minulla on ollut koneessani reilu kaksi vuotta pelkästään Ubuntu. Nyt vain sattui niin ikävästi, että java sotki koneeni ja suunnitelmani

jaripekka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.12.11 - klo:15.31 »
Tällä foorumilla on keskusteluketju tusta Javan asennnuksesta. Sieltä löytynee avut tureeen OracleJacvan asennukseen.

- - - - - - - - - -

Asentamalla koko systeemin uusiksi Xubuntu- tai Lubuntu-levyltä pääsee eroon turhista toisen työpöydän rasitteista. Eikös siellä asentaessa ollut vaihtoehtoa "Käytä koko levyä" tai osioi itse ?

Luin myös ennen java-seikkailuani tämän foorumin keskusteluketjun Javan asennuksesta. Mutta sen ja muiden ohjeiden yhteisvaikutus oli, kuten sanoin, että Ubuntu meni sen verran toimintakyvyttömäksi, että tuntui helpommalta asentaa se alusta asti uudelleen, ei vain oikein toiminut.

Xubuntuun ja Lubuntuun olen kyllä tutustunut asentamalla ne kokeeksi omaan Asus miniläppäriini, mutta Xubuntu sekosi jossain vaiheessa eikä enää hyväksynyt salasanoja vaikka ne varmasti olivat oikein. Niinpä vaihdoin takas siihen Ubuntu 10.04:n, ja siinä koneessa en Sun eikä Mun Javoja tarvitse. Joten sen koneen järjestelmä jää Ubuntuksi. En tosin sillä koneella pääse myöskään Sampo Pankkiin. Se ei johdu javasta vaan siitä, että miniläppärini näyttö on liian pieni, vain 800x480 ja seitsemän tuumaa. Sampo Pankki vaatii vähintään 800x600 resoluution. Kaikkea ne pankki-ihmiset keksivätkin. No, toimii siinä tietysti se mobiilipankki, joka ei javoja kysele. Mihinkähän perustuu heidän turvapolittiikkansa, Ensin vaaditan isoilta koneilta tietyn mallinen ja värinen java, ja pikkukoneet saa porskuttaa vapaasti ilman turvavöitä ja muita välineitä. Ja on minun Android puhelimessanikin Sampo Pankin sovellus, millä pääsee maksamaan laskuja, jos vain viitsii tihrustaa 3,5 tuuman näytössä numeroita. Että sellaista.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #5 : 22.12.11 - klo:17.11 »
Minusta on jännää, että ihmiset saavat koneensa solmuun Java-ohjeilla. Itse en tosin ole sitä (vielä) kokeillut.

Ei siinä dualbootissa mitään varaallista ole, varsinkaan kun se Vistan asennus on kovin tuore. Voi olla, että joudut käyttämään palautuslevyä/-osiota, jotta korjaamaan Vistaa, mutta se on aika pieni vaiva, kun ainakin itselläni se on osannut sen tehdä melkolailla itsestään. Itselläni on nyt Vista dualboottina, mutta urheilun vuoksi asentelin ensin Ubuntun ja sitten Vistan, jolloin täytyi lopuksi asentaa Grub2-käynnistyslataaja.

Dualbootin kanssa lepotilaa (hibernate) ei ehkä voi / ei kannata käyttää tai sitten täytyy aina muistaa käynnistää takaisin samaan järjestelmään sieltä palatessa. Tämä liittyy siihen, että liitetyistä (ehkä liittämättömistäkin) osioista säilytetään jotain tietoja muistissa (jotka tietysti tallennetaan swappiin, kun kone on pois päältä). Tarkemmin en tosin siitä tiedä. Valmiustila (suspend/sleep) toimii ainakin itselläni mainiosti eikä siinä ole samanlaista vaaraa, koska konetta ei sammuteta, vaan käyttöjärjestelmä säilyy muistissa.

Mielestäni voit aivan hyvin asentaa Ubuntun koneellesi Windowsin rinnalle. Itse ehkä valitsisin tutun 10.04:n, koska sen voi sitten päivittää seuraavaan LTS-versioon. Unitykin saattaa olla siihen mennessä kypsä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 22.12.11 - klo:18.00 »
Lainaus
Ensin vaaditan isoilta koneilta tietyn mallinen ja värinen java, ja pikkukoneet saa porskuttaa vapaasti ilman turvavöitä ja muita välineitä.
:D  Jatkaakseni tuota liikenneassosiaatiota niin tuosta tulee väkisin mieleen että ei mopoissakaan ole vöitä.

