Kirjoittaja Aihe: Thinkpad T42:n GPU:n ihannelämpötilat xorg virranhallinta (lähinnä pohdintaa)  (Luettu 1086 kertaa)

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Olen lukenut paljon juttua vanhempien thinkpad-läppäreiden gpu-vioista. Kyseessä on siis näytönohjaimen irtoaminen emolevyltä. Siispä ajattelin rukkailla kannettavastani Radeon-piirin virransäästöt maksimiin.

Nyt on lämpötilat koneessa seuraavat (astetta):

CPU: 42-43
HDD: 29-30
GPU: 45-46

Tämä siis kun leppoisasti kirjoittelen tätä juttua. Jos laitan koneen pyörittämään jotain raskaampaa, niin cpu:n lämpötila pomppaa päälle 70 asteeseen, mutta laskee muutamassa sekunnissa kun kuormitus loppuu.

GPU ja CPU ovat samassa tuuletinyksikössä kiinni ja molemmissa on tuoreet piitahnat. Xorg.conf:ssa on seuraavat säädöt (xorg 7.5) ja kms pois käytöstä (radeon.modeset=0):

Section "Device"
        Option      "AGPMode"               "4"
        Option      "FBTexPercent"          "0"
        Option      "DepthBits"             "16"
        Option      "ClockGating"           "true"
        Option      "AccelMethod"           "exa"
        Option      "MigrationHeuristic"   "greedy"
        Option      "EXAOptimizeMigration"   "false"
        Option      "ForceLowPowerMode"     "true"
        Option      "DynamicPM"             "true"
   Identifier  "Card0"
   Driver      "radeon"
   VendorName  "ATI Technologies Inc"
   BoardName   "RV350 [Mobility Radeon 9600 M10]"
   BusID       "PCI:1:0:0"
EndSection


Lämpötilat näyttävät omasta mielestäni olevan kohdallaan. Mitä mieltä muut olette asiasta? Onkohan minulla nyt päällekkäisiä asetuksia xorg.conf:ssa? "ForceLogPowerMode" ilmeisesti pakottaa gpu:n pysyvästä säästöliekille, joten lieneekö tuo "ClockGating" parametri tässä tapauksessa tarpeeton? "DynamicPM" käsitykseni mukaan taas toimii näytönsäästäjän aktivoituessa, eli se vetää pienimmät tehot käyttöön näyttö sammutetaan.

Siilin alla on nyt Bebekin piitahnaa (älkää naurako...  :-[) Vosiko jäähdytystä parannella vielä laittamalla jotain laadukkaampaa tahnaa väliin, vai onko vaikutus marginaalinen?

Tuuletinyksikkö oli minulla irti, koska laakeri oli kuiva ja piti rämisevää ääntä. Purin sen niittauksistaan ja laitoin moottorin laakeriin auton moottoriöljyä pienen tipan, sekä niittasin systeemin uudelleen kasaan. On muuten toiminut vallan loistavasti  ;D