Kirjoittaja Aihe: Selaimeen tuli vika??  (Luettu 2369 kertaa)

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
Selaimeen tuli vika??
« : 20.10.11 - klo:23.16 »
Mikähän vika tietokoneeseeni on tullut, kun konetta sammuttaessani tulee ilmoitus, että FireFox-prosessi on vielä käynnissä. Kun käynnistän järjestelmän valvonnan, niin prosessi firefox-bin on unessa, mutta oikeanpuoleisessa sarakkeessa "Odottaa kanavaa" on teksti "futex_wait_queue_me". Jos merkkaan tämän prosessirivin ja yritän sulkea prosessin, niin kone herjaa, että joitakin tietoja voi kadota. Kun silti suljen prosessin, niin sen jälkeen koneen saa sammumaan.

Jos normaalissa käytössäkin suljen selaimen, ja yritän sen jälkeen käynnistää sen uudelleen, niin tulee virheilmoitus:

"Firefox is already running, but is not responding. To open a new window, you must first close the existing Firefox process, or restart your system".

FireFoxia ei siis voi käynnistää ennen kuin vanha prosessi on tapettu. Kun taas suljen järjestelmän valvonnasta firefox-bin prosessin, niin selain käynnistyy normaalisti ja myöskin toimii normaalisti sulkemiseen asti.

Kysyn nyt viisailta Ubuntu-miehiltä, mikä pöpö koneeseeni on iskenyt? Miten tämän virhetoiminnon voi helpoimmin poistaa? Pitääkö minun poistaa koneesta FireFox-selain ja asentaa se heti uudestaan, vai onko vian korjaamiseen muita konsteja? Ubuntun kanssa touhutessani minulla ei ole aiemmin ollut tällaisia vaikeuksia.

Koneessani ( 866 MHz P3) on Ubuntu 10.04 käyttöjärjestelmä, ja kaikki päivitykset on suoritettu ajallaan.

Zaapon

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Selaimeen tuli vika??
« Vastaus #1 : 21.10.11 - klo:20.19 »
Minulla oli samantyyppinen firefox-bin ongelma Ubuntu 10.4 ja Firefox 3.6 yhdistelmällä. Päivitin Firefoxin Launchpadin kautta versioon 7.0 ja enää ei Firefox-bin ole "kummitellut". Ohjeen tähän päivitykseen löydät vaikka UbuntuGeek sivuilta, jos haluat kokeilla konstia.

rikonen

• Käyttäjä
  • Linux for ever
    • Profiili
Vs: Selaimeen tuli vika??
« Vastaus #2 : 05.11.11 - klo:16.34 »
Olen tärmänyt meidän yhdessä koneessa samaan ongelmaan, syyksi paljastui vika ADB-lisäosan patterns.ini -tiedostossa. Muutamalla  tiedoston sisältämät filltrerit muodosta http://eas.almamedia.fi^ muotoon ||eas.almamedia.fi^ ongelma poistui. Tiedosto löytyy kotihakemiston .mozilla -polusta.

[Edit] Korjaus ei ollut täydellinen, joidenkin sivujen javascript saa selaimen jumiutumaan. Sen saa helposti testattua sulkemalla javascript-tuen ja kokeilemalla sulkea ja avata selain. Joillakin sivuilla esim. kymensanomat.fi selain jumiutuu. Paras tapa suojautua haitalliselta javascriptiltä on asentaa NoScript-lisäosa ja sillä estää haitallisen koodin suorittaminen. Esim. kymensanomat.fi -tapauksessa sanomalehtimedia.fi -koodia ei kannata sallia, se näyttää jumiuttavan selaimen - siitä tuskin on haittaa vaikka kaikkia mainoksia ei näy :D
« Viimeksi muokattu: 05.11.11 - klo:17.12 kirjoittanut rikonen »
Be curious and open minded. Be positive.