No, asiaan poiketakseni, itse olen ollut hyvin tyytyväinen ominaisuuksien ja toiminnallisuuden puolesta Ubuntun versioihin 10.10 sekä Natty Studio 11.04.   Kannattaa toki katsella ympärilleen jos pitää Gnome: sta tai samankaltaisesta menurakenteesta, tarjontaa löytyy.  Menee itselläkin katsastukseen kilpailevat jakelut lähinnä tuon Unity: n takia joka nykyisellään soveltuu huonosti omaan käyttööni.   "Uusi moottori kelpaisi aina mutta hallintalaitteet saisivat olla likimain entisillä paikoilla."

Tuo Oracle/Sun Javan omat englanninkieliset ohjeet eivät olleet kaikista käyttäjäystävällisimmät joten kävin itse asennuksen läpi niiden pohjalta tarkastaen samalla jokaisen vaiheen  ja dokumentoin tuon äskettäin hieman selkokielisemmin toisaalle tällä foorumilla.    Tuosta voi olla apua.    Jos se edelleen tuntuu liian hankalalta niin voin tehdä asennusvelhon joka tekee kaikki samat vaiheet automaattisesti eli sitten hurautat vain yhden komentotiedoston ja se selvittelee nuo järjestykseen.  Lieneekö tarvetta tuollaiselle ?
« Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:18.10 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

jaripekka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 22.12.11 - klo:18.15 »
Minusta on jännää, että ihmiset saavat koneensa solmuun Java-ohjeilla. Itse en tosin ole sitä (vielä) kokeillut.

Tuo on todellakin "jännää". Minä onnistuin siinä(kin).  ;D

Hieman tarkemmin kertoakseni siinä tapahtui näin:
Olin aikoinaan saanut Sun Javan asennettua ihan mallikkaasti, ja pankissa käynti onnistui. Sitten asensin erään Ubuntun ohjelman pakettivaraston kautta, minkä mukana tuli toinen java ihan kysymättä. Näin Ubuntussani oli kaksi javaa samaan aikaan. Siihen en ollut pyrkinyt, mutta kun Sampo Pankki päästi minut pankkiin siitä huolimatta, en ajatellut asiaa enempää. Kunnes sitten pari päivää sitten pankkiin oli porttikielto.

Sampo Pankin ohjeiden mukaan pitää poistaa "kilpailevat" javat ja sitten asentaa heidän lellikkinsä tilalle. No minä poika siitä sitten poistelemaan kaikkea javasälää mikä vähänkin viittasi siihen kilpailijaan. Kun sitten käynnistin poistotapahtuman, huomasin kauhukseni, että kone oli poistamassa satoja paketteja. Ja siinä ei ollut peruutusnappulaa. Niinpä hätäpäissäni tein sen mitä ei saisi tehdä, sammutin koneen virtanappulasta. Sen seurauksena kone hieman .... tuli sekavan oloiseksi. Joten otan kyllä syyn itselleni tästä amatöörimäisestä puuhastelusta. Mutta saisivat ne Sampo Pankin ohjeet olla selkeät ja suomenkieliset. Ja heidän tulisi yksilöidä, mitkä paketit on poistettava ennen heidän Pyhän Javansa asennusta, nyt on vain mainittu, että muut pitää poistaa. Kas kun minulla oli yli puoli vuotta toiminut systeemi kahdella javalla ja vasta nyt joulukuussa tuli stoppi.

Joten kyllä javallakin saa koneen tarvittaessa ainakin hieman pyörtymään, jos ei nyt ihan kuukahtamaan. Kokeile. Se avartaa.  :P

_Pete_

• Käyttäjä
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
« Vastaus #8 : 22.12.11 - klo:18.22 »
Joten kyllä javallakin saa koneen tarvittaessa ainakin hieman pyörtymään, jos ei nyt ihan kuukahtamaan. Kokeile. Se avartaa.  :P

On tullut kokeiltua jo >5v eikä kertaakaan ole Javan takia mennyt linux solmuun. Muilla tapaa kylläkin :)

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 22.12.11 - klo:18.30 »
Itselläni on tällä hetkellä 10.10 64-bit useammalla koneella ja ongelmia ei ole ilmaantunut. Unity ei mielestäni päällisin puolin katsottuna ole ollenkaan huono, mutta on toki hyvin erilainen.

Dual-bootin kanssa pärjää varmasti jos osaa kaikki jipot. Uudelleen asennuksissa ja häiriötilanteissa, osaamista vaaditaan ihan oikeasti.

Tuolla viitattiin virtualisoinnin "teknisiin ongelmiin ja luotettavuusongelmiin". Mitähän ne ovat? Itse työskentelen kansainvälisessä ympäristössä, jossa kaikki merkittävä tehdään virtualisoiduissa Windows-järjestelmissä. Puhun nyt henkilökohtaisesta käytöstä jossa virtualisointialusta on yksinomaan VMware Player ja Workstation - muutakin tietysti korporaatiossa tehdään esim. serverijärjestelmissä. Esimerkkinä vain, haluamatta selittää tarkemmin, kansainvälisessä Workshopissa tänä vuonna käytettiin PELKÄSTÄÄN virtualisoituja järjestelmiä (60+ asiantuntijaa ympäri maailmaa), neljä+yksi eri ympäristöä. MITÄÄN merkittävää ei tehty kahden viikon aikana fyysisillä koneilla. Järjestelmät ovat pari kertaluokkaa (kertaluokka tarkoittaa desimaalipilkun siirtämistä) järeämpiä kuin ohjelma mistä nyt puhutaan. Eri aihepiirejä oli 20+ - siis näillä järeillä, uusilla ohjelmilla (ei kai kevyiden, vanhojen pikkuohjelmien takia tällaista Workshoppia kukaan järjestäisikään).

Itse aloitin virtualisoinnin käytön Pentium II Mobile -tasoisella koneella - joka on lähinnä vitsi tämän päivän koneisiin verrattuna. Keskimääräinen alusta on NYT hidas läppärin levy, esim. 25 MB/s ... 50 MB/s (kun viime vuoden Sata-II levy antaa työasemassa yli 100 MB/s).

Suoranaisia teknisiä ongelmia en muista yhtään koko ajalta - ja lukisin niistä päivittäin kymmenistä maista jos niitä olisi. Epäsuoria ongelmia muistan yhden - ei osata kopioida tiedostoja Windows-järjestelmässä (=käyttää robocopy:a) luotettavalla tavalla. Osaamattomuutta on jonkin verran: ei tiedetä miten Windows-koneen saa toimimaan nopeasti ja ei ymmärretä miten tietoverkko toimii (tämä on kyllä vain erittäin epäsuorasti sidoksissa virtualisointiin, koska tämä on aivan yleinen asia).

Joten jos teknisiä ongelmia on, niin näen vain kaksi vaihtoehtoa:

a) käytetään jotakin muuta kuin VMwarea. En tosin heti usko, että Virtualbox olisi epäluotettava. Mutta onhan niitä osittais-virtualisointijärjestelmiäkin - en tosin ymmärrä miksi niitä kukaan haluaa käyttää kun VMware on ilmainen.

b) oikeasti puhutaan vain uuden opiskelun tarpeesta. Tämä on totta, mutta en osaa sitä arvioida enää, koska olen käyttänyt virtualisointia niin kauan, että en enää oikeastaan ajattelekaan asentavani itselle mitään tärkeää fyysiselle koneelle.

Sinänsä en tiedä Ubuntun virtualisoinnista kovin paljoa, koska käytän sitä virtualisoituna vain rajoitetusti. Windowsia käytän virtualisoituna erittäin paljon ja kuten sanoin, ongelmia ei ole.

Muutenkin Ubuntun itsensä, puhumattakaan Windowsista, pähkäiltävät asiat ovat aivan eri kertaluokassa kuin itse virtualisoinnin.

