Kirjoittaja Aihe: Windows emulointi  (Luettu 2823 kertaa)

HanskiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Windows emulointi
« : 13.07.06 - klo:10.55 »
Tuli tuossa mieleen, että saisiko Ubuntussa pyörimään windows ohjelmaa mitenkään??
Onnistuuko kenties wine:llä tai onko jokin muu missä onnistuu?
Täytyis saada Xubuntuun pyörimään windows ohjelman clientti.

moonstone

  • Vieras
Re: Windows emulointi
« Vastaus #1 : 13.07.06 - klo:11.14 »
Ensinnäkin wine ei ole emulaattori.
Toiseksi mikä clientti on kyseessä?
Kolmanneksi oletko varma ettei vastaavaa löydy linuxille?

HanskiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Windows emulointi
« Vastaus #2 : 13.07.06 - klo:11.43 »
Niin wine ei olekkaan emulaattori....
Tarkoitus olisi saada tietokanta sovellus auki joka pyörii windows serverillä....
Käytännössä se toimii niin winkkarissa, että serveriltä käynnistetään sen ohjelman .exe tietyillä määritteillä...
Ja nyt haluaisin saada sen toimimaan ubuntussa jos vain mahdollista.

ippanis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Re: Windows emulointi
« Vastaus #3 : 27.09.06 - klo:20.36 »
Kirjoitetaan tähän tällainen aloittelijan kysymys. Itsellä ei siis vielä ole linuxia koneessa, mutta tullee olemaan kunhan uuden koneen saan alle. Ubuntun Live-CD:tä kokeilin ja se toimi pienien hankaluuksien kautta oikein mallikkaasti surffaamisesta lähtien.

Asiaan elikkä mikäli olen nyt ymmärtänyt oikein niin sekä ubuntu, kubuntu, edubuntu, xubuntu jne käyttävät samaa ydintä (kerneliä), eli siis Debiania. Tänään sitten surffailin ja tutkin juuri tämän kyseisen ohjelman kotisivuja, sillä oikeastaan en tarvitsisi kuin tämän yhden pelin toimimaan (sekin ehkä, koska peli vie sitten sosiaalisen elämän), mutta silmään pisti, että tämä versio on VAIN kubuntulle.

http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=1992

Itse olen ymmärtänyt, että ubuntun ja kubuntun ero olisi lähinnä graafinen ulkonäkö, mutta onko se myös niin, että niille tehdään eri ohjelmatkin?
EI ubuntun voittanutta

Juha127

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 132
    • Profiili
    • Gimp Suomi
Re: Windows emulointi
« Vastaus #4 : 27.09.06 - klo:21.28 »
Pääasiassa vain ulkonäkö ero, ubuntu käyttää gnome- ja kubuntu kde-työpöytämanageria ja jos nämä molemmat ovat asennettu koneelle niin toimii molemmissa kde ja gnome sovellukset. Joten eiköhän peli toimi kummalla vaan, kunhan wine on kunnossa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Windows emulointi
« Vastaus #5 : 27.09.06 - klo:22.00 »
Kirjoitetaan tähän tällainen aloittelijan kysymys. Itsellä ei siis vielä ole linuxia koneessa, mutta tullee olemaan kunhan uuden koneen saan alle. Ubuntun Live-CD:tä kokeilin ja se toimi pienien hankaluuksien kautta oikein mallikkaasti surffaamisesta lähtien.

ok.

Asiaan elikkä mikäli olen nyt ymmärtänyt oikein niin sekä ubuntu, kubuntu, edubuntu, xubuntu jne käyttävät samaa ydintä (kerneliä), eli siis Debiania.

no, ihan tarkalleen ottaen ubuntu, kubuntu, edubuntu ja xubuntu ovat täsmälleen sama järjestelmä, lukuunottamatta oletuksena asentuvaa työpöytää ja ohjelmistovalikoimaa. ne toki käyttävät myös samaa ydintä (kerneliä), eli linuxia.

ubuntu distribuutio (jakeluversio) on toki kehitetty alun perin debianin pohjalta ja siinä käytetään monia samalla tavalla toimivia juttuja kuin debianissakin (joka sekin on linuxin jakeluversio). ubuntu on kuitenkin erillinen järjestelmä eikä varsinaisesti yhteensopiva kaikilta osin debianin kanssa.

Tänään sitten surffailin ja tutkin juuri tämän kyseisen ohjelman kotisivuja, sillä oikeastaan en tarvitsisi kuin tämän yhden pelin toimimaan (sekin ehkä, koska peli vie sitten sosiaalisen elämän), mutta silmään pisti, että tämä versio on VAIN kubuntulle.

http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=1992

Itse olen ymmärtänyt, että ubuntun ja kubuntun ero olisi lähinnä graafinen ulkonäkö, mutta onko se myös niin, että niille tehdään eri ohjelmatkin?

toki niillä on myös eri työpydän myötä toiminnallista eroa, mutta kaikki sovellukset jotka toimivat kubuntussa, toimivat myös ubuntussa. niiden asentamine saattaa vaan vaatia jotain kubuntun oletuksena asentamia kirjastoja. tosin tässä tapauksessa peliä taidetaan ajaa winen avulla, ja se ei vaadi työpöytäympäristöltä mitään kubuntulle erityistä toimiakseen.
Janne