Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] Ubuntu 11.10 + NFS kotihakemisto ei toimi kirjauduttaessa.  (Luettu 2942 kertaa)

jerem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Hei,

Ubuntu 11.10 jossa kotihakemistot on siirretty ReadyNas Pro NFS jaolle.

/etc/fstab tiedostoon olen lisänyt seuraavan rivin (+ muutama muu samalla periaatteella)
192.168.0.100:/users /mnt/users nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr

/etc/passwd tiedostossa on kyseisille käyttäjille määritelty kotihakemistoksi "/mnt/users/käyttäjä"

Kun kone käynnistetään ja yritän kirjautua käyttäjänä jonka kotihakemisto on NAS purkissa, ei se heti suostu kirjautumaan sisään. Kirjautuminen saattaa onnistua muutaman yrityksen jälkeen mutta ainakin jos "virkistän" verkkojaoot esim. kirjautumalla paikallisella käyttäjällä ja käymällä verkkojaossa. Tämän jälkeen kirjautuminen onnistuu. Eli vaikuttaisi siltä ettei NFS kotihakemistot ole saatavilla ennen kuin NAS purkissa on käyty...

Kun kirjautuminen NFS kotihakemistoon onnistuu, kaikki toimii ok. Löytyisiköhän tähän jotain fiksiä?

-Jere
« Viimeksi muokattu: 24.11.11 - klo:19.47 kirjoittanut jerem »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.10 + NFS kotihakemisto ei toimi kirjauduttaessa.
« Vastaus #1 : 19.11.11 - klo:10.37 »
Olisikohan kyse ssitä, että NAS-purkkisi on jollain virransäästönokosilla, eikä ehdi vastata asiakaskoneen haluamassa ajassa. Ts. purkki pitäisi herättää hyvin aikaisessa vaiheessa vaikka pingillä ja sitten odotella tarvittava aika, jotta NASsisi olisi kykenevä vastaamaan. Tämä on ns. sivistynyt arvaus, kyseisen purkin sielunelämää tarkemmin tuntematta.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jerem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.10 + NFS kotihakemisto ei toimi kirjauduttaessa.
« Vastaus #2 : 19.11.11 - klo:11.06 »
Olisikohan kyse ssitä, että NAS-purkkisi on jollain virransäästönokosilla, eikä ehdi vastata asiakaskoneen haluamassa ajassa. Ts. purkki pitäisi herättää hyvin aikaisessa vaiheessa vaikka pingillä ja sitten odotella tarvittava aika, jotta NASsisi olisi kykenevä vastaamaan. Tämä on ns. sivistynyt arvaus, kyseisen purkin sielunelämää tarkemmin tuntematta.

Ystävällisin terveisin

Jallu59

Virransäästö-toiminnot on otettu pois päältä NAS purkin hallintakonsolista mutta käyttiksessä varmaan voi olla vielä jotain ominaisuuksia (Debian pohjainen). Kuinka tuo NFS jako tulisi mountata (fstab tai joku muu) jotta se olisi heti käytettävissä? Toki jatkossa haluaisin käyttää myös NAS purkin virransäästöäkin... Kovalevyjen pyörittämisen lopetus yms.

-Jere

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.10 + NFS kotihakemisto ei toimi kirjauduttaessa.
« Vastaus #3 : 19.11.11 - klo:12.23 »
fstab:iin juu.

ohje:
http://wiki.ubuntu-fi.org/nfs-palvelin

T:JJallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jerem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.10 + NFS kotihakemisto ei toimi kirjauduttaessa.
« Vastaus #4 : 19.11.11 - klo:13.30 »
fstab:iin juu.

ohje:
http://wiki.ubuntu-fi.org/nfs-palvelin

T:JJallu59

Kiitos vastauksesta mutta ei tuolla ole oikein tähän ongelmaan liittyvää asiaa (ainakaan minun mielestäni).

NFS kyllä toimii mutta ei buutissa (tai toimii se oikeastaan myös siinä mutta ei heti). Ongelma on siis se ettei NFS jako ole heti käytettävissä. Eikös fstab lueta ennen kirjautumista jolloin myös NFS jaot pitäisi olla päällä?