EDIT:

Tuohon alkuperäiseen kirjoitukseen viitaten - mielestäni on ihan turhaa kärsiä siitä, että ei saa ajettua Windowsille suunniteltuja ohjelmia. Virtuaalikoneella se onnistuu mielestäni ERITTÄIN helposti ja luotettavasti. Tämä siis tapauksessasi, jossa sinulla on jo ostettu lisenssi. Jos et omaisi lisenssiä, niin sitten suosittelisin käyttämään aikaa muiden tapojen kanssa pelaamiseen (siis jos eivät toimi helposti).

Jos jonkun mielestäni Dual-boot on helpompaa kuin virtualisointi, niin OK.
« Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:18.35 kirjoittanut Ganymedes »

jaripekka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.12.11 - klo:18.46 »
Kokosin äsken rohkeuteni, sen kaiken, mitä on vielä jäljellä. Vistan osiointityökalulla pienensin Windows-osion noin 167 gigaan, vapaata tilaa linuxille jäi noin 135 gigaa. Molemmat osiot riittävät minulle vallan mainiosti, kun koneeni varustukseen kuuluu peräti kolme eri kokoista ulkoista USB-kovalevyasemaa.

Käynnistin siis koneen uudelleen käyttäen Ubuntu 11.10 levyä. Asennuksen alkupuolella tuli ruutu, missä valitsin Ubuntun asennettavaksi Vistan rinnalle. Kun olin sitten menossa seuraavaan vaiheeseen, pomppasi seuraava virheilmoitus:
"Unable to satisfy all constrains on the partion".

Mikähän nyt meni vikaan? Mahtaisiko sama ilmo tulla, jos vaihdan asennuslevyksi Ubuntu 10.04:n?

Niinpä poistuin asennusohjelmasta ja kirjoitan  nyt tätä vuodatusta live-Ubuntulla.

Niin, ja osaattekos arvon herrat sanoa, mistä johtuu, että viime asennuksessa ei tullut lainkaan ääniä koneesta, kun Ubuntu 11.10 oli koneessa jollain lailla asennettuna? Tuleeko tuo aiheuttamaan päänvaivaa tai jopa -särkyä? Joten olisiko sittenkin parasta yrittää sitä pitkän tuen 10.04:ää tähän?

Olen kaikille vastanneille kiitollinen tuestanne tähän mennessä. Kumarran ja pokkaan, ja nostan vieläpä lippalakkia teille.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 22.12.11 - klo:18.56 »
Kuten sanoin, tuossa dual-bootissa pitää osata asioita ihan oikeasti - itse en niitä kaikkia hallitse, enkä osaa neuvoa.

Itse tekisin näin - tiedän toki, että muut tekisivät eri tavalla:

1.
Kaikki data talteen ulkoiselle levylle

2.
Live-boot Ubuntu-levyllä. Testi että kaikki tarpeellinen toimii, äänet ja verkot ja näyttö. Jos ei toimi, niin sitten kysymyksiä tänne varustettuna piirisarjojen nimillä.

3.
Jos toimi, niin jyräten kaikki yli ja PUHDAS Ubuntu-asennus. Ehdottomasti ei mitään /home -partition jäljellejättämistä, jos kerran on ollut ongelmia, eikä suvereenisti hallitse kaikkiea mitä /home-paritiossa on.

4.
VMware asennus. Ohjeet löytyvät tältä Foorumilta.

5.
Vistan asennus virtuaalisena. PALJON helpompaa kuin fyysiselle järjestelmälle, koska mitään ajureita ei tarvitse hakea. Kaikki ohjelmat tarvitset. Ohjeet löytyvät tältä Foorumilta.

Vistan asennuksen aikana, joka tietysti turvapäivityksineen ja muineen kestää kauan, voit käyttää Ubuntua vapaasti - tai vaikkapa ennakkomaistella jouluruokia tai -juomia soittaen Ubuntulla musiikkia  ;D.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 22.12.11 - klo:19.50 »
Lainaus
Kun sitten käynnistin poistotapahtuman, huomasin kauhukseni, että kone oli poistamassa satoja paketteja. Ja siinä ei ollut peruutusnappulaa.
Tuossa on varmasti perää.  Tutkimatta tarkemmin muistelen että noihin Javoihin lienee riippuvuuksia aika runsaasti eli jos poistaa Ubuntu asennuksesta kokonaan (eikä korvaa jollain toisella) se voi vetää perässään paljon tavaraa.  Yhdessä kokeessani tosin näytti siltä että jos poistin Synaptic: lla kokeeksi sillä hetkellä käytössä näkyvää Oracle/Sun Javaa niin se halusi automaattisesti korvata puutteen avoimilla vastaavilla.  
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

jaripekka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 22.12.11 - klo:19.50 »
Kerron nyt tämän hetkisen tilanteen asiasta kiinnostuneille.

