Kirjoittaja Aihe: Hiiri scrollaa tahtomatta  (Luettu 7730 kertaa)

pepe69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Hiiri scrollaa tahtomatta
« : 21.12.11 - klo:21.06 »
Moi,

Olen uusi ubuntu käyttäjä ja muutenkin uusi linuxin kanssa.
Asensin ensin Fedoran ja sitten Ubuntun Acer Travelmate 6292 kannettavaan.

Kaikki toimii täydellisesti paitsi...
Missä tahansa ohjelmassa tai asetuksissa ym. kaikki scrollautuu alas tai oikealle.
Sama tapahtuu välilehdillä ym.

Jos laitan ulkoisen hiiren ja otan touchpadin pois päältä, ongelmaa ei ole.
Miten saan touchpadin toimimaan oikein vai saanko lainkaan?

Nimimerkki: jatkanko windowsilla...

idioottiaasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
  • En osaa, eikä kiinnosta.
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #1 : 21.12.11 - klo:21.47 »
Jatka Windowsilla. 8)
Allekirjoitus sijaitsee varsinaisen tekstin alla.

pepe69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #2 : 22.12.11 - klo:08.52 »
Jatkankin usealla muulla koneella.

Luulin että tämä on innokkaiden Linux käyttäjien foorumi joten vastaus vähän yllätti.
Pitää siirtyä ulkomaisille palstoille josko sieltä saisi asiallisen vastauksen.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #3 : 22.12.11 - klo:11.06 »
Jatkankin usealla muulla koneella.

Luulin että tämä on innokkaiden Linux käyttäjien foorumi joten vastaus vähän yllätti.
Pitää siirtyä ulkomaisille palstoille josko sieltä saisi asiallisen vastauksen.

En pitäisi idioottiaasin vastausta kovinkaan vakavasti otettavana. Mielestäni se on vähän asiaton. Tosin täytyy minunkin myöntää, että enpä tuohon osaa mitään korjausta sanoa. Jos sitä touchpadiä siis oikeasti tarvitset, muuten sen voisi ottaa pois päältä. Toinen mahdollisuus olisi, että kokeilet ottaa rullaustoiminnot pois päältä siitä touchpädistä, koska voi olla, että se toimii muuten oikein.

Luultavasti kyse on synapticin ajurin bugista, joka pitäisi raportoida Launchpadiin. En tiedä mahtavatko huomata, jos kerrot tuosta Ubuntuforums.orgissa. Näköjään tuossa on aiemminkin ollut vieritysongelmia, mutta silloin se ei toiminut ollenkaan ja sekin korjattiin päivityksellä kauan sitten.
« Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:11.10 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

pepe69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #4 : 22.12.11 - klo:11.56 »
Kiitos asiallisesta vastauksesta!  :)

Olen kokeillutkin ottaa kaikki scrollaukset pois päältä, mutta se ei auta - mikä sinänsä on myös omituista.
Jos otan sen kokonaan pois, silloin se on sohvakäytössä hankala ulkoisen hiiren kanssa  :)

Sen käytös on tosiaan omituista esimerkiksi jos menee hiiren asetuksiin ja vain vie hiiren jonkin välilehden päälle, se siirtyy heti viimeiseen välilehteen, eikä klikkaamalla muitakaan siirry sieltä enää pois. Sama jos vie jonkin "hissin"  päälle klikkaamatta mitään, se scrollaa ihan alas eikä sieltä pääse enää ylös. (Paitsi klikkaamalla sisältöalueeseen ja käyttämällä nuolinäppäimiä. Tosi ärsyttävä ominaisuus. Pitää kokeilla toisella läppärillä vielä, tekeekö saman. Tämä sama ilmiö tulee myös Fedoralla, mutta alusta taitaa ollakin sama(?)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #5 : 22.12.11 - klo:12.41 »
Ajuri on luultavasti sama Fedorassa. Windowsillako se toimii oikein?

Ajattelin, että tasohiirestä saisi erikseen pois päältä sen vierityksen, mutta en nyt voi tarkistaa, koska käytän Archia läppärillä. Muistaakseni kuitenkin jollain välilehdellä hiiren aseuksissa on tälläinen valinta, ellei sitä ole uusimmassa versiossa karsittu, kun on siirrytty Gnome 3:n asetusohjelmiin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

pepe69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #6 : 22.12.11 - klo:13.49 »
Kyllä sen vierityksen saa sieltä Touchpad asetuksista pois, mutta se scrollaa silti väärissä tilanteissa itsekseen...

Asensin kokeeksi Fedoran Fujitsu-Siemens Lifebook S kannettavaan. Siinä toimii moitteetta.
Eli taitaa olla Acerin ongelma? Tai voi olla laitevikakin(?).

