Kirjoittaja Aihe: Ubuntu mediakone projekti mikrobitin ohjeiden mukaan  (Luettu 2656 kertaa)

MarkoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
    • Profiili
Moi.

Lueskelin vanhoja mikrobittejä 1-3 2010 jossa oli juttu Tee linuxista mediakone.
Minulla ei ole enää HTPC:ssä Ubuntua sen ongelmien takia ja Win7 asennettu juuri uudelleen.

Oletteko joku toteuttanut onnistuneesti musiikin jakamisen Win7 64bit koneesta jollakin ohjelmalla lähiverkon yli Ubuntu koneeseen. Tiedän että tämä onnistuisi helpommin Ubuntu koneesta Win koneelle mutta en mielellään asentaisi Ubuntua takaisin HTPC:hen. Yksi syy on pelit jotka eivät toimi Ubuntussa.

Eli minkä ohjelman asennan Win7 koneeseen jolla jaan nuo musiikit ja minkä client ohjelman asennan Ubuntuun??
« Viimeksi muokattu: 10.11.11 - klo:12.25 kirjoittanut MarkoN »
Windows 10 PRO
Asus P8Z77-V, i7-3770K 3,5GHz(->4,2GHz),
16Gt 2400MHz DDR3, Asus GeForce GTX 1070
Acer Aspire One, ATOM N270 1,6GHz, 1,5Gt DDR2

Ubuntu 20.04.6 LTS
Asus P8P67, i5-2500K 3,3GHz(->4,6GHz),
8Gt 1600MHz DDR3, Gigabyte GeForce GTX970 G1 Gaming

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Miten Win7 Mediakoneen musiikit Ubuntu 10.04 läppäriin??
« Vastaus #1 : 10.11.11 - klo:08.43 »
Win 7 koneeseen ei tarvitse mitään - käytät vain tiedostojakoja.

Ubuntu-koneessa tarvitaan Samba. Kun yrität käyttää sitä (Places - Connect to Server - Windows Share) niin se taitaa neuvoakin. En muista neuvooko loppuun asti, mutta client-asennus on melko helppo. Lisätietoja löytyy tältä Foorumiltakin (wiki).

Oikeuksien kanssa voi tulla jotakin säätöä, mutta kun serverisi on Win 7, niin sekin jää aika pieneksi (olettaen että siellä on NTFS, jos on FAT32, niin ei ole mitään säätöä - en tosin sitä suosittele). Tarkoitin säätöä siinä mielessä, että se "toimii" - jos haluat rajoittaa oikeuksia niin sitten tarina on pidempi.

MarkoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
    • Profiili
Vs: Ubuntu mediakone projekti mikrobitin ohjeiden mukaan
« Vastaus #2 : 10.11.11 - klo:13.37 »
Eli mieli muuttui! yön aikana asentelin koneelle uudelle kovolle Ubuntu 10.04.2 LTS 64bit version.
Siihen sitten Music Player Daemon musiikkipalvelin.

Mutta heti tökkäsi alkuunsa kun piti reitittimen asetuksia muuttaa niin että HTPC koneelle tulisi MAC riippuvainen IP osoite.

http://www.mbnet.fi/nettijatkot/2010/01/linuxista_mediakone_1/

ELI näin lukee mb:ssä:

"Tietokoneesi fyysisen osoitteen saat selville klikkaamalla verkkokuvaketta Gnomen paneelissa hiiren oikealla napilla ja valitsemalla kontekstivalikosta Tietoja yhteydestä. Osoite lukee kohdassa Laiteosoite: ja on mallia xx:xx:xx:xx:xx:xx. Kun määräät tälle fyysiselle osoitteelle pysyvän verkko-osoitteen kotiverkkosi sisälle, voit sen jälkeen asettaa bind_to_address -asetukseen määritellyn pysyvän verkko-osoitteen. Tallenna asetukset reitittimeen ja käynnistä se uudelleen."

No kirjauduin reitittimeen ja menin DHCP välilehdelle ADDRESS RESERVATION ja asetin sinne koneeni MAC osoitteen ja IP:n. Save ja boot reitittimelle.
Tämä aiheutti ettei HTPC ole verkossa, eikä se näy DHCP CLIENT välilehdellä toisin kuin tämä läppärini jolla reititintä conffaan.

Olen kokeillut asettaa kiinteää IP:tä koneeseen DHCP alueen ulkopuolelta että sisäpuolelta.
Reitittimen DHCP on 192.168.1.100 - 199 ja HTPC:hen olen kokeillut 192.168.1.110 ja 192.168.1.210

HTPC tunnistaa verkon muttei päästä internettiin eikä reitittimeen.
Windows 10 PRO
Asus P8Z77-V, i7-3770K 3,5GHz(->4,2GHz),
16Gt 2400MHz DDR3, Asus GeForce GTX 1070
Acer Aspire One, ATOM N270 1,6GHz, 1,5Gt DDR2

Ubuntu 20.04.6 LTS
Asus P8P67, i5-2500K 3,3GHz(->4,6GHz),
8Gt 1600MHz DDR3, Gigabyte GeForce GTX970 G1 Gaming