Kun Ubuntu 11.10 valitti jotain osioinnista eikä suostunut asentumaan ilman jotain minulle tuntemattomia toimenpiteitä, kokeilin Ubuntu 10.04:ää Windows Vistan rinnalle. Asennus käynnistyi normaalisti, eikä 10.04 valittanut mitään osioinnista. Ubuntu sai käyttöönsä sen tilan minkä olin ajatellutkin ja Vista säilyi ehjänä.

Hieman pulssi kohosi, kun Ubuntun asennuksen jälkeen testasin ensin Ubuntua ja sitten Vistaa. Ja molemmat käynnistyivät.

Jippii. Vaikka olen sählännyt ja tehnyt virheitä, ainakin nyt näyttää siltä, että molemmat järjestelmät ovat kiltisti rinnakkain. Täytyy tässä tulevan viikonlopun aikana vähän asennella tarpeellisia ja vähemmän tarpeellisia ohjelmia kummallekin puolelle.

Jos, ja korostan vielä tässä vaiheessa sanaa jos enkä kun, siis jos kaikki näyttää toimivan OK, saan nyt käyttööni kaksi järjestelmää, joilla on hyvin erilaiset käyttötarkoitukset.

1)
Windowsilla mennään Sampo Pankkiin kuluttamaan rahaa javalla.
Windowsilla voin myös skannata dioja ja filminegoja skannerilla, mikä ei toimi Linuxissa
Windowsilla voin pelata suomalaista hienoa mäkhyppypeli, mikä ei toimi winelläkään Linuxissa
Windowsia voi myös käyttää kevyeen nettisurffaukseen, esim. vaimo pääsee pelaamaan Aapeliin Poksia

2)
Linuxilla teen kaikki tärkeät "työt", kuten kuvankäsittelyn (GIMP)
Linuxilla rakentelen kotisivuja (KompoZer)
Linuxilla hoidan sähköpostit ja suuremmat nettisurffaukset
Linuxilla myös hoidan tekstinkäsittelyt yms. koska siinä on ohjelmat valmiina toisin kuin Vistassa

Tässä nyt vain ensin hehkutetaan onnistumista ja sen jälkeen pelätään mahdollista takapakkia

Kiitokset kaikille ja ********** joulua (Merkkien ********** tilalle voitte valita vapaavalintaisesti elämäntilanteenne mukaan joko a) hyvää, b) iloista, c) rauhallista tai d) tunnelmallista)

Editoitu lievästi: korjattu pari kirjoitusvirhettä ja korostettu [move]jos[/move]-sanaa
« Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:19.54 kirjoittanut jaripekka »

juyli

• Vieras
« Vastaus #14 : 22.12.11 - klo:22.59 »
Kun Ubuntu 11.10 valitti jotain osioinnista eikä suostunut asentumaan ilman jotain minulle tuntemattomia toimenpiteitä, kokeilin Ubuntu 10.04:ää Windows Vistan rinnalle.

Asennustapasi lienee wubi.exe -asennus, jolla Ubuntu asennetaan Windows-järjestelmään kuten mikä tahansa Windows-sovellutus.
Wubi-asennus lienee lähinnä kokeiluun - tai hyvin rajoittuneeseen käyttöön.
Jos tai kun järjestelmä toimii tarkoitustesi mukaisesti, voi olla järkevintä olla päivittämättä Ubuntua liiemmin (erityisesti käynnistyslataajan asennus (grub/grub2) kanssa on vain pidättäydyttävä.
Jos haluat ihan oikeasti Ubuntu-jakelun koneellesi, pitää sille löytyä tilaa laitteen kiintolevyiltä - tarvittaessa lohkaisemalla Windows-osiolta tilaa järjestelmätiedostoille (juuri /) ja swap-osiolle.