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #7 : 22.12.11 - klo:14.13 »
Eli taitaa olla Acerin ongelma? Tai voi olla laitevikakin(?).
Ei tuo mitään normaalia ole eli kyseisen mallin ongelma tai sitten tosiaan laitevika. Toimiiko se siis Windowsissa oikein?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Wäinö

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #8 : 22.12.11 - klo:17.11 »
Mulla samantapainen tilanne. Pari kuukautta sitten ostin Lenovo Thinkpadin E325, asensin Ubuntu 11.10:n.
Hiiri kulkee itsestään vasemmalta oikealle ja samalla ylös, kunnes on oikeassa yläkulmassa. Tämä ilman näytönohjaimen lisäajuria. Kun asentaa lisäajurit hiiri rauhoittuu mutta sen jälkeen jos on esim. selain, taulukkolaskenta tai joku muu ohjelma auki niin että on vierityspalkki. --> Vierityspalkki nousee ylöspäin itsestään.

Näytönohjain Ati Radeon HD 6310.

Kaikenlaista oon kokeillut, mutta vikaa en ole saanut poistumaan.


Mikko

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #9 : 22.12.11 - klo:18.01 »
Pakko kommentoida, että on kyllä varmaankin varsin harvinainen vika. Itse en ole törmännyt tuollaiseen koskaan, vaikka aika montaa konetta on tullut Linuxeilla tyypitettyä.

Itse kokeilisin mielenkiinnosta seuraavaa ohjetta, jonka periaatteessa pitäisi poistaa kokonaan scrollaus. Tosin se taitaa ikävästi lähteä myös usbi hiirulaisesta samalla?
http://askubuntu.com/questions/59128/how-to-disable-mouse-wheel-scroll-in-ubuntu-11-04-or-10-10
« Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo:18.03 kirjoittanut qwertyy »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #10 : 22.12.11 - klo:23.31 »
Yep, on harvinaista, mutta tuli eteen tänä vuonna minullekin. Kolmannen kerran ... toimiiko Windowsissa oikein?

Tämä ongelma tuli minulla eteen Windowsissa, yllättäen eikä uudelleen asennuskaan auttanut. Sitten huomasin, että live-Linux boottikin sai saman oireen esille.

... ainahan tuo oli vähän satunnaista ...

Ongelman ratkaisu oli se, että muutin bioksesta sisäisen USB:n 2.0 muotoon (tai high speed :kö siinä luki). Jostain syystä se oli alemman nopeuden muodossa. En ole varma miksi, ehkäpä siksi että olin päivittänyt bioksen ja alempi nopeus tuli oletukseksi, mutta ei toiminut. Joka tapauksessa tuo oli ratkaisu.

Siis Touchpad:kin on jonkinlainen USB-laite tuossa läppärissä.

pepe69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #11 : 23.12.11 - klo:07.26 »
Kiitos qwertyy!

Tuo tosiaan auttoi! Ohjeessa siis xinput'illa poistetaan kaikki scrollaustoiminnot ja siinä se.
En scrollausta touchpadilla ole koskaan windowsissakaan käyttänyt joten tämä toimii minulla oikein hyvin.

Pitää tehdä vielä tuo toinenkin kikka testin vuoksi (Ganymedes) niin nähdään toimiiko se tässä laitteessa.

Pakko kommentoida, että on kyllä varmaankin varsin harvinainen vika. Itse en ole törmännyt tuollaiseen koskaan, vaikka aika montaa konetta on tullut Linuxeilla tyypitettyä.

Itse kokeilisin mielenkiinnosta seuraavaa ohjetta, jonka periaatteessa pitäisi poistaa kokonaan scrollaus. Tosin se taitaa ikävästi lähteä myös usbi hiirulaisesta samalla?
http://askubuntu.com/questions/59128/how-to-disable-mouse-wheel-scroll-in-ubuntu-11-04-or-10-10

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #12 : 23.12.11 - klo:15.41 »
Hiukan aiheeseen liityen ja ohi.

Mainitsin itse, että en ole koskaan vastaavaan törmännyt, enkä valehdellut Linuxien ja Windowsien osalta, mutta Ganymedeksen viestistä tuli mieleen, että olenpas sittenkin törmännyt hiukan vastaavaan ongelmaan, mutta tavallisella hiirellä ja vielä uusimmassa pöytäkoneessani ihan pari kk sitten. Silloin vika ilmeni vain Asuksen UEFI-biosissa ja sekin liittyi biosissa oleviin usb-asetuksiin. Ganymedes on mielestäni oikeassa myös siinä, että muistaakseni olen myös huomannut kaikkien läppäreiden touchpadin liittyvän jollain tasolla usb-ohjaimeen. Oletettavasti sen HID-ominaisuuksien/tuen takia.

Mutta läppäreissä tuohon ongelmaan en ole törmännyt, eikä niiden biosissa yleensä kovinpaljoa asetettavia kohtia edes ole vrt. pöytäkoneiden hirmuiseen valikoimaan.