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu mediakone projekti mikrobitin ohjeiden mukaan
« Vastaus #3 : 10.11.11 - klo:17.06 »
Jos laitat sen 210-loppuisen ip:n sinne asetuksiin ja komennat HTPC:llä "sudo ifconfig eth0 192.168.1.210", niin pääsetkö edes reittitimelle sitten?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: Ubuntu mediakone projekti mikrobitin ohjeiden mukaan
« Vastaus #4 : 10.11.11 - klo:18.26 »
Itse olen tykästynyt sellaiseen ratkaisuun, että minulla on ubuntu-pohjainen HTPC TV-tasossa (voisi olla kyllä missä tahansa jemmassa, mutta kun käytän sitä myös DVD-soittimena) ja siinä UPNP/DLNA-palvelimena Mediatomb sekä varsinaisena UI:na XBMC. Näin siis saan jaettua kaiken koneella olevan median (kuvat, musiikki, videot) mille tahansa DLNA-yhteensopivalle toistimelle, joita on nykypäivänä aika paljon jo, eli kännykät, TV:t, jotkin hieman kalliimmat AV-vahvistimet. Esim itselläni on ostoslistalla tuollainen:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/42193/cxqtj/Onkyo-TX-NR509-5-1-kanavainen-viritinvahvistin

Eli kun tuo on hommattu voin ohjata esim kännykällä siten, että käsken vahvistinta toistamaan HTPC:ltä musiikkia. Olen toistaiseksi toistanut musiikkia siten, että käytän kännykkää sekä soittimena (pikku-plugilla stereoiden rca-liitäntään) että ohjaimena ja HTPC:tä palvelimena ja nuo muutama Android-sovellusta, joita olen kokeillut, soveltuvat erinomaisesti tällaiseen.

Tuossa UPNP:ssä on se näppärä puoli, että jokainen yksittäinen laite vaan asennetaan (lue: kytketään verkkoon ja varmistetaan että UPNP on päällä) jonka jälkeen voit juurikin vaikka kännykällä selata mitä laitteita sinulla on verkossasi ja valita miltä laitteelta toistetaan ja mitä ja millä laitteella toisto tapahtuu.

Kannattaa tutkia tuota DLNA:ta ja UPNP:tä, ovat mainio keksintö! :)
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

realpet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 167
    • Profiili
Vs: Ubuntu mediakone projekti mikrobitin ohjeiden mukaan
« Vastaus #5 : 11.11.11 - klo:10.36 »
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/42193/cxqtj/Onkyo-TX-NR509-5-1-kanavainen-viritinvahvistin

Eli kun tuo on hommattu voin ohjata esim kännykällä siten, että käsken vahvistinta toistamaan HTPC:ltä musiikkia. Olen

Mulla on HTPC-backendissä MythTV (jossa on sisäänrakennettu UPNP palvelin) ja vastaava (NR609) vahvistin ja musiikin soitto toimii tosiaan kivasti. Onkyo on jopa julkistanut Androidille oman applikaation jolla tuota vahvistinta voi hallita:
https://market.android.com/details?id=com.onkyo.onkyoRemote&hl=en

MarkoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
    • Profiili
Vs: Ubuntu mediakone projekti mikrobitin ohjeiden mukaan
« Vastaus #6 : 11.11.11 - klo:12.19 »
No mulla kävi sitten näin...

Kun muuttelin niitä asetuksia niin verkko korttiin tuli jokin ristiriita ja herkesi toimimasta.
Enkä saanut sitä enää toimimaan Ubuntussa.

Menin Windowsiin eikä sielläkään verkko toiminut. Tein kaiken mahdollisen win7:ssa että saisin verkon toimimaan. Mutta ei.
Lopulta päätin heivata Ubuntu idean pois ja asentaa Win7:n uudelleen. Koneen käynnistyessä tuli virhe teksti että biosissa ristiriitoja ja pitää nollata bios ennen uudelleen käynnistymistä.
Nollasin biosin ja kone käynnistyi ja kaikki toimii.

Eli jos nollasin biosin ei olisi tarvinnut tehdä muuta kuin asentaa uusin bios ja ajurit emolevylle Win7:ssa...
Ja Ubuntukin olisi varmaan toiminut.

Mutta veljeni on päivittämässä omaa konettaan ja häneltä saan vanhan koneen johon teen tämän Ubuntu mediapalvelimen. Sitten ei ota niin paljon aivoon jos jokin menee pieleen.
« Viimeksi muokattu: 11.11.11 - klo:12.21 kirjoittanut MarkoN »
Windows 10 PRO
Asus P8Z77-V, i7-3770K 3,5GHz(->4,2GHz),
16Gt 2400MHz DDR3, Asus GeForce GTX 1070
Acer Aspire One, ATOM N270 1,6GHz, 1,5Gt DDR2

Ubuntu 20.04.6 LTS
Asus P8P67, i5-2500K 3,3GHz(->4,6GHz),
8Gt 1600MHz DDR3, Gigabyte GeForce GTX970 G1 Gaming