Olen viime päivinä yrittänyt asentaa Nvidian ajureita tähän lievästi surkeahkoon GeForce 8600GS -näytönohjaimeeni. Käytän siis Ubuntu 10.04. Aina on kuitenkin tullut seinä vastaan niin mukana tulleissa suljetuissa ajureissa kuin myös Nvidian sivulta ladatuissa ajureissa.
Entisessä kokoonpanossani, josta levisi emolevy, ei ollut mitään ongelmia suljettujen ajurien asentamisessa. Nyt "uudella" kokoonpanollani niitä on kuitenkin tullut liikaa.
Googlea olen rämpännyt avun toivossa, mutta
vähäiset Linux-taitoni tulevat aina eteen.Yrittäessäni asentaa roottina Nvidian sivustolta ladattua ajuria kone heittää erroria:
ERROR: You appear to be running an X server; please exit X before
installing. For further details, please see the section INSTALLING
THE NVIDIA DRIVER in the README available on the Linux driver
download page at www.nvidia.com.
Tuosta README-sönkötyksestä en siis saa juurikaan selvää, vaikka englanti sujuu hyvin.
Jostain olin lukevinani, että suljetut ajurit ovat jopa parempia kuin Nvidian omalta sivustolta asennetut, joten luovutin suosiolla ja aloin sotia Ubuntun mukana tulleiden kanssa.
Ne aiheuttavat vielä enemmän päänsärkyä. Kokeilin kumpaakin ajuria: Suositeltu lukitsee resoluutioni 1024x768 (näyttöni resoluutio on siis 1280x1024), versio 173 taas 800x600 kohdalle. Eikä Nvidia X Server Settings -paneelissa ole resovaihtoedoissa omaa resoani.
Ajuri olisi kiva saada asennettua, jotta edes Minecraftia voisi pelailla nopeammin kuin diaesitysnopeudella. Emolevyyn on integroitu surkea ATI Radeon Xpress 1250, mutta tietääkseni sain sen toiminnan kuoletettua BIOS-asetuksista.