-Jere

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.10 + NFS kotihakemisto ei toimi kirjauduttaessa.
« Vastaus #5 : 19.11.11 - klo:18.17 »
Gdm saattaa käynnistyä ennen kuin nfs on valmis. Linkistä oleva ohje auttoi mua aikoinaan.

Jos gdm ei tän jälkeen käynnisty niin ctrl+alt+f1 tulee olla tuttu juttu.

Ja jos bootti  rupeaa kestämään liikaa niin verkon toiminnassa on jotain vikaa. Mä pitäisin kiinteät ip:t tässä tapauksessa molemmissa koneissa.

 serverfault.com/questions/157430/how-to-ensure-nfs-home-directory-is-mounted-before-login

EDIT Mä tein noin ubuntussa 10.04. Mutta uskoisin toimivan uudemmassa.
« Viimeksi muokattu: 19.11.11 - klo:18.24 kirjoittanut Ville Pöntinen »

jerem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.10 + NFS kotihakemisto ei toimi kirjauduttaessa.
« Vastaus #6 : 19.11.11 - klo:19.52 »
Gdm saattaa käynnistyä ennen kuin nfs on valmis. Linkistä oleva ohje auttoi mua aikoinaan.

Jos gdm ei tän jälkeen käynnisty niin ctrl+alt+f1 tulee olla tuttu juttu.

Ja jos bootti  rupeaa kestämään liikaa niin verkon toiminnassa on jotain vikaa. Mä pitäisin kiinteät ip:t tässä tapauksessa molemmissa koneissa.

 serverfault.com/questions/157430/how-to-ensure-nfs-home-directory-is-mounted-before-login

EDIT Mä tein noin ubuntussa 10.04. Mutta uskoisin toimivan uudemmassa.

Kuinkakohan tämä tehdään Lightdm:ssä?

-Jere

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.10 + NFS kotihakemisto ei toimi kirjauduttaessa.
« Vastaus #7 : 19.11.11 - klo:20.43 »
Ai niin tietysti...

Vastaava tiedosto lienee /etc/init/lightdm.conf. Mulla siellä (tällä toisella, 11.10 -koneella) on seuraava teksti:

Koodia: [Valitse]
start on ((filesystem
           and runlevel [!06]
           and started dbus
           and (drm-device-added card0 PRIMARY_DEVICE_FOR_DISPLAY=1
                or stopped udev-fallback-graphics))

ja se pitäisi muokata muotoon

Koodia: [Valitse]
start on ((filesystem
           and runlevel [!06]
           and started dbus
           and (drm-device-added card0 PRIMARY_DEVICE_FOR_DISPLAY=1
                or stopped udev-fallback-graphics)
           and started autofs)

Mutta tätä en oo testannut mitenkään.
« Viimeksi muokattu: 19.11.11 - klo:20.46 kirjoittanut Ville Pöntinen »

jerem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.10 + NFS kotihakemisto ei toimi kirjauduttaessa.
« Vastaus #8 : 24.11.11 - klo:19.46 »
Ai niin tietysti...

Vastaava tiedosto lienee /etc/init/lightdm.conf. Mulla siellä (tällä toisella, 11.10 -koneella) on seuraava teksti:

Koodia: [Valitse]
start on ((filesystem
           and runlevel [!06]
           and started dbus
           and (drm-device-added card0 PRIMARY_DEVICE_FOR_DISPLAY=1
                or stopped udev-fallback-graphics))


ja se pitäisi muokata muotoon

Koodia: [Valitse]
start on ((filesystem
           and runlevel [!06]
           and started dbus
           and (drm-device-added card0 PRIMARY_DEVICE_FOR_DISPLAY=1
                or stopped udev-fallback-graphics)
           and started autofs)

Mutta tätä en oo testannut mitenkään.

Kiitoksia Ville!

Nyt toimii. Ensin jouduin asentamaan ja konffaamaan tuon autofs:n ja sitten tuo mainitsemasi muutos lightdm.conf tiedostoon.

-Jere

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Hienoa että toimii.