Kirjoittaja Aihe: Gedit Kubuntu 10.10ssä?  (Luettu 1971 kertaa)

Ebros

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 162
    • Profiili
Gedit Kubuntu 10.10ssä?
« : 17.12.11 - klo:16.28 »
Miten tulee käyttä gedittiä Kubuntu 10.10:ssä, kun en oikein tajua sen toimintaa, vai onko jokin muu editori?
root@eero-P5K-PRO:~/tw68-v2# gedit tw68-core.c
No protocol specified
Cannot open display:
Run 'gedit --help' to see a full list of available command line options.
Helpistä en oikein tajunnut mitä optiota tai protokolla se nyt vaatii. Ubuntussa ei sellaista vaadita. 

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Gedit Kubuntu 10.10ssä?
« Vastaus #1 : 17.12.11 - klo:17.14 »
Gedit taitaa olla gnome-pohjainen editori. Kubuntussa toimii paremmin esimerkiksi kate tai joku työypöytäriippumaton editori.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Gedit Kubuntu 10.10ssä?
« Vastaus #2 : 17.12.11 - klo:20.37 »
Graafisia ohjelmia ei ainakaan suoraan voi käynnistellä, jos on vaihtanut rootiksi su-komennolla. Eli aja ne komennolla gksudo (Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu) tai komennolla kdesu (Kubuntu)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Gedit Kubuntu 10.10ssä?
« Vastaus #3 : 18.12.11 - klo:22.31 »
Graafisia ohjelmia ei ainakaan suoraan voi käynnistellä, jos on vaihtanut rootiksi su-komennolla. Eli aja ne komennolla gksudo (Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu) tai komennolla kdesu (Kubuntu)
Minun Kubuntussani (12.04) ei ole komentoa kdesu. Sen sijaan kdesudo löytyy.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Gedit Kubuntu 10.10ssä?
« Vastaus #4 : 18.12.11 - klo:23.03 »
Graafisia ohjelmia ei ainakaan suoraan voi käynnistellä, jos on vaihtanut rootiksi su-komennolla. Eli aja ne komennolla gksudo (Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu) tai komennolla kdesu (Kubuntu)
Minun Kubuntussani (12.04) ei ole komentoa kdesu. Sen sijaan kdesudo löytyy.
Sitten minulla oli vanhaa tietoa. En käytä Kubuntua, joten luotin siihen mitä netistä sain tarkistettua (muistaakseni Linux.fi:stä). Kiitos korjauksesta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

  • Vieras
Vs: Gedit Kubuntu 10.10ssä?
« Vastaus #5 : 18.12.11 - klo:23.15 »
Saattaahan tuo olla versiokohtainen, varsinkin kehitysversiossa. Usein esim. aptitude toimii/ei toimi/toimii ja kuitenkin apt-get toimii.

Voiko joku 11.10 tai vanhempaa Kubuntua käyttävä vahvistaa?

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Gedit Kubuntu 10.10ssä?
« Vastaus #6 : 18.12.11 - klo:23.52 »
Itse olen avannut graafiset ohjelmat pääkäyttäjänä sux komennolla. Tosin ei taida toimia suoraan  Kubuntussa koska ubuntussa ei ole rootkäyttäjää oletuksena. Ihan varma en ole mutta samaan tulokseen vois päästä komennolla kdesudo  -i Kubuntussa ei ole geditiä oletuksena asennettu vaan kate ja myös tekstipohjainen nano jonka voi avata pääkäyttäjänä sudolla koska eo ole graafinen ohjelma.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Gedit Kubuntu 10.10ssä?
« Vastaus #7 : 19.12.11 - klo:12.41 »
KDE:n kolmosversion aikana oli käytössä sekä kdesu että kdesudo. KDE:n nelosversiosta alkaen käytössä on näistä vain jälkimmäinen.

Lähde: http://packages.ubuntu.com/search?keywords=kdesu