Lisäys: Aapelin pelipalvelin toiminee ihan kivasti avoimella Javalla (ainakin useimmat pelit ja muut leikit). Vain Sampo-pankki (Mobiilipankki toki toimii ilmankin) vaatinee Oraclen tuoreimpia java-versiota joidenkin Veikkaus-sivujen lisukkeiden ohella.
« Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:23.05 kirjoittanut juyli »

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #15 : 22.12.11 - klo:23.41 »
Kun Ubuntu 11.10 valitti jotain osioinnista eikä suostunut asentumaan ilman jotain minulle tuntemattomia toimenpiteitä, kokeilin Ubuntu 10.04:ää Windows Vistan rinnalle.

Asennustapasi lienee wubi.exe -asennus, jolla Ubuntu asennetaan Windows-järjestelmään kuten mikä tahansa Windows-sovellutus.

Minusta tuossa viestissä mikään ei viittaa Wubiin ja on mainiota, että sait sen Ubuntun asenneltua.

Googlailin tuota erikoista virheilmoitusta, jonka sait, enkä löytänyt mitään selkeää syytä sille. Jännä tämäkin. Jossain kerrottiin yhden megatavun kokoisen tyhjän tilan luominen levyn alkuun toimivan, mutta en tiedä mihin sitäkin tarvittaisiin. Itse ajattelin, että osioita olisi liikaa, mutta tuskinpa kun tuore Vista asennus ja Ubuntu osaa kuitenkin tehdä laajennetun osion.
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jaripekka

• Käyttäjä
    • Profiili

Wubi-asennus lienee lähinnä kokeiluun - tai hyvin rajoittuneeseen käyttöön.

Ei, kyllä Ubuntu asentui ihan normaalisti samalle kovalevylle kuin Windows Vista (Vistan rinnalle). Olin ensin asentanut Vistan, mikä vei koko kovalevytilan itselleen. SItten pienensin Vistan työkalulla Vista-osiota niin, että sille jäi noin 160 gigaa käyttöön ja tyhjää tilaa Ubuntua varten jäi muistaakseni 120-130 gigaa. Sille osiolle asensin Ubuntun, siis Vistan rinnalle, en Vistan sisään.

Kyseessä on siis kaksi täysin erillistä käyttöjärjestelmää, ja koneen käynnistyksessä valitaan, kumpi sillä kertaa käynnistetään. Jos en valitse mitään, kone käynnistyy hetken kuluttua Ubuntuun, niin kuin tarkoitus olikin, koska se on se tärkeämpi järjestelmä, Windowsilla on vain sivuosa.
« Viimeksi muokattu: 23.12.11 - klo:23.59 kirjoittanut jaripekka »

jaripekka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 23.12.11 - klo:23.56 »

Tuohon alkuperäiseen kirjoitukseen viitaten - mielestäni on ihan turhaa kärsiä siitä, että ei saa ajettua Windowsille suunniteltuja ohjelmia. Virtuaalikoneella se onnistuu mielestäni ERITTÄIN helposti ja luotettavasti. Tämä siis tapauksessasi, jossa sinulla on jo ostettu lisenssi. Jos et omaisi lisenssiä, niin sitten suosittelisin käyttämään aikaa muiden tapojen kanssa pelaamiseen (siis jos eivät toimi helposti).

Jos jonkun mielestäni Dual-boot on helpompaa kuin virtualisointi, niin OK.

Tässä yhteydessä haluan tarkentaa vielä erästä asiaa, mistä en ollut maininnut riittävän tarkasti.

Minulla tosiaankin on Vistan lisenssi, kun koneen ostin Windows-koneena aikoinaan (eipä niitä taida paljon muuten saadakaan, siis esim. tyhjänä ilman käyttöjärjestelmää, lähes kaikki pakkomyydään Windowsilla). Mutta korostan sitä, että minulla EI OLE koneen mukana tulleita Windows Vista -levyjä. Siis en saanut "puhdasta" Windowsia, vaan se oli esiasennettu koneeseen. Minun piti viedä asennus loppuun, ja asennuksen loppuosassa järjestelmä pyysi kahteen otteeseen laittamaan tyhjän DVD-levyn koneeseen, jotta saisin käyttööni ns. "palautuslevyt". Näin ollen minulla on kaksi levyä vain sitä varten, että voin palauttaa järjestelmän tyhjään koneeseen, tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Tuskin noilla palautuslevyillä voi virtuaaliWindowsia asentaa, vai voiko? Itsellä ei ole mitään kokemusta virtuaalijärjestelmistä.