Joka tapauksessa olisi ihan hyvä jos koneen omistaja viitsisi jossain välissä kirjautua Launchpadiin ja tehdä kyseisestä koneesta bugi ilmoituksen ja lisätä tuon ohjeen miten ongelman voi kiertää. Tuon vian korjaaminen olisi aika todennäköistä kun ongelman pystyy noinkin pienellä muutoksella rajata pois. Oletko muuten kokeillut nyt aktivoida graafisista asetuksista vierityksen päälle? Se saattaisi nyt toimia oikein jos järjestelmä sekoittaa touchpadin vieritysalueen ja hiiren rullan ja graafisesti tehtävät asetukset rajataan vain touchpadiin, eikä hiireen.

pepe69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #13 : 24.12.11 - klo:12.47 »
Ilo taisi olla ennen aikaista  :(

Bootin jälkeen hiiri scrollailee taas omia aikojaan.
Pitää testata vielä pari kertaa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #14 : 24.12.11 - klo:13.55 »
Tuo pitää muuten varmaankin tehdä joka bootin jälkeen, eli komento ei varsinaisesti muokkaa "kiinteitäasetuksia", vaan käytössä olevia. Mutta mutta tuon komennon saa kyllä lisättyä helposti käynnistyksessä ajettavaksi automaagisesti. Ainoa vain että en itse asetustiedostoa tähän hätään muista ulkoa kun en Linux koneella tätä kirjoittele.

*edit*
Taitaa olla init.d niminen tiedosto, mutta kannattaa vahvistaa se. Tiedostoa siis vain muokataan tekstieditorilla pääkäyttäjänoikeuksilla (esim. sudo gedit /hakemisto/tiedosto tyyliin). Kannattaa myös muistaa tehdä muokattavasta tiedostosta varmuuskopio tyyliin sudo cp /hakemistossa/tiedostonimi /hakemistoon/haluttutiedostonimi. Mutta tämä pitäisi kyllä onnistua ihan graafisestikin kunhan vain olisin tottunut käyttämään uusinta Unityä mistä en itse pidä.
« Viimeksi muokattu: 24.12.11 - klo:13.59 kirjoittanut qwertyy »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #15 : 24.12.11 - klo:14.30 »
Tuo pitää muuten varmaankin tehdä joka bootin jälkeen, eli komento ei varsinaisesti muokkaa "kiinteitäasetuksia", vaan käytössä olevia. Mutta mutta tuon komennon saa kyllä lisättyä helposti käynnistyksessä ajettavaksi automaagisesti. Ainoa vain että en itse asetustiedostoa tähän hätään muista ulkoa kun en Linux koneella tätä kirjoittele.

*edit*
Taitaa olla init.d niminen tiedosto, mutta kannattaa vahvistaa se. Tiedostoa siis vain muokataan tekstieditorilla pääkäyttäjänoikeuksilla (esim. sudo gedit /hakemisto/tiedosto tyyliin). Kannattaa myös muistaa tehdä muokattavasta tiedostosta varmuuskopio tyyliin sudo cp /hakemistossa/tiedostonimi /hakemistoon/haluttutiedostonimi. Mutta tämä pitäisi kyllä onnistua ihan graafisestikin kunhan vain olisin tottunut käyttämään uusinta Unityä mistä en itse pidä.


Tosin init.d on hakemisto.
Minä kokeilisin lisätä tarvittavat loitsut tiedostoon
/etc/rc.local

Mutta kun kaikista kannettavista systemaattisesti disabloin jo BIOSin setupissa tuon touchpadin, niin en taida alkaa kokeilemaan toimiiko...


pepe69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #16 : 24.12.11 - klo:15.26 »
Pitääpä tutustua näihin uusiin ohjeisiin. Kunhan ensin pääsen sisälle systeemiin.
20 vuotta vain dosia ja windowsia käyttäneenä menee hetki että pääsee tästä Linuxista jyvälle  ;)

Erikoinen juttu on myös se, että kun otan xinput komennolla rullaukset pois, hiiren nappi tai näpäytys ei toimi enää joka paikassa. Esim. ikkunan sulkemin x:stä ei toimi. Ikkunan sisällä taas toimii näpäytys ja nappi...

Biosissa ei ole tässä vehkeessä touchpadin pois päältä ottamisen mahdollisuutta (Acer Travelmate 6292).
Sinänsä harmi jos en saa toimimaan, tämä on mukava pieni läppäri ja erittäin käyttökelpoinen vielä.

Vai oliskohan tuossa touchpadissa jokin vika?

pepe69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #17 : 24.12.11 - klo:15.43 »
Lisää testejä:

Jos nuo scrollaukset ottaa pois päältä xinputilla, ei maalauskaan toimi (esim tekstin maalaus)
Joten niiden ottaminen pois käytöstä tuntuu vievän aika paljon toiminnallisuuksia.


pepe69

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #18 : 24.12.11 - klo:17.30 »
Edelleen testausta:

kun tuo touchpad on käytössä, tuntuu että ubuntu jumiutuu vähän väliä eikä tunnu muutenkaan toimivan kunnolla. Jotenkin se vaikuttaa stabiiliuteen. Ulkoisella (langaton Logitech) toimii ihan eri tavalla.

Joko on laiteyhteensopimattomuus tai touchpad rikki jotenkin ja antaa virheellisiä komentoja.

Storck

  • Vieras
Vs: Hiiri scrollaa tahtomatta
« Vastaus #19 : 24.12.11 - klo:17.40 »
Opettele käyttämään "muokkaa"-toimintoa. Tulee pitkä aihe jos joka lauseen laitat omaksi viestiksi.