Kirjoittaja Aihe: menetin salasanani kun klikkasin sen pois käyttäjätilit asetuksissa RATKAISTU  (Luettu 1219 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Halusin kirjautua sisään automaattisesti ilman salasanaa. Kun se edelleen kysyi sitä, klikkasin salasanan pois päältä. Sen jälkeen ei sudo komento toiminut, vaan se ilmoitti "incorrect password". Jostain syystä se hyväksyy salasanani sisään kirjautuessani, mutta ei enää sudo komennossa, eikä myöskään anna vaihtaa sitä. Ja juuri kun sain Unitynkin melkein kuntoo. Vain lisämonitori tökkii vielä.
Auttakaa etten tämän takia joudu asentamaan koko Ubuntua uudestaan!

Huudetaan apua kun on hätä, silloin ei ole kyse tietokoneesta. Otsikkoa siivottu -Storck
« Viimeksi muokattu: 20.10.11 - klo:18.32 kirjoittanut Pontus12 »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Olisitkohan vahingossa poistanut itsesi admin-ryhmästä?
Alla oleva komento kertoo lisää:
Koodia: [Valitse]
groups |grep -w adminjos tuo tulostaa mitään niin olet edelleen admin-ryhmässä ja ongelma on muualla. Laitan lisäohjeita jos ongelma on tosiaan tuossa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Kiitos. Olen teatterimiehiä ja dramatiikka on lähellä sydäntä. Otan kuitenkin opiksi. Suoritin neuvomasi komennon ja tulos oli tämä:
 groups |grep -w admin
jotaarkka adm dialout cdrom plugdev lpadmin nopasswdlogin admin sambashare vboxusers


En ymmärtänyt siitä muuta kuin että olen edelleen admin ja sitten jäsenenä kahdessa muussa ryhmässä.
Mitenkä pääsen tästä eteenpäin. Löysin jonkun sivun, jossa joku neuvoi käyttämään Ubuntun cd-levyä ja olin juuri kokeilemassa sitä, kun päätin vilkaista oliko tullut  viestejä.
"Älä hyvä mies sitä uudelleen asenna, nopeampi tapa on käynnistää se kone debianin live cd:llä, mountata kiintolevy /dev/sda1 (? Tai mikä nyt sun juuriosio onkaan) vaikka kohteeseen /media/levy ja avata se chroottina.

Eli koodia:
mkdir /media/levy
mount /dev/sda1 /media/levy
chroot /media/levy

Siellä sitten komentoa passwd ja näpyttele itsellesi uusi root salasana. Sitten käynnistä kone uudestaan. Se oli siinä."

 Tätä lausetta en aivan ymmärtänyt:
""...vaikka kohteeseen /media/levy ja avata se chroottina." Minulla on Oneiricin cd  i386, tämän koneen Oneiric on 64b, koska päivitin sen Nattysta. Eikö se cd kysy myös jotain salasanaa?
« Viimeksi muokattu: 20.10.11 - klo:18.22 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Se olikin niin yksinkertaista, että menin vain juurihakemistoon ja annoin komennon passwd, ja se pyysi antamaan uuden salasanan, minä tein niin ja vahvistin sen, ja nyt minulla on uusi root salasana.