Mutta nyt on kone ainakin toiminut hyvin, siis molemmat järjestelmät. Kumpikin järjestelmä on vielä vähän vajaa, esim. yksi monitoimilaite (tulostin, skanneri, kopiokone), yksi diaskanneri ja yksi tulostin on asentamatta. yms. pientä.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 24.12.11 - klo:03.12 »
...
Näin ollen minulla on kaksi levyä vain sitä varten, että voin palauttaa järjestelmän tyhjään koneeseen, tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Tuskin noilla palautuslevyillä voi virtuaaliWindowsia asentaa, vai voiko? Itsellä ei ole mitään kokemusta virtuaalijärjestelmistä.
...

En mene takuuseen noista palautuslevyistä - itse tilaan koneeni aina median kanssa. Kuluttajakaupassa tuota mahdollisuutta ei ole, mutta ne levyt voi kyllä (edullisesti) tilata asiakaspalvelusta jälkikäteenkin. Kyse on siitä, että voiko näistä levyistä käsin tehdä puhtaan asennuksen vai ei, tyhjälle kovalevylle - luulisin, että voi. Asennuksessa voi olla silti konekohtainen esto, joka voisi torpata virtuaalisen asennuksen - olettaisin, että ei torppaa, koska fyysinen kone on kuitenkin oikea.

Asia on virtuaalijärjestelmässä kokeiltavissa hyvin nopeasti ja riskittömästi - se ei vaikuta fyysiseen koneeseen yhtään mitään ja sinullahan on kokeilun tekemiseen levytilaakin. Tarvittaessa voit käyttää ulkoista levyäkin, mutta se lienee jonkinverran hitaampi (en osaa arvioida, koska en huomaa, että olisit kertonut raudasta mitään).

Virtualisoinnin voit tehdä nytkin oikeastaan ihan yhtä hyvin - eli kokeilla, että olisiko sen käyttö kätevämpää. Noissa mitä luettelit, ongelmia tuskin on - ainoa kysymysmerkki minulla on tuo skannerin kytkeminen virtualisoinnin läpi, koska en ole sellaista yrittänyt.

Kokemusta virtualisoinnista ei oikeastaan tarvita - jos saat sen asennettua ohjeen perusteella, niin se periaatteessa jo riittää opettamaan mistä on kysymys.

Toisinsanoen, Vistan toimintaa virtualisoituna - tai ainakin niiden palautuslevyjen toimintaa - voit siis kokeilla hyvin helposti. Virtualisoinnin käyttäminen - mukaanlukien uuden koneen tekeminen - vastaa ohjelman ajamista muiden ohjelmien rinnalla ... sillähän voisit kokeilla helposti toista Ubuntu-versiostakin ...  Tuosta toisesta Ubuntu-versiosta puhuttaessa ... se mihin virtuaalikone ei sovellu ollenkaan, on raudan toiminnan testaaminen uuden Ubuntu-versiossa. Se nimittäin toimii joka tapauksessa, koska se käyttää pääkoneesi rauta-ajureita, eikä siinä mielessä voi olla toimimatta.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Ainakaan oman Asukseni levy (Windows Vista palautuslevy, tuli koneen mukana) ei antanut asennella virtuaalikoneeseen, vaikka fyysinen kone oli oikea. Tuskin se virtuaalikone sentään fyysisen biosin tietoja antaa tutkia, josta tuo oletettavasti tutki, että kyseessä on tai ei ole Asus. Levy siis näytti virheilmoituksen, ettei käytössä ole Asuksen kone (tai jotain muuta sellaista), kun sen käynnisti jollain muulla kuin sillä Asuksella (muita Asuksia en ole kokeillut, olisi saattanut toimiakin).
« Viimeksi muokattu: 24.12.11 - klo:10.30 kirjoittanut Tomin »