Kirjoittaja Aihe: Kuvaselain ja manuaalinen järjestys  (Luettu 1399 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Kuvaselain ja manuaalinen järjestys
« : 14.12.11 - klo:15.35 »
Olen ladannut ja tutkinut melkein kaikkia kuvaselaimia, mutta kaikki haluavat järjestää kuvat joidenkin avain sanojen tai päivämäärien mukaan. Minä haluaisin tehdä oman järjetyksen ja katsoa niitä myös siinä järjestyksessä. Muistaakseni Picassassa sai siirellä kuvia eri järjestykseen vain tarttumalla niihin ja siirtämällä. Ehkä Gthumbissakin oli niin. Ainoa ohjelma, jossa tämä jotenkin toteutuu, on K-photoalbum. Ohjeista ei kuitenkaan ainakaan minulle käynyt ilmi, siirtääkö se kaikki kuvat koneelta samaan paikkaan. Minulla on kuvia, jotka liittyvät ehdottomasti määrättyihin hakemistoihin.

Osaisiko joku neuvoa, millä ohjelmalla voisin katsella kuvia haluamassani järjestyksessä, jonka haluan nimenomaan tehdä itse , en tagien tai päivämäärien mukaan? Ehkä se on mahdollista monessakin ohjelmassa, mutta minä en toistaiseksi ole keksinyt sitä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Kuvaselain ja manuaalinen järjestys
« Vastaus #1 : 11.03.12 - klo:18.41 »
Jätin aika kauan sitten tämän kyselyni. 105 ihmistä on lukenut sen, mutta ainuttakaan vastausta ei ole tullut. Jos teen esim. valokuva-albumin haluan tietenkin laittaa kuvat sellaiseen järjestykseen, että kokonaisuus näyttää visuaalisesti hyvältä. Kaikki kuvaohjelmat joita olen löytänyt Ubuntussa antavat erilaisia automaattisia toimenpiteitä, miten järjestää: nimen, kuvausajankohdan jne mukaan. Mutta yksinkertaisinta vaihtoehtoa, että minä hiirellä siirtelisin ne haluamaani järjestykseen ei tunnu löytyvän. Ajatelkaapa jos elokuvissakin kaikki klipit seuraisivat toisiaan vain ottohetken järjestyksessä. Ei taitaisi tulla trilleristä mitään. Siksi elokuvia leikataan. Voit toki käyttää jotain julkaisuohjelmaa Ubuntussa järjestääksesi yhdelle sivulle kuvat haluamaasi järjestykseen, mutta se ei ole sama asia kuin albumi. Voit kiertää asiaa gthumbissa numeroimalla kuvia ja käskemällä sen järjestää nimen mukaan. Mitä enemmän on kuvia, sitä hankalammaksi sekin tapa muuttuu.
Netissä luin osoitteessa http://planet.qgis.org/planet/tag/gthumb/ jonkun kirjoituksen, jossa kerrottiin, että ensin pitää luoda catalog ja sitten library, ja siellä sitten voi järjestää manuaalisesti kuvat. Minä en kyllä tajunnut, miten tuo tehdään, ja aika hankalalta sekin tuntui.
Eikö tosiaan ole yhtään kuvaohjelmaa, joka mahdollistaisi yksinkertaisen kuvien manuaalisen järjestelyn?

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB