Kirjoittaja Aihe: Lubuntu 10.04: Huawei 220-mokkula katkaisee yhteyden  (Luettu 3116 kertaa)

Satunnainen sudottelija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Tuollaiset siis käytössä, Lubuntu tuliteränä puhtaana asennuksena.

Ongelma on se, ettei Lubuntu suostu pitämään päällä DNA:n yhteyttä normaalin mobiililaajakaista-yhteyden kautta. (Ne nuolet siellä valikossa oikealla alhaalla.) Ilmoittaa yhdistäneensä ja heittää kohta ulos: "Olet nyt yhteydettömässä tilassa".  Olen kokeillut sekä esiasetuksilla että tekemällä uuden yhteyden mielestäni oikeilla DNA-asetuksilla. Nimittäin wvdial pelaa ja yhdistää niillä. Samoin mokkula tietekin näkyy kuten kuuluu, eli modeemina, ei USB-tikkuna. Muutenhan wvdial ei yhdistäisi. Samoin saan langattoman pelaamaan ja voin käyttää Android-kännykkää wifi-tukiasemana.

Eli ongelmani ei ole suurensuuri - nettiin pääsee kahtakin kautta - mutta olisihan se aika käytännöllistä, jos mokkulan saisi yhdistämään automaattisesti. Mitä ehdotatte kokeiltavaksi?

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Lubuntu 10.04: Huawei 220-mokkula katkaisee yhteyden
« Vastaus #1 : 01.11.11 - klo:03.08 »
Wvdial tuntui itsestänikin joksus ainoalta viisaalta ratkaisulta. Mutta nykyäään lubuntussakin network-mangeri toimii mokkuloiden kanssa parhaiten.

"   NetworkManager Applet (nm-applet) has the setting "OnlyShowIn=Gnome", but it works fine in LXDE. To make it autostart, just comment out or delete "OnlyShowIn=Gnome" in your ~/.config/autostart/nm-applet.desktop   "

Lueskelepas täältä lisää: http://www.siptune.net/tiki-index.php?page=NetworkManager Loppussa ohjetta lxde työpöytään.

Kannttaa tarkistaa että usb-modeswitch ja usb-modeswitch-data on asennettuna oli sitten yhteysohjelma mikä tahansa.
« Viimeksi muokattu: 01.11.11 - klo:03.13 kirjoittanut Daneli »

Satunnainen sudottelija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Lubuntu 10.04: Huawei 220-mokkula katkaisee yhteyden
« Vastaus #2 : 01.11.11 - klo:18.28 »
Wvdial tuntui itsestänikin joksus ainoalta viisaalta ratkaisulta. Mutta nykyäään lubuntussakin network-mangeri toimii mokkuloiden kanssa parhaiten.

"   NetworkManager Applet (nm-applet) has the setting "OnlyShowIn=Gnome", but it works fine in LXDE. To make it autostart, just comment out or delete "OnlyShowIn=Gnome" in your ~/.config/autostart/nm-applet.desktop   "

Lueskelepas täältä lisää: http://www.siptune.net/tiki-index.php?page=NetworkManager Loppussa ohjetta lxde työpöytään.

Kannttaa tarkistaa että usb-modeswitch ja usb-modeswitch-data on asennettuna oli sitten yhteysohjelma mikä tahansa.

Kiitos neuvoistasi. Tein ohjeiden mukaan mutta ei apua. Ei se mitään: pääsen nettiin ihan riittävän hyvin kahta eri kautta, joten en viitsi vaivata enempää ja itsekään etsiä hernettä höyhenpatjani alta, niin sanoakseni.

Mutta joku toinen saattaa hyötyä neuvoistasi ja tuskin ne siten hukkaan menevät.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Lubuntu 10.04: Huawei 220-mokkula katkaisee yhteyden
« Vastaus #3 : 01.11.11 - klo:22.17 »
Onko mokkula toiminut koneen sijainnissa aikasemmin kunnolla ?  Voisiko vika olla palveluntarjoajassa ?
Eihän wvdiali yritä toimia yhtäaikaa networkmanagerin kanssa ?

Satunnainen sudottelija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Lubuntu 10.04: Huawei 220-mokkula katkaisee yhteyden
« Vastaus #4 : 02.11.11 - klo:01.19 »
Onko mokkula toiminut koneen sijainnissa aikasemmin kunnolla ?  Voisiko vika olla palveluntarjoajassa ?
Eihän wvdiali yritä toimia yhtäaikaa networkmanagerin kanssa ?

Hyvin tää on toiminut ja wvdialin kautta toimii nytkin.

Olen yrittänyt käynnistää yhteyden ennen kuin olen koskenut wvdialiin joten wvdial ja manager eivät ole käynnissä yhtä aikaa. Olen myös tehnyt uuden yhteyden pariinkin kertaan ja siinä päässyt määräämään laitteeksi Huawein. Kokeeksi olen valinnut laitteeksi myös "minkä tahansa laitteen", kuten teksti kuuluu.

Lisäksi olen valinnut verkon ja mobiililaajakaistan käyttöön - niin ymmärtääkseni pitää tehdä -  ja kokeksi myös valikossa näkyvän WiMaxin. Eri USB-paikkojakin olen kokeillut, samoin käynnistää mokkulalla ja ilman. Ei vaan yhdistä network managerin kautta muuta kuin langattoman. Mokkulaa ei millään ja vaikka kone näkee mokkulan mokkulana, ei USB-tikkuna.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Lubuntu 10.04: Huawei 220-mokkula katkaisee yhteyden
« Vastaus #5 : 02.11.11 - klo:08.23 »
Saisitko käsiisi jostain jotain toista mokkulaa jolla voisit kokeilla. Jos olen oikeassa mokkulassa niin tuo huawei 220 ei ole ihan uusimpia malleja ;) Itselläni ainakin mokkulan vaihto uudempaan antoi huomattavasti nopeamman yhteyden ja paremman singalin.

Satunnainen sudottelija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Lubuntu 10.04: Huawei 220-mokkula katkaisee yhteyden
« Vastaus #6 : 03.11.11 - klo:21.05 »
Saisitko käsiisi jostain jotain toista mokkulaa jolla voisit kokeilla. Jos olen oikeassa mokkulassa niin tuo huawei 220 ei ole ihan uusimpia malleja ;) Itselläni ainakin mokkulan vaihto uudempaan antoi huomattavasti nopeamman yhteyden ja paremman singalin.

Vanhahan tuo on mutta niin alan olla minäkin... Sain muuten network managerin pelaamaan ohjeillasi 2-koneella. Sellainen erikoselta tuntuva muutos piti tosin tehdä (jostain luin), että annoin komentoriville sudo leafpad /lib/udev/rules.d/40-usb_modeswitch.rules ja muutin kommentiksi oman mokkulani modeswitch-rivin, alempi tuossa:

# Huawei E220, E230, E270, E870
# ATTRS{idVendor}=="12d1", ATTRS{idProduct}=="1003", RUN+="usb_modeswitch '%b/%k'"

Häh? Nythän sen mokkulan pitäisi näkyä muistitikkuna. Vaan ei. Väärin sammutettu...